Emma +??? Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 ...når kunne dere begynne å spise det igjen?? Snuppa er nå 2,5 måned og ingen tegn til at jeg kan begynne enda:(
Balder911 Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Her er vi 4 mnd, og ikke i nærheten av å kunne introdusere. Ettersom det er melkeproteinet hun reagerer på sier lege at det mest sannsynlig ikke vil være aktuelt før hun runder 1- 1,5 år. (Her er det er et h.... ettersom hun ikke tar brystet og jeg altså må pumpe. For hun drikker ikke Profylac eller Nutramigen. Hmm. Nok om det.) Forsøk iallefall og finn god mat du kan spise- viktig at du får i deg du trenger:) Og du har min fulle sympati- man kjenner hvordan motet synker når man går i butikken og leser innholdsdeklarasjoner..
Emma +??? Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2008 oi det var ikke oppløftende!! da må jeg jo kanskje holde meg unna i hele ammeperioden da...hadde håpet at tarmene ble mer og mer modne og at jeg kunne begynne snart men...Emma vil heller ikke ha Nutramigen. Har faktisk tenkt på å slutte å amme etter 3 4 måneder hvis hun fortsatt ikke tåler det.... blir gal av å spise de samme tingene!!! og jeg vil ha pizza...MED OST!!! jaja, takk for svar:)
reenie Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Hold ut! Ikke slutt å amm! Snuppa mi tålte fint at jeg spiste ost osv fra hun var 6 mnd! Blitt endel pizza her i det siste;) og er veldig glad for at jeg fortsatt ammer,så får vesla fult utbytte av den sunne morsmelka!
Zikosu og William Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 da william var 5mnd fikk vi vite at han hadde melkeallergi,jeg prøvde en måned å holde meg unna melkeprodukter og amme det jeg klarte...men problemet var at det var ikke noe kos lenger,han begynte å få tenner og bite også gulpet han opp igjen ALT han fikk fra puppen...hatt for lite fra 1mnd også,så gitt mme-tillegg lenge,prøvde alt for å få opp produksjonen,men ingenting hjalp...så valget var ganske enkelt etter 6mnd med strev,da ble det nutramigen og sinlac-grøt...har også prøvd andre melkefrie grøter,men ingen som faller i smak...william er snart 8mnd nå og har begynt med brødskive og litt middag,ingen glass enda som har vært noe suksess,men kokt gulrot er visst knalldigg...pass på at det ikke er melk i brød forresten,kan være det i alt mulig...blitt overrasket mange ganger selv,så varedeklarasjon leses nøye når det er til william...er melkeprotein i noe leverpostei også,så er bare å være oppmerksom altså... så amm det du klarer for det er veldig bra for både deg og babyen....skulle ofte ønske jeg fortsatt gjorde det selv... hmmm...kanskje litt langt og rotete svar bittelitt utom tema,men håper det hjalp...
Trulte76 Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 3-4 mnd da reagerte hun ikke lengre på mm mi. . Men hun hadde fremdeles melkeallergi. Det fant jeg ut da jeg begynte med grøt som var melkepulver i..testet positiv da hun var 14mnd (tok blodtest da hun var 7mnd ogs, men den var neativ)
Trulte76 Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Balder 911: har du prøvd å gi soyasemp da? det brukte jeg til mi jente. Hun var ike så glad i en annen sort jeg prøvde. Soyasempt er flytende og skal blandes med like mye vann som soyasemp. Den brukte hun helt til hun vokste fra seg allergien Brukte den til vafler og pannekaker til henne også De koster en formue men det har du rett på å få på blå resept Verdt et forsøk da..kjøp en kartong å se på apoteket.
Trulte76 Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 så brukte jeg den til grøten. hun tålte disse grøtpakkene som er uten melk men bare spor av melkepulver i...
Balder911 Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Skal spørre etter soyasemp i på HS i dag. Bor i STHLM, antar at de har noe lignende iallefall? Begynner å bli litt desperat, hadde vært så mye lettere om hun gadd å amme. Nå må jeg opp på natten for å pumpe, og pumpe 6-7 under døgnet ganger for å holde produksjonen i gang. Kjenner et visst press, og har dårlig samvittighet fordi det er vanskelig å time når hun er våken med når jeg ikke pumper. Takk for tips. Trådstarter: Her har jeg funnet litt tips iallefall, på hva man ikke skal spise også: http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarochradgivning/dietistbarnungdomsmedicin/mjolkallergi/allmanariktlinjermjolkfritt.4.7671d7bb110e3dcb1fd800028695.html Og ikke nevn pizza.... Deilig fersk myk varm pizza... Synes sjokolade er like ille jeg- mørk sjokolade er voksensjokolade og ikke like godt som melkesjokolade..
Emma +??? Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2008 Takk for tips:) Sjokolade er selvfølgelig også et stort savn...non stop går jo greit da så det går ned på høykant her! Men jeg lurer på hvordan man får testet barnet? og når kan man ta første test? legene vil jo ikke høre snakk omnoe sånt før barnet er 3 måneder virker det som. Da er det jo helt vanlig at de har vondt i magen...prøvde såvidt å spørre litt om melkeallergi og testing på 6 ukerskontrollen for da hadde vi funnet helt klart ut at jeg ikke kan spise melkeprodukter. Han avbrøyt meg nesten og bare sa at det går nok over når hun nærmer seg 3 måneder....irriterende! Håper jeg får mer svar på 3 måneders kontrollen...
lille sprelle Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 har ikke samme problemstilling, men viktig at du får i deg nok næringsstoffer. F.eks. finnes det jo kalsiumtabletter, men hør med en ernæringsfysiolog!
MarihønaMedHvitveis Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Ang pizza med ost så finnes det jo "ost" i butikker med godt utvalg. Krever nok litt tilvenning, men jeg syns etterhvert det er bedre med pizza med soyaost enn pizza uten ost. Merket heter noe i den dur av tofutti eller noe. Smaker overhodet ikke som vanlig ost, men=) Men er enig, det er fryktelig kjedelig. Jenta mi er 9 uker, og jeg skulle gjerne slippe og spise riskrem laget på soyamelk på julaften!
Helann og lillebror Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 Holdt meg unna melkeprodukter i starten pga kolikk. Introduserte igjen gradvis fra drøyt 3 mndr og det gikk helt greit. Det er det som er det vanligste, så jeg hadde ikke sett så mørkt på det hadde jeg vært deg:-) Også viktig å nevne at det bare er de færreste (10%) av de med magevondt pga kumelk de første 3-4 månedene som virkelig har kumelkallergi. Mi jente er allergisk for kumelk - det fant vi ut da hun var 6 mndr og begynte med grøt. Når det gjelder testing er det prikktest og/eller blodprøver som gjelder. Jo mindre de er, jo mer usikre er testene. Så det er ikke noe å stresse med hvis dere ikke har store plager med astma og/eller eksem i tillegg. Vesla her ble testet da hun var 8 mndr, og det ga ikke noe entydig resultat, til tross for at hun reagerer på melkeprodukter med kraftig elveblest. Masse lykke til!
Helann og lillebror Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 P.S! Et lite tips som kan være verd å nevne: Freias mørke kokesjokolade inneholder ikke melk:-) Står at kan inneholde spor - men da er det jo mikroskopiske mengder som kommer over i morsmelka, så jeg bryr meg ikke om det.
Søvnløs i Oslo Skrevet 11. desember 2008 #15 Skrevet 11. desember 2008 Hei, Jeg vurderer å kutte ut melkeprodukter. Har ei jente på 5 mnd. som er mye urolig uten at vi er sikre på årsaken. Jeg lurer derfor veldig på hvordan dere har funnet ut at barna deres ikke tåler melk? Jenta mi har ikke eksem eller liknende...Vi har tatt blodprøve for en tid tilbake som ikke viste allergi, men jeg forstår at denne prøven ikke gir et sikkert resultat når det gjelder dette. Takknemlig for svar.
Emma +??? Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. desember 2008 hos oss begynte det med at vi trudde jenta vår hadde kolikk. Mye skriking fra fødselen av og konstant urolig. Leste da at første bud er å prøve å kutte melkeprodukter. ca 20-30% ville bli bedre da... Kuttet ut og hun ble roligere men ikke helt bra. Tenkte da at det ikke var melka som gjorde det så prøvde å spise igjen. Da var det som å slå på en bryter, hun hylte!!!så jeg sluttet igjen og hun ble roligere...etter det har hun bare blitt bedre og bedre. Prøver innimellom å introdusere men det går ikke gitt...
Søvnløs i Oslo Skrevet 11. desember 2008 #17 Skrevet 11. desember 2008 Tusen takk for svar. Jeg har hittil gjort noen halvhjertede forsøk på å kutte ut melkeprodukter, slik at jeg ikke drikker melk og spiser ost osv, men spiser fortsatt en del ting med melk i seg, så jeg bør vel kanskje prøve å kutte alt en periode for å se om ting bedrer seg...
Trulte76 Skrevet 11. desember 2008 #18 Skrevet 11. desember 2008 Balder911; Du bor i stokkholm? regner med det forkortelsen var? Iallefall her hjemme så fantes det mørk kokesjokolade med spor av melkepulver i. den kan du jo spise visst nøden er for stor hehe Jeg brukte den i sjokoladekake jeg laget i bursdagene til jenta mi. Hadde en god oppskrift på ei kake som ikke var melk i, så brukte jeg den kokesjokoladen.
Emma +??? Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #19 Skrevet 11. desember 2008 ja jeg ville absolutt prøvd å kutte ut absolutt alt med melk i to uker. Må visst det hvis det skal hjelpe... Da kan du ihvertfall utelukke det hvis det ikke hjelper, så slipper du å tenke på at du skulle ha prøvd... Er ganske hardt i begynnelsen synes jeg men blir faktisk vant til det. Nå er jeg bare ordentlig matlei for jeg spiser det samme hele tiden. Bare håper jeg kan begynne snart igjen og ikke må holde på sånn i hele ammeperioden. Da blir jeg gal! Lykke til:)
Helann og lillebror Skrevet 11. desember 2008 #20 Skrevet 11. desember 2008 Her oppdaget vi allergien da vi startet med grøt - fikk elveblest (rødflammete utslett med vabler og voldsom kløe). Har eksem i tillegg. Den aller enkleste måten å teste ut dette med melk på er å spise noen skikkelige melkebomber... F.eks pannekaker, vafler, risengrynsgrøt, drikke ren melk e.l. Men da må dere være forberedt på å evt få en urolig kveld!
Cognac Skrevet 11. desember 2008 #21 Skrevet 11. desember 2008 Gutten min er 4 1/2 måned og han var skrikete og urolig i 3 1/2 måned. De gangene jeg fikk i meg noe melk, var han enda værre, men selv om jeg holdt meg unna var han fremdeles veldig urolig. Så etter 3 1/2 måned sluttet jeg å amme han helt i tre døgn, og gav han bare nutramigen. De dagene var helt fantastiske, han var så snill og fornøyd, og så begynte jeg å amme igjen etter tre dager, først en overgangsperiode med amming og flaske ca annet hvert måltid (noe som forresten førte til puppenekt, men det er en annen historie...(klarte forresten å redde ammingen ved å kutte helt på flaske og gi med kopp)). Det som visstnok kan skje ved å bare gi nutramigen er at et enzym som skal ta seg av lactosen i morsmelken får litt fred fra lactose sånn at det får mulighet til å modne seg sånn at den takler lactosen i morsmelken når en begynner å amme igjen...om jeg har forstått det rett, iallefall noe i den duren....Vi har iallefall fått en ny gutt etter at vi prøvde dette. Egentlig skal man ta en bæsjeprøve å se om det er spor av lactose i den, og da kan man prøve dette. men det tar jo uker å få tatt en slik prøve, så vi prøvde bare på det. Ellers synes jeg det går overraskende greit med et melke og ostefritt kosthold. Tenker på det positive jeg...alle de sjokoladeplatene med walters mandler jeg ellers hadde hevet i meg i løpet av disse månedene! Spiser heller en bit med mørk sjokolade, og blir kvalm av det, og da slipper jeg å spise så mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå