*tybber* Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Fra han sovner rundt 19 til jeg legger meg 21.30 må vi inn til han mellom 5-10 ganger for å bysse han i søvn igjen. Jeg orker snart ikke mer jeg. Jeg ammer fortsatt 4 ganger på natta også, siden jeg så og si ikke får i han fast føde, så nå begynner jeg å bli rimelig sliten. Ikke bare ammer jeg masse på natta, men han våkner utenom måltidene også, og må bysses i søvn igjen. Hva skal jeg gjøre? Lar jeg han ligge blir han lys våken, og fortsetter vi å bysse han i søvn, tror han jo at det er helt greit.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 dytter denna jeg for har samme problemet med min 7 mnd gamle jente. Vi prøver la hun ligge men til slutt hyler hun til hun kaster opp
*tybber* Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2008 Akkurat samme som gutten min det. Han sover i grunn mye på dagen, kanskje jeg må "nekte" han å sove såpass mye, for å få han til å sove bedre på natta? Men søvn avler jo søvn sier "de"! =P
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Hun her sover ikke på dagen omtrent heller. I går la hun seg 8. våkna 11 våkna 1 la seg våkna 3. Sov halvtime våkna halvfire og sovna halv 7 .. arggg:D
mamiladi Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Sønnen min er like gammel som din :-) Han legger seg også rundt 19 og våkner noen ganger. Ikke fullt så mange ganger som din, men jeg skjønner godt hvorfor du er liten..... Jeg ammer også fremdeles, og ammer 3 ganger om natten (mellom 22 og 06). Jeg går inn til ham og bysser. Av og til holder det at jeg holder ham i hånda og sier så så. Men jeg har dessverre ikke noen bedre tips :-/ I tillegg har jeg også inntil nå nylig slitt med å få i ham mat :-D Jeg har prøvd ihvertfall 8 forskjellige typer grøt... Det som til slutt gikk inn var banan i små biter, og nestle eller hipp blandet 50/50 med pære- eller eplemos. Det liker han kjempegodt :-) Før måtte jeg lure ham til å gape opp (fikk ham til å le..) og skyndte meg å dytte det inn. Han ble rimelig sur etter noen t-skjeer ja.. Overgangen kom litt etter at vi hadde vært å besøkt en litt eldre baby som spiste frukt selv. Han ble bare sittende å studere (kjempesøtt), og så ville han prøve litt han også :-) Så nå spiser han ett skikkelig grøtmåltid kl 14-15 og bananbiter til Drømmehagen. Jeg er kjempefornøyd :-)
*tybber* Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2008 Ganske like de ungene våre, mariara! =P Det er heelt umulig å få i han grøt. Prøvd mange ganger å få han til å le og dytte inn skjea, men han bare blåser det ut igjen! =P Vi prøvde banan på søndag.. Da kasta han opp i store mengder! Så det var IKKE vellykket. Tror jeg tar en tlf til helsesøster i dag jeg, høre hva ho sier. Kanskje ho har noen råd når det gjelder spisinga i det minste.
samboer87 Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 et tips er å legge ham/ henne til nøyaktig samme tid hver kveld, ikke vike på det i det hele tatt. ha fast rutine med kveldsbad, tannpuss, nattahistorie, nattasang. det hjalp oss i allefall.
camosilla Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Ville porøvd å gitt brødskive jeg, kanskje han heller vil ha det?
Aibell Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Har du hørt om en bok som heter "The No Cry Sleep Solution"? Den er skrevet av Elizabeth Pantly og har masse tips til hvordan løse masse-oppvåkninger-problemer Hvis han ikke liker industrigrøt, kanskje hjemmelaget havregrøt er godt? Og bare for å være sær, kanskje han ville sovet bedre nærmere mammaen sin? Noen babyer våkner ofte fordi de savner nærhet.
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Vår lille pode på ca 8 mnd er som regel en engel å legge og en liten "natteterrorist" etter det. Våkner som regel ikke mer enn et par ganger før midnatt, men deretter går det i hver time eller i værste fall hver halvtime natten igjennom. Så er det "morgen" kl 5...Må si vi er totalt utslitt. Vi har kjøpt the no cry-sleep solution boken, men poden ble syk så har ikke fått testet ut. Han spiser godt på dagen, og vi nattavente i håp ombedre nattesøvn uten resultat. Han har samme oppvåkningsmønster. Nå har det blitt nattamming igjen pga han hadde diarè. Poden er ikke interessert i å sove hos oss. Vi har prøvd å ta han inn i sengen til oss(samsov de 3 første mnd), prøvd å flytte sengen inn på vårt rom igjen med det resultat at han våknet HELE tiden... Vi hadde en liten periode med bedring før han ble syk. Det vi gjorde da var å bytte ut kveldsgrøten med middagsglass(ligger ikke så tungt i magen) og kuttet ut å tilby vann på natten. Når han våknet prøvde vi å snakke til han før vi gikk inn( i tilfelle det han var ute etter var en bekreftelse på at vi er der). Vi har også periodevis klart å forskyve morgen til 6. Vi har fast leggerutine og som sagt er ikke leggingen noe problem. Må innrømme at disse søvnproblemene gjør at jeg føler meg som en dårlig mor. Vi er i kontakt med h.s om problemet og jobber med saken. Hvis noen har gode råd er jeg også evig takknemlig... ps. dere som sliter med fast føde har dere prøvd drikki eller velling?
*tybber* Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2008 Vi har faste leggetider osv, uten at det hjelper desverre. Han liker brødskive, Camosilla (var det nicket tro?) men får ikke i han nok til at det skal erstatte et måltid liksom.. Har også prøvd å koke grøt på morsmelk og havre, men det var enda verre enn industrigrøten. Sær unge jeg har ja! =P Han har ikke tatt flaske frem til nå. Tok den èn kveld her i helga, og jeg ble såå glad. Men dagen etter ville han ikke igjen. Men vi fortsetter å prøve. (Drikker vann av glass til brødskiva). Hmm.. Hva mer stod det.. Jo, vi samsover. Har bare ett soverom her, men i januar flytter vi inn i huset, og da skal han inn på eget rom. KANSKJE det hjelper. I går la jeg han på dyna si, og tok han med inn på stua etter at han hadde sovna, fordi vi skulle se frustrerte fruer, hihi. Han våkna ikke èn gang!! Men kan jo ikke sitte med han på fanget hele kvelden heller! =P IKKE LETT, men takk for alle tips. Skal sjekke ut den boka!!
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Mitt råd er å lære han å sovne selv. Hvis han gjør det er det mindre sannsynlig at han vil våkne så hyppig og måtte ha hjelp til å sovne igjen. Hysj-metoden og opp-ned-metoden er metoder du evt kan bruke. Vi hadde samme problem med snuppa og det løste seg når hun lærte å sovne selv. Hun våkner fortsatt ofte, men ikke i nærheten av hva hun gjorde og det du beskriver her. Lykke til;-)
*tybber* Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2008 Vi tenkte å begynne med den kampen nå som pappa`n skal ha permisjon. Gruer meg allerede, for det kommer til å ta flere timer før han sovner. Nå tar det 5-10 minutter bare! =P Men jeg har tenkt tanken, at det kan være derfor. I dag har han ikke våkna èn gang etter at han sovna faktisk. Typisk! =P
Gjest Skrevet 12. desember 2008 #14 Skrevet 12. desember 2008 Ja, det kan være veldig lettvint der og da og bare bysse de i søvn. Men 5-10 minx10 ganger er jo en stund det også! Lykke til:-)
*tybber* Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. desember 2008 Mener du ammingen på natta, lille-spiren? Jeg vil ikke kutte ut den før han spiser ihvertfall ET fast måltid på dagen. Når han er 8 mnd og fullammes, og SÅÅ aktiv som det gutten min er, er han helt klart og tydelig SULTEN i løpet av natta. Så jeg kutter ikke ut ammingen før han spiser mer mat.
Nattinatta Skrevet 12. desember 2008 #17 Skrevet 12. desember 2008 Neida ikke kutte all mat på natten når han ikke er klar for det, men er han ikek sulten så trenger han heller ikke mat. Mange ganger så kjenner en babyen sin så godt at en merker at den er sulten elelr bare vil ha mat for å ha kontakt eller av gammel vane. Og må han bysses i søvn, så begyn å lære han at han ikke trenger bevegelse for å sovne. Det er en kamp å ta, men her hjalp det iallefall. Tok kampen nå når han var 4 mnd. Dette fordi jeg vet at han ikke trengte mer mat på natten enn et måltid, og jeg tror han våknet av vane rett og slett. Men dette passer jo ikek alle da, bare et forslag fra min side. Vi begynte med å øve på å ikke ha bevegelse for å sovne på dagtid først. Han var avhengig av bevegelse etter kolikk den første tiden. Vi brukte hysjemetoden, men kanskje en annen metode passer deg og din lille skatt! Men du vet best hva barnet ditt trenger og hva det er klar for og ikke!
*tybber* Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2008 Han spiser kun fordi han er sulten. Så fort han er mett slipper han puppen, så det er ikke for noe kos her i gården. Desverre.. Da hadde det vært mye lettere å bare kutte ut. MEN, jeg skal jo "nekte" han mat mellom 00-04 nå i første omgang, kanslkje han blir sulten i løpet av dagen og skjønner at han må spise annen mat. Vi bysser når han våkner nå, hvis ikke ligger han å hylskriker og blir lys våken. Men nå når pappa`n skal ha pappaperm skal vi ta opp kampen. Da kan vi ta annenhver gang på natta, sove ut annenhver gang osv. Takk for alle tips her! )
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 sjekk sovecoach.dk En kort versjon av den boken dere nevner. Vi kjører metoden på 9.dagen nå og hun finner nå søvnen selv og trenger mindre service natten igjennom...men hun våkner fortsatt mye ..Har jo også blitt bysset, kost og ammet i søvn 10 mdr så skjønner hvis det tar litt mer tid å bryte vanen, men vi fortsetter metoden for jeg er ganske sikker på at den er riktig for oss. Ta evt en titt og se om du kan bruke noe der.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå