Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 8 dager gammel og i kveld ringte de fra AHUS om at riksen ønsket en ny prøve. Jordmoren jeg snakket med visste ikke hvorfor, men prøvde og berolige meg med at det sannsynligvis ikke var noe galt.

Jeg har grått i en time nå Ofret ikke denne prøven så store tanker, da alle sier at dette er rutine, og at andelen barn som er syke er så liten og bla, bla, bla.

Det som plager meg mest er den uvissheten vi må være i til i morgen da vi tar ny prøve. får kanskje vite da hvorfor vi ma det. Så kommer ventingen på resultatet, for jeg vil vite så snart de har et resultat. slår meg ikke til ro, med at om de ikke finner noe, så får vi ikke høre noe.

Herregud! Hvordan skal jeg komme gjennom natta!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du uroer deg! Masse lykke til!

Skrevet

Men tar de ikke denne prøven fordi hvis de vet det fra starten av så kommer barna til å klare seg helt fint? Lykke til, det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Ønsker deg masse lykke til! Kan trøste deg med det at det er mest sannsynlig rett og slett en prøve feil som er årsaken.

Jeg er overrasket over at vi ikke måtte ta ny prøve. JM som tok prøven fulgte ikke akuratt bruksanvisningen (feltene skal dekkes helt med blod, og ved "påfyll" skal ikke det blodet som alt er i feltet være tørket). Hun brukte kjempe lang tid, og klattet på prøven mange ganger...

Skrevet

Det var det jeg og trodde - at de tester alle barn selv om veldig få har føllings, fordi prognosene er så gode hvis man oppdager det tidlig.

Skrevet

ikke tenk så mye på det! Vi måtte også ta ny på jenta vår, og det var fordi de hadde ikke fått nok blod på papiret som de sender inn. Er nok mest sannsynlig det som har skjedd med gutten deres også!

Skrevet

De er sånn at hvis han har føllings, må han på spesialdiett resten av livet for og holde seg frisk. Vi får heller ta spesialdiett enn hjerneskade. og han kan om dette skulle være tilfellet, leve et normalt liv, men tanken er vannvittig skremmende.

Skrevet

Jordmor sa til meg at dersom vi ble kontaktet, var det mest sannsynlig at de hadde tatt for lite blod. Altså ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! Masse lykke til! Det går nok bra!

Skrevet

er nok bare å ta det med ro..

måtte inn en ekstratur vi også..vi måtte pga feiltaking..

de oppdaget plutselig at prøven egentlig skulle ha blitt tatt en time senere..

så vi måtte inn igjen pga for tidlig tatt prøve.. :S

men fikk hjerte i halsen for å si det mildt når telefonen kom fra sykehuset ja..

Skrevet

Hei! Dette skjedde med oss også, men vi fikk ikke vite hvorfor vi måtte ta ny prøve før etter den fjerde(!) Føllings-testen. Da hadde vi fått innkalling til legekontroll på sykehuset samme dag som siste testen ble tatt, og da fikk vi vite at gutten vår hadde lett forhøyede verdier av fenylalanin i blodet (det er dette de måler ved Føllings-testen). Etter oppfølging og flere blodprøver etter hvert har gutten vår fått diagnosen HPA (hyperfenylalaninemi), som rett og slett betyr forhøyede (men ikke farlig høye) nivåer av fenylalanin i blodet. Så lenge hans nivåer holder seg så lave og fine som nå (under 400) trenger han aldri noen form for diett, og kan leve helt normalt som alle andre smårollinger. Vi må belage oss på å ta en blodprøve i ny og ne for å holde øye med verdiene hans, men det er også mest sannsynlig alt diagnosen hans vil innebære for oss:-) Jeg ville med dette bare prøve å si at OM prøven deres ble tatt riktig, er det slett ikke sikkert at gutten deres har Føllings for det! Det kan være så "uskyldig" som tilfellet var med vår lille solstråle:-) Lykke til med ny prøve!!

Skrevet

mest sannsynlig er det noe feil med prøven. Det er ikke så uvanlig at det er tatt for lite blod fra barnet.

Skrevet

Hei - jeg tror ikke du har grunn til å bekymre deg. Vi måtte også inn for å ta ny føllings prøve, og da jeg spurte om det var fordi de mistenkte at noe var galt fikk jeg beskjed om at det var det garantert ikke, for da ville de tatt direkte kontakt med oss fra Rikshospitalet. Grunnen til at vi måtte ta ny prøve var at det ikke var tilstrekkelig blod på den første prøven.

Skrevet

Hei!

Vi måtte også ta ny prøve på gutten fordi det var utslag på den første. De sa til oss at det kunne være mange grunner til at det ble utslag på denne prøven og at de alltid dobbeltsjekker, evt. trippelsjekker før de begynner med videre utredning. Vår andre prøve var helt fin.

Helt sikkert ikke noe farlig.

Lykke til!

Skrevet

Kjære dere alle!

Tusen takk for trøsten, det gjør godt for en hormonbombe:)

Mannen min ringte riksen i går og snakket med dem, og der fortalte de a de årlig får inn 600 prøver som er for dårlige, og at vi mest sannsynlig var i den kategorien. Var på AHUS og ok ny prøve, og så tydelig forskjell på mengden blod på denne prøven, kontra den forrige.

Jordmor som tok den var behagelig og rolig og brukte tid på og snakke med meg. Var atskillig roligere etterpå. Nå er det bare og vente og håpe at vi ikke hører mer. Så får vi ta det derfra:)

Tusen takk igjen alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...