Gå til innhold

"Jeg er ikke rasist, men rasebevisst"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du/dere som mener dette være snille å utdype? Hva er forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som ligger under begreper rasebevisst. Men en rasist mener at ikke alle mennesker er like mye verdt, ikke har like rettigheter etc kun på grunnlag av hudfargen. Hvem er det egentlig som mener man kan være rasebevisst uten å være rasist?? Det har jeg ikke hørt om før. Men jeg vet mange er bevisst på kulturforskjeller, og ikke forventer at alle skal ha samme ståsted som dem eller lik forståelse for de samme temaene. Disse kulturforskjellene innebærer ofte også raseforskjeller, så kanskje det er noen som blander litt her? En som er mørk og adoptert i Norge har jo den samme kulturen som nordmenn. Om noen er bevisst på han sin rase, så må jo de være rasister.

Hvem er det egentlig som sier: "Jeg er ikke rasist, men rasebevisst"???

Skrevet

aner ikke hva folk mener men syntes nå det høres ut som en dårlig måte å dekke over rasistiske meninger.

og er det viktig/ riktigere å være rasebevist?

er det egentlig noe bedre enn rasisme?

jeg er ikke rasist, mener jeg, ja jeg kan han noen rasitiske holdninger noen ganger. tenker da ofte fort gjennom de og finner ofte ut at det da er jeg som er teit. for vi er jo bare folk likevel uansett.

Skrevet

De som sier det er de som kommer med de sykeste rasistiske meninger, men som dekker det til ved å kalle det noe annet.

De starter ofte med "Jeg er ikke rasist, men.." fulgt av en salig regle om disse helvetes utlendingene som kommer hit.

De er ofte svært opplyst :Z

Skrevet

"vi er alle bare folk uansett??"

Nja, vet ikke jeg altså. De som kommer her til lands og bringer med kultur og holdninger om at å legge hånd på kone og barn/mann og barn er greit, de som kommer og mener at de skal bestemme hvem barna skal gifte seg med, de som kommer og synest at det er helt ok å bare leve på våres skattepenger uten å gjøre en dritt for det, de som kommer her og tror de er mye bedre enn alle andre osv.....

Må si at for min del må disse bare dra seg til bøvvels hjem igjen der de kom fra, og når de gjelder de nordmenn som kommer under samme kategori som disse kan de bare sende dem attiveia, såpass de kan få et annet intrykk av forskjellige ting. Så, jeg kaller meg selv ikke rasist, for selv om jeg ikke tåler disse som har slike holdninger, vil det ikke dermed si at jeg ikke tåler noen av de som kanskje kommer fra samme sted... så rasist er jeg ikke, mer rasebevist... haha!!!

Skrevet

trenger du å være rasebevist, for å kunne se forskjeller og ulikheter, som også forekommer blandt kari og ola normann?

Vi er bare folk uansett hvilke holdninger vi har og hvilken måte vi velger å leve på. er du kriminell så er deu det og er du lovlydig så er du det.

Skrevet

Er du virkelig så idiotisk?

Hvis det du ikke liker er at folk lever på "våre skattepenger", og du syns det er feil å bruke vold, så har det ikkeno med rase å gjøre, din suppegjøk.

At du alikevel klarer å dra inn "de som kommer til landet vårt" sier igrunn mye om deg.

Skrevet

Tror dere virkelig at en rasist bare er en som ikke liker mørkhudede?

En rasist er like mye en blind person som hater døve, en funksjonsfrisk som misliker funksjonshemmede, en fra Tanzania som ikke liker kinesere.... Kunne holdt på i det uendelige!

Er så lei av denne allmenne oppfatningen av at en rasist er en "hvit" som ikke liker "svarte"! Bare sånn apropos ordet rasist!

Skrevet

Jeg har nok sagt noe sånt og min definisjon er som følger: I jobben min kommer jeg i kontakt med mange forskjellige mennesker. Noen kulturer/folkegrupper utmerker seg på en negativ måte, ut fra oppførsel, holdninger og språkbruk. Eks albanere, pakistanere. Jeg har ingen av nevnte i min bekjentskapskrets, og det blir derfor lett å overføre disse negative inntrykkene fra jobben over på alle andre fra samme kultur. Merker at jeg blir litt forutinntatt når det er snakk om mennersker fra de kulturene, men jeg forskjellsbehandler de ikke. Er bare litt mer skeptisk i starten og så får de heller overbevise meg om at de er skikkelige mennesker. Folk fra eks India, kina, kroler osv har jeg ingen negative erfaringer med, og dermed har jeg ingenting "imot" de heller. Jeg er IKKE rasist, men jeg er litt skeptisk til enkelte folkegrupper ut fra mange negative erfaringer.

Skrevet

Jeg blir skikkelig kvalm av det ordet: Rasebevisst. Som om menneskene virkelig skulle vært inndelt i ulike raser.

Skrevet

Vi er da virkelig delt inn i raser enten du liker det eller ikke...

Skrevet

Nei, i ordet rase ligger det betydelig større kategoriseringsskiller enn vi kan bruke om mennesker. FN forkastet bruken av ordet rase i 1950.

Skrevet

Jeg er ikke rasist, men jeg ER rasebevisst..

Hva jeg legger i det?

Vel jeg skiller mellom forskjellige hudfarger.. Jeg dømmer INGEN før jeg blir kjent med de.. Mener att alle er like mye verdt, uansett rase.. MEN jeg ville aldri vært sammen med, styra med en pakkis etc for det..

Og ja, jeg bruker uttrykk som pakkis og neger uten att jeg føler det er sterkt rasistisk av meg!

Skrevet

Folk som bruker uttrykket "rasebevisst" er sjelden bevisste om noe som helst utover når neste trygdeutbetaling kommer.

Skrevet

Nei en blind som hater døve er fordomsfull.

En rasist er en som mener at folk med en annen hudfarge/fra en annen rase er mindre verdt. Alle raser kan være rasister. Derfor det heter RASist.

Skrevet

Jeg trodde uansett ikke at muslimer var en egen rase, trodde de ble kategorisert som en religiøs gruppe.

Skrevet

Godt poeng, FletteMette.

Selv har jeg en innrømmelse å komme med: Jeg tror at alle som uttrykker jeg på måter som jeg mener er rasistiske, er frp'ere. Jeg har møtt en del som sier "Jeg er ikke rasist, men...", "Alle tror jeg er rasist, men det er jeg ikke, fordi..." Dette opplevde jeg mye av da jeg bodde i Østfold for en periode, da fikk jeg inntrykk av at det var mange "fremmedfiendtlige" i Østfold. Til og med da vi intervjuet en sosionom i forbindelse med en skoleoppgave, hun sa til oss "De der er jo opplært til å ljuge og stjele!" *Bare meg som fikk hakeslipp av henne*. Fikk refs fra læreren over å skrive nettopp denne setningen i oppgaven! Jeg nektet å ha noe med det å gjøre, men de andre fikk da trumfet det igjennom. Pinlig! Husker ikke hvilket folkeslag dama refererte til, men det var utenfor Skandinavia!

Og et annet eksempel: En reportasje på tv om en gjeng pensjonister som hadde flyttet til Spania. De hadde alle frp- capser på hodet. De snakket om alle de "fæle utlendingene" som hadde kommet til Norge. Reporteren spurte da: Hva med dere da? Er ikke du innvandrer her i Spania? Og fikk som svar: "E Æ innvandrer? Ka e d du snakke om. No har æ hørt d også!" Noe i den dur. Kunne faktisk ikke fatte og begripe at noen kunne våge å ymte frampå om at han var innvandrer, nei! Hehe.

Så, oppsummeringsvis; jeg HAR fordommer mot Østfoldinger(ikke ALLE da) og frp'ere.

Skrevet

Anonym 10.33.

Du bør kurse deg litt videre, dersom du jobber med innvandrere og ikke klarer å være profesjonell nok til å legge fordommene dine til side. Generelt sett sitter fordommer i fordi man ikke har kunnskap nok. Og uansett om du vasser i albanere og pakistanere på daglig basis, så har du åpenbart manglende kunnskap om kulturforskjeller, og hva dette innebærer.

Og du anonym lenger ned, du er rasist. Du forskjellsbehandler mennesker på bakgrunn av etnisitet og rase. Det er det som _er_ rasisme.

Og jeg er sjokkert over at det finnes så primitive mennesker i 2008 som bruker ordet pakkis.

Skrevet

Er de noe anderledes å være skeptisk til albanere og pakistanere, enn det å være skeptisk til damer i visse yrker? Møter man en kvinnelig mekaniker, så er det nok mange som vil være litt skeptisk i starten. Hun må nok bevise mer enn en mann at hun kan faget sitt, før kunden/andre stolert fullt og helt på henne. Sånn er det med meg og mennesker fra ENKELTE land. De må bevise før jeg stoler helt på de. Jeg har ingenting imot negere (det er IKKE et rasistisk ord!), asiater eller andre grupper, kun mennesker fra enkelte land som jeg er skeptisk til. Har ingenting med kultur å gjøre, for den er lik i mange andre land hvis mennesker er helt ok for meg.

Hilsen anonym 10:33

Skrevet

Jeg er skeptisk til negere som kommer rett fra Afrika. De som er oppvokst i Norge er som regel koselige, men mye skumle afrikanske mannfolk ute og går i Norge altså!

Skrevet

Ja, det er annerledes å være skeptisk til folkegrupper og enkeltpersoner i det vi opplever som uvanlige yrker. Nå har jeg aldri opplevd å være skeptisk til kvinner i manndomnierte yrker, og jeg har heller ikke opplevd at folk flest er det, med unntak av farmor på 92 år.

Forøvrig er det ikke den som blir utsatt for fordommer som må/skal bevise noe som helst.

Har du fordommer så vil du tviholde på dem, okke som om enkeltpersoner avviker fra fordommene dine. Da vil du se vedkommende som et avvik fra normalen.

Dersom du setter deg ned og går deg selv og dine egne holdninger litt i sømmene så vil du muligens skrelle av deg litt av fordommene også. Men de færreste liker å se på seg selv. Det er så mye mer tilfredsstillende å se på alle andre.

Kultur er btw slett ikke lik i "mange andre land". Selv om du ikke opplever enkelte kulturer som problematiske å forholde seg til, så betyr det ikke at de er forskjellige.

Ellers så kan jeg slenge på til slutt at jeg er ganske sensitiv for hvordan jeg blir møtt av div mennesker. I et møte med en person som i en maktposisjon overfor meg (ansatte på offentlige kontorer f. eks) er jeg vâr for hvordan jeg blir oppfattet. Blir jeg møtt på en negativ måte er det ganske sannsynlig at jeg vil oppføre meg negativt. De fleste er slik. Man speiler sine omgivelser. For et menneske fra en annen kultur med ukjent bagasje, vil jeg tro det er vanskelig å måtte bevise at man ikke er en drittsekk, noe folk i maktposisjoner rundt ham tar for gitt.

Seriøst, du bør kurse deg videre om du skal fortsette å jobbe med innvandrere.

Skrevet

Det blir de jo, men det trengs mer enn en halv iq for å sette sammen det regnestykket, altså er det litt for komplisert for enkelte å regne ut.

Skrevet

Jobber med alle, ikke bare innvandrere. Og det virker som jeg har opplevd litt mer av det virkelige livet enn deg...

Skrevet

Det er ingen forskjell..det er noe rasister sier for at d skal høres bedre ut...kler på det litt..pynter på...makan

Skrevet

Regner med du jobber i NAV.. Og det har du rett i, det gjør ikke jeg.

Tar du det for gitt at man må ha de samme fordommene som deg dersom man har erfaring med innvandrere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...