StoltMammaForFørsteGang Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hei. Vi har en hærlig liten krabat på 10 måneder som våkner tidlig, mellom 5 og 6... Vi prøvde allverdens metoder for å få han til å sove lengre, men da ingenting annet fungerte endte vi på å ta han inn på vårt rom og i vår seng for pupp (da jeg fortsatt ammer). Da får vi alle i det minste litt mer tid å våkne på - og ofte sovner han ved puppen. På 10-månederskontrollen fikk vi støtte fra helsesøster på at dette hørtes ut som en grei metode for oss nå, det er jo enormt slitsomt og starte dagen klokka 5 (for meg er det natt hvertfall til 6). Det jeg lurer på er om det er andre som har barn som har våknet tidlig, men hvor dette har endret seg - og hvor gamle var barna eventuelt da? Jeg kan jo ikke amme om morgenen i evigheter, og han er jo da avhengig av meg for at morgenene skal bli noenlunde behagelig... Vi legger han rundt halv 8 - 8, og da er han helt skutt. 1 til 2 lurer på dagen.
Krøllefrøken Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 vet ikke om jeg kan trøste deg så mye, sønnen vår på 15 våkner fortsatt rundt kl 5. jeg tar han også inn i sengen og ammer han. noen ganger sovner han, andre ganger er han lys våken.. så jeg håper at det blir bedre med tiden. dere kan jo kanskje prøve å kutte ned sovingen til en gang per dag? kan jo være at det hjelper.... mener å huske at vi gikk over til en dupp om dagen rundt 11 mnd alderen..
Snupi27 Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 emilie våkner i 5.30-6.00 hver morgen enda.. hun er 16 mnd og det ser ikke ut som hun har tenkt å sove noe lenger med det første heller.. hun sovner ikke når vi tar henne med inn i vår seng
Mammapudding Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Har dere prøvd å legge litt tidligere..ca 19? Vet at noen har hell med å prøve det, er ikke bestandig at det hjelper å kutte ned på søvn på dagen, men det funker jo for noen igjen:) Leah våkner tidligere de dagene hun har sovnet seint, så her er det om å gjøre å ha henne i seng mellom 18.30 og 19:) Da sover hun til rundt 7..av og til litt lengre også
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Hos oss har det alltid vært tidlig morgen, gjerne kl 05. Dette endret seg vel rundt 1 1/5 år, litt usikker på hvorfor, men plutselig klarte hun å sove litt lengre. Hun er ikke 2 enda, så vi håper det varer ;-) Men hva om dere prøver bare en dupp om dagen?
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2008 Han sover ofte bare en dupp på dagen, uten at det har gjør noen forskjell. De dagene hvor han er enormt trøtt legger jeg han for en dupp på formiddagen - sover han lenge da er det mulig og strekke han til kvelden. I dag sov han 10 - 11, og sover igjen nå (har sovet 1 time) - skal jeg holde han våken blir det skikkelig utrivelig for alle. Jeg har forsøkt! Med allverdens aktiviteter og farting. Ellers strekker jeg han til 12 og da sover jhan bare 1 dupp, men denne kan vare i 2-3 timer. Kanskje jeg skal prøve å legge rundt 19 igjen, vi merket vel ingen stor forskjell etter at vi forskjøv leggingen - bortsett fra at vi får mindre voksentid på kvelden. Sånn sett blir det jo en time kortere og holde han våken også. Tror jammen jeg prøver det! Og håper på det beste!
Serial mom Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Her våkner hun rundt halv 6-6, og det nytter ikke få henne til å sove igjen, så har gitt opp og bare står opp. Det du kan prøve er å ikke amme han med en gang når han våkner, men ta han med på badet, bytte bleie, ta av pysjen, kle han og tulle litt, så kanskje gi han grøt. Han våkner fordi han vet han får pupp når han våkner, og når han skjønner at det bare er å stå opp, hyle så blir han tatt opp og lagt i senga di med full frokostservice, så kan det være han bare våkner tidligere og tidligere. Hva gjelder duppene på dagen, så kan det kanskje være en idè og ikke la han sove helt til han våkner av seg selv, men å vekke han. Da er det mange barn som endrer mønsteret sitt litt, og sover til de blir vekket. Er ingen ekspert, har ei jente som har vært håpløs mtp søvn siden dag 1, men har lest en del søvn-bøker, og selv om ikke ALT har funket for oss, så gjør det det med mange barn. Prøv deg frem. Ville også lagt han tidligere, 6, halv 7-7, og helst til samme tidspunkt hver kveld. (da får han i det minste en time ekstra, selv om han skulle våkne 5) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Sønnen min har alltid våknet tidlig som din og jeg har tydd til samme metode som deg for å få ro til å sove lenger om morgen, som regel til kl 6 eller 7. Kjenner samme frustrasjon som deg fordi det er slitsomt. Han er nå 19 mnd gammel. Og jeg ammer fortsatt. Merker nå at han kan sove lenge av og til fordi han har begynt i barnehage. Skal trappe ned ammingen snart. Men kommer nok ikke til å kunne klare å slutte og amme i sengen om morgen fordi han kommer til å gråte så fælt.....og jeg har ikke hjerte til det
*Rutletutt* Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Har samme problemet selv...Jenta mi på 16 mnd har vært "flink" å sove lenge nå, til 7-8 i helgene, men så har hun blitt vekket 06.30 i ukedagene slik at jeg får ammet før jeg går på jobb. De siste ukene har hun begynt å våkne mellom 4-5! Blir helt sprø av det, jeg....ikke sovner hun igjen heller, men hun ligger i allefall i ro på puppen når hun får komme opp i sengen min. I morges våknet hun 4.30 og sovnet faktisk på puppen etter en halvtimes tid - men jeg håper IKKE hun begynner å få DET som en vane. Jeg har jobbet med nattavvenning da hun våknet for å få pupp annenhver time frem til hun var 8 mnd - så jeg orker ikke ta den kampen en gang til:o/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå