Gå til innhold

Dårlig ånde - operere på mandlene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har noen av dere erfaring med dette og eventuellt operasjon? Har stadig mye puss på mandlene og det kan taes vekk men kommer alltid igjen. Dette er et seriøst innlegg og takker for svar :)

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde samme problem, operasjonen ga meg et nytt liv :-)

Skrevet

Kan du være så snillog utdype det litt mere? Jeg vurderer det virkelig men så tenker jeg på operasjonen......alle voksne somhar operert vekk mandlene sier at det er det værste de har gjort og at det var helt jævelig så da frister det mere med frisk-pust-tabletter... Fjernet du mandlene helt? Var dette på legens anbefaling?

Skrevet

Snodig, jeg var hos lege i dag og stilte det samme spørsmålet! Fikk til svar at de helst ikke opererer voksne mennesker, med mindre du har halsbetennelse/ infeksjoner gjentatte ganger i løpet av et år. H*n sa det kan føre til mye smerter og diverse, og ville ikke anbefale det. Bare skylle munnen og få vekk det som ligger der.

Skrevet

Saken er at dette ligger jo ikke kun på tungen eller bak tennene men helt bak på mandlene så selv det sterkeste munnskyllevann hjelper ikke!!!

Skrevet

Det er jeg klar over, men legen sa det h*n sa likevel.

Annonse

Skrevet

meg som svarte først....

du vil ikke høre historien min, for jeg fikk komplikasjoner.... men ja, det er helt jævlig, skjønt etter et par uker var det verste over, selv om jeg sliter med senkomplikasjoner 4 år etter (svelgevansker, uhyre sjeldent og antagelig sammenheng med stramme nakkemuskler pga tidligere nakkeskade)

legen min spurte om jeg hadde hyppige halsinfeksjoner, og jeg svarte positivt, selv om den forferdelige ånden var verre enn alt det andre. det er ikke noe munnvann som fjerner matrester som råtner i hulgropene i mandlene, bare få dem fjernet.

Skrevet

Du kan ta laseroperasjon som glatter ut overflaten på mandlene. Hør med legen om det! :-) Mye mindre risiko og høres ut som det er det du trenger.

Skrevet

Ja, det kan du. Mannen min gjorde det for tre uker siden. Var hos øre-nese-hals lege, som sa det samlet seg masse puss på mandlene, og at en operasjon sannsynligvis ville løse problemet. Han sliter ikke med halsbetennelser, men har hovne kjertler ganske ofte.

Alle fortalte skrekkhistorier om hvor fælt det var å ta mandlene i voksen alder. (Jeg tok de selv da jeg var yngre, og det gikk greit.) Men det gikk over all forventning. Heldigvis fikk han overnatte på sykehuset (visstnok ikke vanlig, men pgs av at det hadde blødd litt ekstra under op.), da slapp han å ta seg hjem etter narkosen. Man blir jo litt uvel av den. Så da sov han de to første dagene og ble proppet full av Paralgin major og voltaren. Kom hjem, og fortsatte å ta disse.

Hadde litt vondt de første dagene, men spiste (suppe og brød uten skorper) med en gang, og spiste vel vanlig etter ca 5 dager. Sluttet også med smertestillende da.

Så det er ikke like ille for alle!

Synes du skal få en henvisning til ønh-lege, og fortelle om problemet:)

Når det gjelder laser, er det få som utfører det, og det er enda en lite utprøvd metode...

Lykke til!

Skrevet

Jeg opererte bort mandlene mine for 14 dager siden, har i snitt hatt halsbetennelse 5 ganger i året og det er noe dritt.

Ville ikke anbefalt en mandeloperasjon for å bli kvitt dårlig ånde, for det er helt for jævlig. Men nødvendig om man er mye syk.

Skrevet

Jeg har også hatt pusspropper i mandlene, og vet hvor JÆVLIG det er! Har operert det bort, og det kom aldri tilbake. Og jeg må med handa på hjertet si at jeg heller valgte å hyle i 5 uker enn å leve med de ekle proppene resten av livet! For fy flate det er ekkelt! Ikke bare for en selv, men for alle man snakker med, hvis det er riktig ille.

Jeg ga aldri legene jeg snakket med noe valg. Jeg SKULLE ha operasjon, ferdig med det, og de vurderte aldri noe annet. Si at det plages deg noe aldeles forferdelig, så har de nok forståelse for det.

Og når det kommer til smerte, så kommer det HELT an på personen. Jeg hadde hørt max skrekkhistorier før jeg ble operert, og jeg våkna lenge før normalt på overvåkinga, og var på føttene lenge før jeg egentlig fikk lov. (når man faster skal man jo være forsiktig med å reise seg alene) Selvfølgelig svidde det, og selvfølgelig var det vondt. Men jeg er da voksen og takler litt smerter. Det er ikke SÅ ille. Og man glemmer det når et så stort problem er borte.

Nei få deg operasjon du - proppene kommer til å følge deg for resten av livet ditt om ikke, og det er ingenting som hjelper, hverken å pusse tennene 2000 ganger hver dag, diverse sugetabletter, munnskyllevann osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...