Gå til innhold

Fantastisk keisersnittsamtale på Ullevål

Anbefalte innlegg

Ville bare si til alle som gruer seg til keisersnittsamtale at jeg hadde en utrolig bra opplevelse i dag på Ullevål. Jeg og sambo hadde mannet oss opp og var klare til å kjempe for vårt ønske om keisersnitt grunnet katastrofesnitt ved forrige fødsel. Men det ble ikke nødvendig - hun satt opp time for keisersnitt etter 10 minutter, og var ikke kritisk til vårt valg i det hele tatt. Det var helt anderledes enn jeg hadde forbredt meg på - man må tydeligvis ikke alltid gråte seg til keisersnitt :-)

Fortsetter under...

Jeg tok keisersnitt på Ullevål for en uke siden, og hadde samme opplevelse som deg. Samtalen var med en helt fantastisk lege, han informerte godt og lot det være opp til meg og bestemmme. Jeg fikk det innvilget pga totalruptur ved forrige fødsel. Og når det er sagt; jeg tok altså keisersnitt for en uke siden og det var en fantastisk opplevelse, en veldig fin fødsel med flott personale. Så jeg har bare positive erfaringer med Ullevål, både når det gjelder samtale og selve forløsningen:)

Heb+2

Ser at du tok KS på Ullevål for en uke siden. Jeg fikk beskjed om seteleie i dag og bestemte meg for KS (også en flott samtale med en super kvinnelig lege)

Kunne du ha fortalt meg litt rundt denne opplevelsen? Hva skjedde, hva bør jeg være forberedt på osv.. Jeg er ganske engstelig med tanke på KS

Det er klart jeg kan det:) For det første; ikke gru deg!! For meg var det en udelt positiv opplevelse. Vi kom inn om morgenen og ble møtt av en hyggelig jordmor, ble tatt inn på et mottaksrom der jeg fikk dusje og på med sykehusklær. Jeg skulle inn som nr 3 så det ble litt venting, men kl 11 kom de for å gjøre meg klar. Fikk satt inn kateter og sånn intravenøst (veneflon??) Etter en times tid gikk vi opp på operasjonsstuen. Det e rveldig mange der og det kan nok virke litt skremmende, men alle var utrolig hyggelige, de småpratet med meg, forklarte hva som skulle skje. Stemningen var veldig god hele tiden. Anestesilege og anestesisykepleier satt med meg hele tiden, de var fantastiske!! Spinalen virket med en gang og jeg ble varm i kroppen ogmistet følelsen. Var ikke helt forberedet på blodtrykksfallet som kom, ble veldig svimmel og kvalm, men de registrerte det med en gang og fikset det. (Er visst veldig vanlig) Jeg kjente litt mer enn jeg hadde trodd mens de drev på, men det var ikke vondt. Da han skulle ut spurte de om pappaen ville se over forhenget og se at han kom. Det ville han, og han syntes det var veldig flott:) Lillegutt ble stelt av jordmor+ pappa mens jeg ble sydd, tok vel ca 20min. Så ble vi trillet på postoperativ, der pappen kunne være med hele tiden. Etter to timer hadde bedøvelsen gått ut og da kom vi på barsel. Var der i 3 dager og der er alle helt supre!! Har vært hjemme en uke nå og har ikke vondt i såret. Fikk smertestillende på sykehuset og tok litt paracet de første dagene hjemme, men nå er jeg i veldig fin form og såret gror fint.

At i alt var det en fllott opplevelse og jeg kan godt gjøre det igjen. Forretsen så har de sånnsamtale for alle som skal ha keisersnitt torsdagen før operasjoenen, den bør du gå på, der får du masse informasjon. Lykkke til!! :9

Når er det forresten, er det like før?

Heb+2

Tusen takk for beskrivelsen. Det er godt å høre at du har klart deg så fint. Det er også fint å høre at alle som foretok KS var positive.. var litt redd for at de skulle være negativt innstilt grunnet den motstanden det tross alt er til KS i en del av helsevesenet..

Jeg gruer meg egentlig mest til kateter og til det å skulle føle seg lammet. Jeg håper jeg ikke får panikk.. men jeg får jo bare psyke meg opp til det. Jeg er også litt redd for blodpropp og infeksjon. På den annen side var jeg veldig redd for å føde vaginalt også, og eg hadde i alle fall bekymret meg når jeg vet hun kommer i sete..

Jeg skal på sånt kurs den 18.des, også er det KS lillejulaften, så det blir jul på sykehuset i år.

Annonse

Hei igjen:)

Kateter er ikke vondt, det kan du ta helt med ro. Det kan være litt skremmende med den lammende følelsen av bedøvelsen, men det skjer så mye og de er så proffe at når jeg stod midt oppi det gikk det veldig fint. det eneste jeg synets var ekkelt, og som jeg ikke visste om, var luftsmertene jeg fikk første natten. Det var helt grusomt, men ufarlig. Tror det kan være vanlig så et kan være greit å være forberedt på det. Ellers har jeg som sagt bare positivt å si:) Jeg hadde vært mer redd for setefødsel....

Lykke til med keisersnittet ditt Tale30, dette går helt sikkert veldig fint. Og dere får nok en veldi fin, men spesiell jul på Ullevål. :)

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...