anette&tutta mari :) Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hei. Jeg prøver å misjonere litt om tøybleier! Det er fryktelig mye uvitenhet ute og går om emnet og det hadde vært greit om folk ble litt mer opplyste. Vi har en egen bleiedebatt her på DIB som kan være verdt å sjekke inom Tøybleier er IKKE som det engang var med koking på komfyr og plastsnipper Og uansett hva noen sier; det ER mer miljøvennlig med tøy enn med engangs - det er blitt gjort store undersøkelser om dette. Det er ikke bare mer miljøvennlig, men også: * godt for barnehuden (liker sitatet: "ville DU gått med engangsbind tre år på rad?) * det er masse fine bleier * du slipper å gå tom for bleier * du slipper å gå ut med søppla flere ganger om dagen * tøybleiebarn slutter tidligere med bleier Og mange andre grunner PS: Vil ikke at dette skal bli noen krangletråd, men hjelp meg og dytt tråden oppover
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Helt enig, vi er kjempefornøyde!
millie+2klumper Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Hva gjør dere med bæsjen da? uff...nei takk..
2 hjertegull :) Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har vært innepå bleieboden.no å sett litt, for jeg vurderte tøybleier, men vi endte opp med engangs.. Jeg støtter veldig det sitatet ditt, jeg synes selv jeg blir "rar" i stussen etter en mensperiode der jeg har brukt bind.. *ler* Det er jo en jungel å velge mellom ang tøybleier, og jeg syntes det var vanskelig, derfor endte vi opp med engangs... Har intrykk av at det er dyrt? Selv om det er en engangsinvestering.. Hva koster det? Hvor mange må man ha? Er det for seint å begynne nå når hun er 9 mnd? Altså, vil det bli dyrere nå når vi har kjøpt engangs så lenge? Jeg spør deg, for du har vist kunnskaper skjønner jeg
Makko med to små gutter Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 "jeg blir "rar" i stussen etter en mensperiode der jeg har brukt bind..", -dette er et av hovedargumentene mine for å bruke tb. I tillegg ble mini kvitt alt som heter bleieutslett etter at vi begynte med hovedsaklig tb på dag :-D -før brukte vi salve nesten hvert eneste bleieskift! Vi har lommebleier, det er vel et av de dyreste alternativene. Koster mellom 150-200kr bleia. -Så ja ikke kjempe billig. Har ca 15-16stk, det holder for oss. Jeg har kjøpt ca halvparten brukt eller på tilbud så tipper jeg har brukt ca 2000kr det tilsvarer vel 60 bleiepakker kjøpt på tilbud på obs (for oss ca 1års forbruk). Men vi så jo, det var alt for ofte vi ikke kjøpte bleier på tilbud på obs! Og bleier kjøpt til fullpris på nærbutikken er jo ofte dobelt så dyre! MammaMia, når jenta di er så stor kan du finne bleier som passer ut bleieperioden, noe som gjør at det vil lønne seg også økonomisk. -Dessuten kan du jo bruke de til nestemann om det kommer fler ;-) Ang. bæsj. Vi har ennå mm-bæsj her, så den går rett i bleia. Når ungen får fast føde kan man putte et rispapir i bleia som man kaster i do når ungen har bæsja. Normalt bæsjer mini med 2-3dagers mellomrom nå, så ofte setter jeg bare på bæsjebleia på kald skylling når jeg skifter. Dette med vask er en vanesak, synes vaskemaskina går i ett uansett så kanskje 2 ekstra maskiner i uka gjør ikke så mye... For dere som blir litt motløse av jungelen, vil jeg anbefale å gå for "best-selger'ne", de er gjerne det av en grunn, selvom det finnes MANGE andre flotte bleier "der ute"
anette&tutta mari :) Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2008 Bæsjen vaskes vekk (spedbarnsbæsj) eller kastes i do (etter fast føde). Ikke æsj i det hele tatt. Ja, det er en jungel, men jeg vil anbefale lommebleier til å begynne med. Like enkelt som engangs, bare at man vasker istedenfor å kaste
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Så dytter jeg litt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå