Gå til innhold

Har dere adventslysene på hele døgnet? (Brannfare)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både den tradisjonelle juletrebelysningen og den såkalte minibelysningen som består av en mengde små lamper, er vanligvis seriekoblet. Når lampene ryker, oppstår en forbikobling i lampens sokkel som gjør at resten av lampene lyser, men med økt styrke.

Dette betyr at dersom halvparten av lampene går i stykker, får de gjenværende lampene dobbel spenning – og dermed firedobbel effekt.

En slik effektøkning fører til overoppheting som kan antenne julepynt eller annet brennbart materiale i nærheten.

La aldri juletrebelysningen stå på om natten eller når du er bortreist....

Dessuten så sparer man strøm ved å kun bruke advents/juletrelysene når man er hjemme.

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

nå har vi ikke adventslys, men stjerner i vinduet. og nei, de står ikke på hele døgnet :)

Skrevet

Skrur av alle lys i huset på natta vi, minus ett på badet.

Skrevet

Men på dagen når du ikke er hjemme da? Kan like gjerne begynne å brenne da..

Ser mange i borettslaget her jeg bor som har full belysning døgnet rundt, at de tør.

Skrevet

Står kun på når vi er våkne og hjemme. Muligens en liten invitasjon til innbrudd, men heller det enn brann.

Skrevet

Vi har kun stjerne, i metall. Men den er kun på når vi er hjemme og ikke om natten. Det samme gjelder juletrebelysning.

Annonse

Skrevet

Vi har bare stjerner i vinduene vi da. Kun en pære og den står forøvrig på døgnet rundt. Hadde adventsstake med 7 lys før og den stod også på døgnet rundt. Min ellers så "redd for brann og belærende ang økt spenning" kjæreste sa faktisk aldri noe på det. Men han er veldig nøye på at pærer skal byttes asap om de går på lamper som har flere.

Skrevet

Skrur av stjernen i vinduet om dagen også, og prøver å huske resten av lysene i samme slengen ;)

Skrevet

Jeg har den kun på når jeg er hjemme. Men har tenkt tanken på hvorfor ikke ha den på hele tiden, når jeg har på alt annet lys som det passer meg. Nå lærte du meg hvorfor. Er du elektriker?;) Forøvrig. Begynner å bli temmelig skeptisk til lampen jeg har på do. Lyspærene går ikke på den som vanlige lyspærer. De eksploderer med ett smell, da helst når jeg nesten ikke våken må opp å tisse på natten. Har gjentatte ganger hatt "uhell" på gulvet foran do pga den. Mulig den er seriekoblet den og. Tre lyspærer på samme lampe.

Skrevet

Skrur av alt om natten og om dagen når vi ikke er hjemme..

Skrevet

Jeg kan godt være elektriker for deg Prekæs:o)

Nei, dette hørte jeg på tv eller leste om et eller annet sted

Skrevet

jeg har på døgnet rundt, men juletreet skrur jeg av så fort jeg forlater rommet. dobbeltmoral

Annonse

Skrevet

Nei det har jeg ikke.

Det står ingen ting på når vi ikke er hjemme, heller ikke om natten (selv om vi da er hjemme.)

Jeg dobbeltsjekker også alltid når vi har levende lys, at de faktisk er slukket før vi legger oss.

Brann er den store skrekken.

Svigerfar er pensjonert brannmester, så her i huset er det meste på stell når det gjelder evt. brann.

Det eneste vi skal kjøpe nå er slike "ståbrett" som kan skrues fast i veggen under vinduet (på utsiden) slik at det er litt lettere å komme seg inn i brannstigen.

Skrevet

Den utendørsslynga er jeg ikke så flink med - den står på hele døgnet hele desember, selv om jeg i år så et par pærer som var gått. Skal skifte hele slynga snart.

Inne står stake og stjerne på hele tiden, men ikke med røkne pærer. Juletrebelysningen slås alltid av om natta og pærer skiftes med en gang.

Skrevet

Vi har to adventsstjerner pluss en stake, og disse står på hele døgnet. Vi har lamper til vanlig der som også står på hele døgnet. Det er snakk om ei lampe da.

Ute har vi juletrelys på en busk et stykke fra huset, disse står også på hele døgnet.

Juletrelysene på treet i stua slukkes om natta:)

Skrevet

Adventsstjerner med en pære er det jo ikke store brannfaren med, dette gjelder de som er seriekoblede. Skrur du ut en pære eller den ikke virker mer så vil det fortsatt være spenning i staken..... og da er det faktisk en reel brannfare.

Skrevet

Lysene er bare på når vi er hjemme og våkene. Stue og kjøkken er alltid helt mørkt når vi drar ut av huset, eller legger oss. (unntaket er en tur i nærbutikken. Da er det ikke alltid døra blir låst engang.. )

Skrevet

Her har vi kun lys i stake, stjerne, tre og julehus på når vi er hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...