Gå til innhold

Forvirret ang beregning av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Hei,

ser det er mange som har god kontroll på dette her inne.

Jeg brukte kalkulatoren på nav for beregning av foreldrepenger.

Fikk som resultat for mor: 1400 kr i uken!!!!

Dette kan da ikke være tilfellet? Jeg har jobbet 90% stilling 1 år før barnet blir født og året før det ca 50%.

Hva tror dere?

Fortsetter under...

jeg må bare låne tråden litt og spørre om dette her...NAV tar i utganspunk hva man har tjent den siste mnd før permisjonen...så om jeg da får 100% sykemeldt frem til den siste mnd. (man faller jo i lønn ved å gå sykemeldt over en viss periode) men jobber vanlig den siste mnd, da har ikke mine sykeperiode noen innvirkning??? (Jeg har fastlønn)

Nei,sykeperioden vil da ikke ha noen innvirkning,men det vil den ikke uansett (så lenge du ikke overstiger de 52 ukene man kan være sykemeldt..) ettersom sykepenger gir opptjening til foreldrepenger på lik linje med jobb.. Men skjønner ikke hva du mener med at man faller i lønn om man er sykemeldt? Man får jo akkurat det samme i sykepenger hele perioden man er sykemeldt, det eneste er at man kan gå glipp av evt lønnsoppgang pga lønnsforhandlinger/ansiennitet..

i fjor gikk jeg sykemeldt i ca 2 mnd og etter de fire første ukene minnes jeg å huske at jeg falt ned til 80% utbetaling fra nav...men mulig jeg husker feil også...

Så min fastlønn skal uansett bli utbetalt i det fulle og det hele uansett sykemeldingsprossent...jeg har jobbet der jeg er nå i snart to år, og siste lønnsstigning (ble butikksjef da og økte i lønn) jeg fikk var i mai i år..jeg ble 100% sykemeldt 11.nov i år og 50% fra den 23. nov. skal på ny vurdering nå den 19. Så om jeg fortsetter å bli sykemeldt ut resten av svangerskapet som da er ca 22/23 uker. Da er jeg fremdeles sikkret at permisjonspengene blir regnet utifra min fastlønn fra 1 mai?

Joda, du vil få det samme i sykepenger som vanlig lønn, og det blir da grunnlaget for foreldrepengene.. Du kan altså få 100 eller 80% av lønnen du hadde fra 1. mai, men obs om du har noen bonuser og overtid, DET regnes nemlig ikke med..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...