@stronauten med 3 små Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Skal feire datteren min sin 5-års dag på lørdag, og tenkte rett og slett å ha litt julegrøt. Vi blir mellom 20 og 30, alt ette hvor mange som det passer for. Hvilken grøtris er best? Noen tips til hvor mye jeg må lage? Gode tips til å få den BESTE grøten?
Hikken Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Hold deg unna hurtiggrøt i hvertfall! Kjøp ordentlig risgrøt som skal stå i minst 45 minutter (Geisha for eksempel). bruk en ordentlig tykkbunnet gryte så den ikke svir seg i bunn :-)
erteposen + 4 Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Geisha grøtris er den beste sies det. Jeg liker best at grøten er laget på h melk, og at en ikke rører den sønder og sammen. Skal du lage en stor gryte så anbefaler mange at en varmer melka ellers går det lang tid. Et annet alternativ er å lage grøten i ovnen. Det står på pakken.
Mom2Two Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Geisha grøtris med 45 min koketid. Bruk tykkbunnet gryte. Det du kan gjøre når du skal lage til så mange, er å koke inn vannet på vanlig måte, deretter ha i melken, bring til kokepunktet, sett på lokket, og sett inn i forvarmet stekeovn på 50 grader. La den stå der i 3-4 timer eller så. Da gjør den seg selv, og smaker mye mye bedre! (dynegrøt)
Reveenka Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Og så er det godt med litt vaniljesukker i grøten. Når jeg lager lørdagsgrøt til ti, pleier jeg å ha i en god teskje eller to med vaniljesukker - til ca tredve kan det kanskje passe med en ss eller to?
* 5 om dagen * Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 den de kaller for dynegrøt er nok greiest, men jeg må bare si at jeg hadde ikke laga grøt til så mange. hvordan skal du få en såpass stor gryte inni ovnen?? her pleier vi å lage grøt til 4, og har da 1,8 liter melk,tør ikke tenke på hvor mange liter du må ha til 30 stk,eller str på gryta,men lykke til :-))
Mammaen til Isak Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Lag dynegrøt, oppskrift bak på grøtris pakka! Helt supert, da trenger du ikke stå i røre og røre, har sikkert nok annet å gjøre på ) Kan du lage enten en stor kjele eller fler små, det velger du selv. Jeg bruker vaniljesukker i grøten når jeg koker den opp, det gir god smak! Lykke til og god bursdag! Ps. Husk H.melk!
Reveenka Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Litt klønete hoderegning antyder rundt 15 liter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå