Gå til innhold

1,5 år og 1 time søvn på dagtid - er det veldig lite...? Hvor mye sover deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi må begrense dagsøvnen til jenta vår. Hun kan sove 2-3 timer på dagen hvis hun får lov. Fra hun var 14 mnd og til nå har vi sagt til barnhagen at hun ikke skal sove mer enn 1 1/2 time. Nå lurer jeg på om det også blir for mye.

Hun våkner nemlig alltid rundt kl. 23. Tror hun har en lett søvnfase da (de sover jo fortsatt i faser), men hvis hun er skikkelig trøtt, sovner hun av seg selv igjen. Hvis hun derimot har sovet for mye på dagen, kan det bli full fest i timesvis. I natt holdt jeg på i to timer. Vi har lurt på om hun kan ha vondt noe sted, men i natt tok jeg henne opp, og da stoppet hun umiddelbart å gråte og begynte å bable, peke og turne rundt i senga vår, lys våken. Hadde ikke mye vondt da iallfall. I helgen sov hun bare tre kvarter på dagen, ettermiddagene var ikke så vanskelige og nettene var gode.

Vurderer å si til barnehagen at de skal vekke henne etter 1 time. Men er 1 time veldig lite for en på 1,5 år? Når slutter de egentlig helt å sove på dagtid?

Skrevet

Dette er såååå forskjellig.

Noen sover flere timer på dagtid i flere år, mens andre ikke trenger noe dagsøvn etter fylte 1år.

Om barnet ditt sover for mye på dagtid så er det leggetiden man helst ser det på. Men også her er det helt sikkert mange unntak.

Mitt tips er å ikke la barnet sove etter kl.14. Da hender det ofte at barnet stjeler sovetimer fra natten.

Det er bare å prøve seg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...