Gå til innhold

Hva er vitsen med 6-ukers kontrollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min altså, ikke babyen sin.

Kan noen forklare meg det?

Altså, det legen gjør er å sjekke urin, blodprosent og blodtrykk. That's it!? Hvorfor er det da så mye snakk om å ikke trene og alt mulig før man har vært på den?

Og legen mente jeg ikke kunne trene før til sommeren(da er baby ca 8-9 mnd!) mens helsesøster sa at jeg fint kunne begynne på kickboxingen i januar hvis jeg lyttet til kroppen og tok d litt rolig i begynnelsen.

Jeg synes jammen dette er forvirrende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sjekker om alt er bra innvendig etter fødselen, om livmor har trukket seg sammen som den skal etc.

Det med at man ikke skal trene før 6 uker har vel ikke noe med legesjekken å gjøre, bare at etter 6 skal kroppen ha kommet seg sånn nogenlunde etter den påkjenningen den har vært i gjennom.

Skrevet

Vel, 6-ukers kontrollen for mor er faktisk tatt ut av programmet for svangerskapskontroll, og er "frivillig" (alle kontrollene er jo egentlig det). legen sjekket ikk urin, blodprosent eller blodtrykk hos meg... Han sa det var "min time" så jeg kunne ta opp det jeg ønsket. Siden alt gikk bra, kroppen var mer eller mindre sitt gode gamle igjen, så diskuterte vi prevensjon.

Legen din høres håpløs utdatert ut! De har jo til og med gått bort fra 6ukers regelen i forhold til trening. -Lytt til kroppen, og vær i aktivitet fra dag starten, og øk belastningen etterhvert som det kjennes ok ut. -Har fått den beskjeden både fra jordmor (både på helsestasjon og sykehuset) og to fysioterapauter som jobber med gravide og kvinner som nettopp har født.

Skrevet

Da begynner jeg VIRKELIG å miste tilliten til legen min!

Først gadd de aldri å ta prøvene som viste at jeg hadde kyssesyke for ca 2 år siden, så jeg gikk skikkelig syk, og fikk ingenting mat i meg på 2 uker.

Så vil hun ikke hjelpe noe med ryggplagene mine som jeg har hatt siden jeg var ca 17 og som bare har blitt verre.

Og da jeg fikk bekkenløsning sa hun bare at det ikke var noe som kunne hjelpe meg(fikk senere høre AKKURAT MOTSATT av jordmoren min) og nå topper hun hele greia med å ikke vurdere å sjekke verken noe innvendig etter fødselen eller noe som helst når det gjelder livmoren.

Ååh, jeg er så sint og lei at jeg kunne hylt! For jeg sitter her og har så vondt at jeg ikke kan løfte babyen min til tider og jeg kan nesten ikke stå på beina og ikke en eneste plass får jeg hjelp! HVA SKAL EGENTLIG TIL FOR Å FÅ HJELP?

Skrevet

Bytt lege...

-Men i fht 6-ukerskontrollen er det som jeg sa tidligere ikke lenger noen rutine på hva som skal gjøres.

-er bekkenløsningen din bra?

Skrevet

Legen min sjekket ikke urin eller blodprosent.Bare spurte hvordan det gikk og så snakket vi om jeg skulle sette inn spiral.Ikke noen undersøkelse.Var dette slappt av han?.Bør han ha sjekket dette?(urin og blodprosent)

Skrevet

Legen min sjekket blodprosent, blodtrykk og foretok en gu selv om jeg ikke hadde problemer.

Det viste seg at jeg måtte ta jern, noe jeg ikke hadde merket selv.

I tillegg snakket vi om prevensjon, p-piller vs spiral.

Jeg synes det var greit å sjekke at alt var i orden, selv om jeg ikke har følt at noe ikke var det. ;)

Skrevet

Du kan jo be lengen sjekke forskjellig du også.

Første gangen ga jeg beskejd da jeg bestilte timen at jeg ønsket gu slik at de viste dette på forhånd for det vil de gjerne gjøre helt i begynelsen av timen.

Denne gangen hadde jeg snakket med legen allerede da jeg enda var gravid at jeg ville ha spiral etter fødsel og da ble vi enige i at om alt føltes ok ut etter fødsel kunne jeg bestille kontrollen 8-10 uker etter fødsel og så kunne hun sette inn spiralen samtidig. I tilegg ba jeg de om å sjekke ferritin lageret.

Om du ikke klarer å løfte ungen din bør du kanskje ikke begyne med kicboxing riktig enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...