Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?

Dodlimammatil2

Anbefalte innlegg

Jeg trenger gode råd fra dere... jeg har altså fått satt inn et slags pessar for at tvillingene ikke skal komme for tidlig. I tillegg har jeg lavt stoffskifte og går på flere medisiner. Etter at jeg fikk satt inn dette pessaret i uke 28, (Er 30 nå) har legene vært veldig strenge på at jeg bare skal ligge, at de vil sjekke meg hver uke osv. Så da jeg kom til kontroll i dag var det en ny dame som skulle sjekke meg... hun klarte ikke måle barna, de hadde ikke vokst, men så målte hun på ny siden jordmor kommenterte at de var større sist, så fikk hun et helt nytt tall.. i tillegg ville hun ikke se meg før 2 uker, og var generelt uinteressert... jeg lurer på om jeg er hysterisk, eller om jeg bare skal lytte etter legen og ta det med ro i to uker til...? Hva hadde dere gjort? sist jeg var hos denne legen var også målingene på barna helt forskjellige fra det de andre legene får.... føler at hun ikke kan jobben sin, (Ikke det at jeg har noe forutsetning for å si det) men de andre legene er alltid mer tydelige, finner bedre bilder og får målinger som står i samsvar med hverandre... de sjekker også mer nøye ting, men jeg føler ikke jeg kan begynne mase på henne si hun må sjekke det og det for det gjorde de sist....

Noen råd?

Fortsetter under...

Nesten det samme skjedde meg i dag. Var på kontroll på sykehuset pga vekstavvik. Jeg får aldri komme til den samme legen mer enn 2 ganger, og i dag var det er ¨ny¨ lege igjen. Han målte og kom fram til at tvillingene var mindre enn for 1 uke siden, så måtte måle på nytt.Fikk da beskjed om at de hadde vokst litt, men fikk ikke vite hvor mange % vekstavviket er nå. Han sa at alle legene måler forskjellig,defor de får forskjellig resultat. Syns det høres rart ut. De skal måle hvor store babyene er, ikke gjette og måle tilfeldig. Fikk også beskjed om at 1 uke mellom kontrollene for å sjekke vekstavvik er for lite, det må gå 2 uker for å vite sikkert. Men hvorfor i all verden fikk jeg time i dag da??

Tror du bare kan slappe av i 2 uker til. Er vel ikke så mye annet å gjøre? Har dessverre ingen råd å gi deg..

Faar du ikke bestilt time hos den og den legen, men faar en tilfeldig en hver gang?

Kan du ikke ringe og bestille ny time og samtidig si at du foeler deg usikker paa den legen du hadde sist og at du vil ha en annen?

Jeg hadde min foerste UL hos en ung "intern" og jeg hadde ikke intrykk av at hun kunne jobben sin helt, vi fikk beskjed om at det var tvillinger saa vi var helt i sjokk, og foerst etterpa kom jeg paa div spm, og hun som gjoer UL etter det er mye mer noeyaktig og jeg foeler meg bedre ivaretatt. Syns du skal spoerre om ny time, det er viktig aa ikke foele at noe kan vaere oversett.

Det er som dere sier, forskjellige leger hver gang, 5 forskjellige til nå, og 3 av de er kjempehyggelige... men tror jeg skal snakke med de "kjekke" neste gang og spørre hvorfor målingene blir så forskjellige! jeg fikk beskjed om at de var store og veide ca 1300 gram for to uker siden, og det samme veide de i dag! Da spurte jeg om de ikke hadde vokst, men ååå jooo det hadde de...

tror jeg ringer neste mandag bare for å sjekke liksom, siden de har vært så strenge de andre :-) kanskje vi ikke skal ta alt for god fisk selv om det er en lege som sier det????

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!

Hei jenter!

Jeg tror at det er fordi dere enten har fått beskjed av legen om vekstavik, eller fordi dere misstenker vekstavik at dere får litt hetta.

Og jeg ville følt akkurat det samme som dere om jeg var i deres situasjon!!!!!!!!!!!!

Men jeg føler meg heldig nå som aller første gang hadde en flott jm og lege som på forhånd fortalte at leger måler litt forskjellig og at når de sier vekten på bebisene deres, så er det veldig ca ca!!

Så jeg henger meg ikke så mye opp i det de sier og prøver å slappe mest mulig av.

Nå skal det jo sies at mine tvillinger vokser mye fra gang til gang...

Men ved sist UL så hadde jeg den beste legen ever! Han fleipet og lo...han var seriøs...han tok seg tid...han hadde tatt imot flere tvilinger osv. Derfor ba jeg om timer hos han fremover. De satte opp 5 timer fremover, og jeg håper han har tid til meg de neste ul jeg skal på.

Mitt tips er å sette ned alle deres spm på ark. Ikke gå på ul alene. Pass på at din partner eller den som følger deg til ul spørr alle dine spm, da du sikkert er mer enn nok opptatt med å se på bebisene dine.

Finner d en lege du liker, så si det til legen, og be om time hos han/henne. Er du ikke sikker på din siste ul, så ring sykehuset og få en ny en! Det har jeg gjort! En av de første gangene ble jeg så usikker etter ul...ikke for noen grunn...men fikk en ny time, og det roet meg.

Ja... Vet ikke om noe annet... Stå på krava! Det er dine unge og din kropp. Ikke vær mer usikker enn du må!

Masse lykke til!!

Hei!

Jeg skjønner godt at du blir frustrert av sånne legebesøk, men hvis jeg var deg ville jeg tatt det med ro i 2 uker til. Når man har kommet så langt som du har nå så er det visst vanskeligere å gjøre gode vektberegninger, og man skal visst helst ikke måle oftere enn annenhver uke bl.a. pga det. Dessuten må man ha mange målinger for å se på tilveksten, nettopp fordi det er såpass store feilmarginer.

Siden livmorhalsen din er kort, er det jo også best om du slipper et ekstra sykehusbesøk med alt det medfører av sitting og gåing.

Jeg har jo ligget i 8 uker nå og tør ikke å gå opp for annet enn dobesøk nå etter at livmorhalsen var blitt så og si borte ved forrige måling. Dusjing får vente til etter fødsel..Tar ingen sjanser rett og slett.

Har blitt målt ca hverannen uke, og i begynnelsen av oppholdet ikke så ofte en gang, fordi alt av berøring kan irritere livmoren og forkorte livmorhalsen enda mer. Men jeg er nok kanskje litt ekstremt forsiktig, men håper jeg skal lønn for "strevet" til slutt!

Lykke til til deg!

Annonse

Tusen takk for mange svar. Jeg måtte inn til sykehuset i dag allerede, pga jeg trodde jeg lekket fostervann. Da fikk jeg snakke med hun legen som jeg liker best og som egentlig er min lege mens jeg er der. Fikk tydeligere svar hos henne, og hun sa at det var greit med to uker mellom nå siden jeg var kommet over 30 uker. Heldigvis lekket jeg ikke fostervann heller, så nå er jeg avslappet til neste kontroll... savner å ha en fast lege å forholde meg til, men så lenge jeg får snakke med hun overlegen innimellom så redder det meg hvertfall :-)

Lykke til alle sammen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...