Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Nå sitter jeg her å leser alle disse innleggene som ligger her. Alle må vi forsvare oss for hva som gikk galt siden vi ikke ammer....Blir egentlig j forbanna jeg. Sånn er det jo ute baltn "vanlige" folk også for min del: "ammer du?" "Nei, hadde ike nok melk, og så fikk vi sopp og så og så og så og dermed ble det tomt og da måtte vi gi mme" Hvorfor må jeg hele tiden forklare meg???? Jeg er da en kjempe god mor som vil det absolutt beste for mitt barn! Det jeg ikke forteller til folk er at ammingen slet meg ut psykisk fordi det var det eneste jeg gjorde i 2mnd...tilslutt hadde jeg lyst til å kaste hele ungen og meg selv inkludert i veggen (metaforisk såklart) Var på felgen rett og slett. Nå sitter jeg her å forklarer meg igjen...For man få jo et stikk av dårlig samvittighet, kunne jeg gjort mere etc Jeg kjenner en del som har slitt seg gjennom 6 mnd med ammikng og det har egentlig aldri fungert. HVORFOR????? Jeg fatter det ikke, for det kan d aikke være deres ønske å slite seg gjennom 6 mnd når man kan få en fornøyd å frisk baby med mme? Det er jo alle andre og hva de sier og tenker tror nå jeg som avgjør om man går til mme eller mm i en del tilfeller. Og det sier vel litt om at en del av de mødrene som gir mme er sterke mennesker som klarer å drite litt i hva andre sier bak ryggen dems, fordi de vil det beste for babyen? Nemlig metthet, god søvn og rolige koselig dager med mamming....? Ble litt sinna innlegg dette her, men ammepresset går meg snart på nervene. Og egentlig så er det vel oss mødre som bestemmer om vi skal amme eller ikke? Det er ikke hs eller legen?
Cala75 Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Har det på samme måte. Får meg aldri til å bare si "Nei, jeg ammer ikke" og FERDIG med det! Føler også alltid at jeg må forklare meg og komme med hele historien. Ja, veldig tåpelig og hvorfor kan jeg ikke bare la det være? Nå er det over 2 mnd siden jeg slutta å amme og har forsont meg bra med det. Endelig har vi det fint og nyter barseltiden. Har ikke noe dårlig samvittighet heller lenger syns jeg. Men må likevel drive og forklare meg.... Tror kanskje at det forventes av omverdenen. Det er liksom ikke akseptablet at man slutter å amme uten grunn og da vil man forsikre seg om at man legger fram sin grunn slik at ammestopp blir på en måte akseptert likevel.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Samme her, begynner alltid med å si at jeg ikke har ammet, og da blir det ett sånt blikk som sier at jeg føler jeg må forklare hvorfor. Men så er det en lang forklaring hvor de mister interessen på veien.. det hele blir så dumt liksom. Æsj... Men før jeg fikk barn så visste jeg ikke om annet enn amming, kjenner ingen som hadde flaskebarn, så tok det vel forgitt selv at alle ammet, av mangel på annen kunnskap. Så tror ikke folk dømmer meg, bare at de som meg ikke vet bedre. :-)
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Folk som ikke vet hvordan det kjennes å bare tenke og snakke om amming, bruke hele dagene til å amme og pumpe - de vet ikke hvordan vi har det, og hvor vanskelig det faktis er å tørre å gi opp!!! Egentlig syns jeg de verste er de som faktsik har slitt selv, men som lyktes til slutt. Føler de ser ned på meg og at de tenker at når de fikk det til kunne jeg også fått det til:( Absurd at vi skal bruke så mye energi på dette. Men jeg prøver å være tøff og rak i ryggen og si det som det er, for rundt meg er det jo en mengde damer som på ett eller annet tidspunkt kan komme til å oppleve det samme presset og den samme nederlagsfølelsen. Da skal de vite at de ikke er de eneste i hele verden som har det slik, slik jeg faktisk trodde helt til jeg dumpa borti debattne her og på småtroll 0 - 1. Av samme grunn signerer jeg ingen innlegg med "anonym" - for jeg skammer meg ikke lenger over hvordan det ligger an! Bottle power!
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 hei... Jeg ammer min lille fremdeles.Hun har nå blitt 6 mnd. Ammingen gikk heldigvis fint for oss selv om det ble noen skjær i sjøen(flere brystbetennelser og antibiotikakurer i starten).Nå har vi akkurat begynt med fast føde... Ammepresset er vanvittig stort.. Men jeg tror det er viktigere ting enn bare pupp.De fleste av oss mødre ble sikkert ikke ammet til vi var 1 år??? Jeg tror at man er en god mor selv om man ikke får til ammingen.Søsteren min fikk det ikke til,men jeg syns allikevel hun er en fantastisk mor for sine barn,stiller opp på alle mulige måter... Fordelen ammede barn har er vel at de får i seg antistoffer fra mor og dermed kanskje ikke blir så ofte syke?Tror jeg i allefall. Min lille har i allefall ikke vært syk ennå.Da jeg fikk min lille tenkte jeg at det ikke skulle være verdens undergang dersom ammingen gikk skjeis.Heldigvis fikk vi det til... God jul til alle mødre enten de ammer eller ei.De fleste gjør vel bare sitt beste for de små.
KarinB Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 flott av deg som ammer å si det du sier! Jeg beundrer de ammende som klarer å se dette, for det er veldig godt for oss som ikke fikk de til å bli støttet i den avgjørelsen vi tok. (Hvis du kan kalle det det) Du har helt rett, de fleste mødre gjør sitt beste for de små! God Jul!!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Her var det ikke noe avgjørelse, virker som veldig mange tror vi velger selv å ikke amme.... mange gjør nok det men ikke i vårt tilfelle. Skulle gjerne ammet. Min gutt har fått mme hele tiden, dvs de første 7 ukene fikk han både mm og mme. Han var syk første gang i en alder av 9 mnd. Og jeg vet om flere som har barn som har blitt ammet og de har vært MYE syke.. så vet ikke jeg.
Mamma des.08 Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Ammepresset er sykt!!! merket det ja på sykehuset. Glad jeg har venner og familie som skjønte meg at jeg sleit. Pumpet meg en stund, men ble altfor lite melk til et måltid for jenta mi etter 2 uker, så kun erstatning nå. Hun er frisk og rask.....
Nullstress;) Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 jeg ammet førstemann i 6 uker, men klarte ikke mer!!! jeg fikk betennelse 3 ganger på 6 uker, enda jeg var forsiktig med kulde og trekk. jeg blødde, var sår, det gjorde så UFATTELIG vondt!!! så i aug 07 fikk jeg beskjed om at jeg budre fjerne begge brystene. jeg har en genfeil som gjør at jeg har 80% sjangs til å få bryst og eggstokkkreft. så de ble da fjernet i februar 08. nå er jeg gravid med nr 2, og overlykkelig over at jeg noengang slipper å amme igjen!! men jeg oxo sliter med å bare si " jeg kan ikke amme jeg" det blir til at jeg forklarer hele den kjedelige, og egetlige irelevante, forklaringen!!
Kassika Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 Veldig enig med deg der! Jeg slet veldig med ammingen men fant liksom ingen grunn for å gi meg. Så for å være helt ærlig var jeg så svak at jeg ikke sluttet med ammingen før min fastlege anbefalte meg det. Ble helt ut psyka av å ikke gjøre annet enn å amme og hun ble aldri fornøyd, sov dårlig gjorde hun. Var for å være helt herlig å få en grunn til å slutte å amme. Som dere også skriver, endelig rolige dager med kos, søvn og gode rutiner!!!! Vi må nok bli flinkere til å stå på vårt uten unskyldninger!!!! Vi er ikke dårlige mødre ved å slutte å amme eller ikke amme i det hele tatt!!!!Hadde ikke vært MME på markedet hvis dette ikke hadde vært bra mat!!!!!
Kassika Skrevet 17. januar 2009 #12 Skrevet 17. januar 2009 Men: All kreditt til dere som har klart amming suksessfullt!!!:-)
Andreas05 og Gabriel 08 Skrevet 17. januar 2009 #13 Skrevet 17. januar 2009 jeg har to gutter, en på 3år og en på 4mnd. begynte med flaske på sykehuset, pluss litt "kose" amming før flasken. når de var rundt 2-3 uker sluttet vi med ammingen og brukte bare flaske. fikk masse spm om hvorfor jeg ikke ammet. måte bare være ærlig og si at amming ikke passet for meg. følte jeg ikke fikk kontroll på om ungene la på seg, eller fikk mat i det hele tatt. syns det er helt fint med flaske, da ser jeg hele tiden hvor mye de får i seg, og de får mat til ca samme tid vær dag. syns amming rett og slett ble for vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Vanskelige greier dette. Syns det er skikkelig ille dersom noen forsøker å presse andre til å amme. Mener at det er en privatsak, og at så lenge man faktisk gir barnet tilstrekkelig mat har ingen andre noe med om maten kommer fra pupp eller flaske. Samtidig virker det noen ganger som om det verste presset kommer fra oss selv. Det er jo faktisk ikke sikkert at alle andre går rundt og er så opphengt i om vi gir flaske eller ammer som vi tror, sannsynligvis gir de aller fleste blaffen... Og jeg syns jo også det er ille at melkebanker holder på å gå tomme, mens man ikke tør å informere om disse i barselsgrupper (der man kunne få tak i mulige nye donorer) i redsel for at noen skulle oppfatte informasjon om dette som ammepress.
Frøken Freken Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Har aldri hørt at man ikke tør reklamere for melkebanken i barselgrupper?? Det hadde jeg ikke tatt meg nær av - syns det er dritviktig at de som har anledining til å gi melk til sykehuset gjør det. Søstera mi gjorde det da hun fikk sitt første barn, og hun fikk tilbakemelding om at nettopp hennes melk ble brukt til en liten jente som bare så vidt hadde klart seg - nettopp fordi søstera mi hadde så feit og næringsrik melk. Det er jo fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 Joda, leste artikkel om dette i Aftenposten for ikke så lenge siden. Var en melkebank som var nesten tom, men heldigvis hadde fått inn ny leveranse fra en av sine "storprodusenter", så de hadde såvidt litt melk tilgjengelig. Og de "reklamerte" altså ikke i barselgrupper siden dette kunne bli oppfattet som ammepress dersom det var noen der som ikke ammet.
Frøken Freken Skrevet 24. januar 2009 #17 Skrevet 24. januar 2009 KJenner jeg blir litt provosert her - tror de vi er helt hjelpeløse, eller? Hadde ikke følt det som noe ammepress, og syns det er nedlatende å tro at vi flaskemammaer ikke tåler denslags. Det er helt andre ting som oppleves vanskelig. (Må vel snakke for meg selv, men tror mange andre tenker likt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå