Glad tobarnsmamma Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Vet at det egentlig anbefales fra 6 mnd.. Men i halvannen uke har hun nektet å legge seg på kveldene, og sovet urolig hele nettene. I natt sov vi til sammen 3 timer.. Jeg er trett, og føler for å prøve ut hva som helst som kan hjelpe oss begge...
rampete robin Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Minsten her startet med smaksprøver da han var 4 mnd. Fullt grøtmåltid på kvelden fra han var 4,5 mnd. Er jo grøt fra 4 mnd, så ikke farlig å prøve! Når det skal sies, så er det visstnok mange som opplever "umulige" barn når de blir 4 mnd. Minsten her har vært en drøm å legge, men da han bikket 4 mnd ville han ikke legge seg. Bare skriker og våkner flere ganger ¨på natta og skriker. Vært flere tråder her inne ang det samme, så mange som opplever det slik. Min skal ha nærhet, er redd for å sovne og være alene virker det som...
Glad tobarnsmamma Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2008 Samme her. Hva gjør dere med slike problemer? Bare venter på at det skal "gi seg"? Lurer også på hvorfor det anbefales å vente til barna er 6 mnd før en introduserer mat...
rampete robin Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Vi har prøvd alt vi kommer på, for å få han til å sovne tidligere, men ikke funnet noen god løsning enda. Prøvd å la han kun sove en lang lur midt på dagen, grøt på dagen i stedet for kvelden, ikke grøt i det hele tatt, radio på rommet hans, lys av, lys på, sur gulpeklut inntil ansiktet hans, min hodepute i senga hans, kosedyr, ligge på magen, siden, ryggen osv.. Har funnet ut at det mest praktiske er å la han ligge i senga vår når vi legger han. Da kan jeg legge meg ved siden av ham, i stedet for å stå på ulvet ved siden av senga hans halve kvelden.. Og når han våkner og skriker kan jeg jeg legge meg hlt inntil ansiktet hans og kose litt. Da lukker han øynene med en gang, men våkner gjerne etter 10min og skriker. Vi tar han ikke opp av senga og vi legger han inn i senga hans når vi legger oss. Etter kl 12 sover han hele natta. Nå etter 1,5 mnd var han endelig litt roligere i går/natt. De siste kveldene har jeg bare lagt han, sunget og gått ut av rommet. Han har ligget og pludret litt for så å sovne av seg selv. Men våknet etter litt og holdt det gående av og på noen timer... I går rullet jeg en t-skjorte rundt hodet hans og en kosebamse over nesa/smokken. Og så rolig har han ikke vært på 1,5 mnd! Mulig det er i ferd med å gå over og mulig det bare var tilfeldig, men jeg håper. Tror bare han våknet og skrek 3 ganger!!! Det er tydelig nærhet fra MEG han vil ha...
KarinB Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Anbefales å vente til 6 mnd da tarmene er "bedre" utviklet da. Grunnen til at man bør begynne da er at jern lageret hos mor som ammer tomt og bebyen må få jern etc fra andre steder. MEN, mange mange barn begynner med grøt før den tid. Netopp fordi de trenger mere næring enn mm gir dem. Selvfølgelig kan man full amme til 6mnd, men mange må da mme veldig ofte og får lite søvn urolig baby etc noe sikke er bra for noen, så det skal jo ikke full ammes for enhver pris. Man kan også se på vekten til babyen, dersom den flater ut er de lurt å begynne med grøt. Det som er tipset her er at mor kjenner sitt barn best og dersom mor mener at ammingen ikke lenger fullt ut tilfredstiller babyen sin appetitt, så kan man begynne å innføre grø ved ca 4 mndt. Tarmene til de fleste babyer er kommet såpass langt i utviklingen at de tåler mere fast føde fra ca 4 mnd alderen. Faktisk er det slik at de som gir mme anbefales å begynne med grøt ved 4 mnd. Det er defor man finner tilpasset mat i butikk hyllene fra 4mnd, netop fordi noen babyer trenger fast føde tidligere enn andre. Akkurat som at noe går tidligere enn andre. ingen babyer er like, og mor vet best når man skla innføre dette. Min baby ble rastløs og våknet oftere og oftere ved 3 mnd og 2 uker. Da han var 3 mnd og 3 uker gammel fikk han smake sin første grøt skje. >Gradvis har vi økt og i dag er han 5 mnd og spiser 2 fulle grøt måltider pr dag ca. Lurt å vente med andre ting som middag etc til 6 mnd da. Men 2 grøt måltider er ok:) Håper det hjalp dere litt, det er seriøse råd i og med at jeg er utdannet sykepleier og har jobbet på helsestasjon! Bare husk de at for 20 år siden var det obligatorisk grøt oppstart ved 3,5 mnd!hehe, så det er ikke farlig å begynne med grøt:)
Nordhagenjentene :) Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Vi begynte med velling og grøt da frøkna var 4 mnd minus 10 dager - grøt på morgen og velling til kvelds. Nå er vi oppe i 2 fulle porsjoner grøt, en om morgen og en til kvelds. Hun er 5 mnd og 12 dager. Vi merket raskt bedring på nattesøvnen, hun trengte ikke mat 3-4 ganger lenger, nå holder det med én gang. Så nå sover vi alle bedre og vi har alle bedre dager også!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Hvorfor skulle det være så dumt egentlig? Hun er har jo passert 4 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå