Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 ...men hva kan man være allergisk mot hvis man ikke tåler alkohol? Jeg mener ikke at man blir spysjuk og fyllesjuk etter max antall drinker, men mer om det finnes en fellesnevner av stoffer i alkoholholdige drikker som man rett og slett ikke tåler. Dårlig forklart, men kanskje noen skjønner hva jeg mener alikevel?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Ikke helt sikker på om jeg har skjønt deg riktig, men feks tanten min blir veldig dårlig av rødvin, selv om hun bare tar et glass. Tror det er noe med garvesyre eller tanniner, eller hva er det som finnes i rødvin men ikke så (mye) i hvitvin? For hvitvin kan hun fint tåle.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Vet ikke helt om jeg skjønte.. hehe.. Men det er jo mange som reagerer ekstra sterkt på blant annet garvesyre..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Lite tips til tanten din Yaddaline... Det finnes flere rødvin uten garvesyre.. Nettopp pga mange reagerer på den.. Spesielt de med migrene skal ikke ha garvesyre.. =)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Står det i produktlista til vinmonopolet, eller er det noen spesielle "familier" av vin som har droppet dette? Takk for tips forresten ;o)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2008 Ja, du har nok skjønt hva jeg mener. Bortsett fra at jeg lurer på om det finnes et stoff eller to som er i alle sånne drikker. Altså som da finnes i både øl og vin (hvit/rød) og sprit? Jeg er til full utredning fordi det er noe jeg ikke tåler, men det er ingen som vet hva det er! Også kom jeg til å tenke på at jeg blir super dårlig av all alkohol (til og med små mengder av både vin,øl og sprit) og jeg har ikke magesår eller noe sånt (har tatt både gastroskopi og coloskopi). Så derfor lurte jeg på om det er noen stoffer der som går igjen som man plutselig kan bli "allergisk" mot. Har aldri hatt problemer med å drikke alkohol før, men etter at jeg fødte datteren min for 2 år siden så begynte problemet.
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Jeg tror jeg skjønner hva du mener. men aner ikke om det er noen stoffer som går igjen som man kan være allergisk mot. Mannen min har det på akkurat samme måte, han tåler ikke alkohol. Blir skikkelig dårlig bare etter en sup med f.eks øl. Han drikker ikke vin, så det er nok ikke garvesyre han ikke tåler. Men han har helt sluttet og drikke alkohol, orker ikke og bli så dårlig. Han har prøvd flere ganger, og det blir bestandig likedan.. Han har vært til røntgen med leveren, fordi de trodde det kunne være den, men det var det ikke. Og heller ikke magesår nei. Han også tålte og drikke alkohol før, men for noen år siden ble det plutselig slik... Men jeg har ikke tenkt på at det kan være allergi, men kanskje det ja? Hvis du finner ut noe, hadde det vært morsomt og hørt hva det er, kanskje det er det samme?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. desember 2008 Ja, lykkelig mamma, det er akkurat slik jeg har det også!! Men er noe annet enn alkohol jeg må kutte ut også, for jeg er så mye dårlig. Er et eller annet jeg ikke tåler, men hverken leger eller sykehus har foreløpig funnet ut hva! Og jeg har ikke magesår heller nei. Så det er noe i alkoholen + noe annet jeg får i meg forholdsvis ofte. (jeg drikker jo ikke lenger, for blir så dårlig, så derfor må det også være noe annet.)
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Jeg er allergisk mot alkohol. Ble det plutselig for 3 år siden. Får elveblest og vondt for å puste. Jeg har stort sett holdt meg unna siden, men det hjelper om jeg tar allergimedisin før jeg drikker. Alkohol står på lista vi fikk av legen over ting man kan reagere allergisk på, det er visst histaminfrigjørende eller noe? Mer vet jeg ikke..
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 Onkelen min drikker ikkje alkohol lengere, noko han slutta med i godt voksen alder fordi han fikk så mega vondt i hue etter ein slurk med øl....og anna som inneholdt alkohol da. Han kaller den huepina for "hjernehinenbetendelse" Han meiner at det er alkohol i ein av dei alkoholfrie øla, hugsar ikkje om det var munkholm el clausthaler, men han får vondt i hue av ein av dei...... Han reagerte ikkje på det som ung, var når han var godt voksen det kom. Har ingen gode idear på kva det kan vera anna enn at du reagerar på alkohol generelt......??
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Det kan være gjær/sukker. Det finnes ikke i blank sprit (men der kan man jo blande mye annet rart man kan reagere på). Venninna mi er allergisk mot en gjærsopp som er i alt av vin og øl, rusbrus, brunt brennevin, aperitiffer osv. Det eneste hun kan drikke er ren, blank sprit, blandet med lettbrus.. :-s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå