Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fikk konstatert PCOS for et års tid siden. Da ble mange av mine helserelaterte spørsmål besvart. Jeg har lenge skjønt at "noe" ikke var som det skulle... Mitt største problem er at jeg er at jeg har ca 30kg for mye å dra på som et resultat av PCOS'en, og jeg klarer ikke gå ned i vekt!

Er det noen der ute som kan gi meg håp og gode råd.

Hvordan klarte dere å gå ned i vekt?

Frustrert "blubbete" hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg hadde også 30-40 kilo for mye pga PCO. Og jeg hadde utviklet diabetes 2. Fikk metformin av fastlegen for å regulere blodsukker. Noen mnd etter at jeg startet med metformin så begynte jeg sakte men sikkert å gå ned i vekt - uten de helt store livsstilforandringene. Spiste som jeg alltid har gjort, men var kansje flinkere til å gå istede for å kjøre en lang periode? Men etter 1,5 år hadde jeg mistet omtrent 30 kilo - og har akkurat nå fått påvist hos gyn at jeg nesten ikke har follikler /cyster i eggstokkene lenger!! Har klart å holde vekta etter at den stabiliserte seg - men sliter fortsatt med de siste 10 kg - de vil ikke av! Men alt i alt er jeg kjempefornøyd!! Går fortsatt på metformin da diabetesen ikke er blitt bedre.

Men det er mulig...

Lykke til!!

Skrevet

Det er så motiverende å lese om dere som har klart det jeg ønsker å klare.=) Er i samme sit. som HI, fikk på vist PCOS for to mnd siden.

Skrevet

Hei :)

Jeg fikk påvist PCOS først i går jeg da, så jeg har ikke så mye gode råd å gi.

Men gyn.legen min anbefalte meg å ta kontakt med en kostholdekspert (hvis jeg ikke ville prøve selv) og legge om til en lavkarbodiett sammen med litt ekstra mosjon for å gå ned de 10-15kg som jeg helst burde.

Jeg fikk også beskjed om at det lønte seg (om man ikke skulle ha barn nå) å gå på p-piller, da det hemmet modningen osv i folliklene.

Masse lykke til, håper du går ned straks! :)

Skrevet

Jeg fikk påvist pcos i 2004 og fikk metformin ganske kjapt.

Gikk ned i løpet av ett år 30 kilo, takket være metformin og low carb kosthold.

La på meg 14 kilo igjen de neste årene, bl.a pga slitasjegikt i rygg og knær og vel, slurvet og spiste high carb..

Har nå gått ned igjen siden mai 12,5 kilo, igjen med low carb.

Har sluttet å spise sjokolade, jeg var sjokoholiker...

P pille kan være bra men ikke alle tåler den, jeg tåler ikke pillen, blir deprimert.

Skrevet

Hei.

Etter at jeg fikk beskjed av legen min å gå ned i vekt søkte jeg en del på nettet ang PCOS og fant ut at det ble anbefalt å kutte ned på karbohydrater. Har derfor slutta heilt med brød (bruker grovt knekkebrød) og var veldig forsiktig med pasta, poteter o.l. i starten. Starta også med å gå en liten tur et par ganger i uka. Dette førte sakte, men sikkert til vektredusering og det krever såpass grei innsats at jeg klarer å følge det opp fremdeles etter 2 år.

Håper dette kan hjelpe.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hej!

Har gått ner ca 18 kg totalt.

Har brukt Xenical, som jag egentligen inte tyckte hjälpte nåt, åt så pass sundt i utgångpunkten. Fann ut att jag hade väldigt hög insulinproduktion.

Har tagit Metformin sen i juni och då har det gått mycket bättre. Undviker socker (og kunstige søtstoffer) och snabba kolhydrater, fast nu har jag kick på lakrits ,så, hrm, kan inte skryta just nu... Går hos endokrinolog 1 ggr/mån, har där fått besked om att undgå frukt også (da det er så masse sukker i frukt) men jag får lov å spise 1 om dan vilket jag tycker är svårt just nu då jag gärna äter 4-5.

Försöker äta ofta (även före graviditeten) ca 6 ggr om dagen och lite, har ofta med mej 1 skiva fiberslank om jag ska vara ute en stund så slipper jag fristes av usunde alternativer.

Jag anbefaler att du ber din lege om en henvisning till en endokrinolog, eller hör om möjligheten för att få metformin. Det hjälper också för att få mer regelbunden mens, och hjälper också till att mot verka spontanabort (som jag hört, även om jag haft en på metformin..).

Tränade 3-4 ggr uken för jag blev gravid men då jag spontan aborterte på träning sist så ligger jag lågt med det nu. Går turer med hunden. Det går väl inte supert just nu, men jag tycker´att metformin hjälpt mej massor. Ägnar mej åt att ta mej igenom 1 trimester och så ska jag stå på lite mer om allt går bra.

Ska starte på Adipol nästa vecka och hoppas att det ska vara bra, även om jag numera ligger på gränsen..

LYCKA TILL!

Lycka till!

Skrevet

Jeg har prøvd det meste, men så kuttet jeg ned på karbohydrater. Gikk på ketolysekuren, og gikk ned 13 kg på ca 3 mnd, og ble gravid :)

Lykke til !!

Skrevet

Hei, jeg fikk påvist PCOS i 2006 og gikk ned 10 kilo på 6 mnd. Var ikke overvektig, men det ble anbefalt før jeg evt skulle begynne på pergo. Jeg kuttet ut karbohydrater, brød, pasta poteter ol.Gikk også turer på 1 time nesten hver dag, og spiste hver 3. time, ikke mindre enn 5 måltider pr dag. Begynte på pergo jan. 2007 og ble gravid etter 2 kurer:) Fødte en fin fin gutt i des 2007 og nå venter jeg nr 2 i juni:) Det uten en eneste pergotablett.

Skrevet

jeg har samme problem.. hadde ca 30 kg for mye..

Jeg går nå på blodtypedietten, og holder meg veldig strengt til den. Har gått ned 9 kg siden juni :)

Så det er jeg fornøyd med!

Har som mål å gå turer også, for å kvitte meg med de siste 20 kg sakte, men sikkert..

Vi med pcos er jo anbefalt å gå ned ca 5% i vekt, og jeg har kvittet meg med ca 105% :)

Så nå håper jeg at jeg kan bli gravid snart!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk konstatert PCOS i over halvannet års med prøving. Deretter fikk jeg pergo, meldte jeg meg inn i vektklubb.no og begynte å trene på helsestudio 2-3 ganger i uka.

14 uker etter var jeg 10 kg lettere og gravid på 3. forsøk. Absolutt å anbefale. Viktig hvis du kan få med deg mannen også, vi har satset på en livstilsending og ikke bare en slankekur.

Og sunt kosthold er jo viktig både under og etter graviditeten, og gjør det enklere å holde seg sunn og frisk.

Lykke til, og håper du klarer det!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...