Gå til innhold

Rutiner for barn på rundt 8uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å prøve å få til en rutine for kvelden - Dvs har lyst til å begynne å legge han fast kl.19 hver kveld...

Men det er vel kanskje litt tidlig å begynne med å innarbeide rutiner allerede nå???

(ammer han ca hver 3.time - men har jo baby call på-så kan jo bar gå inn på soverommet å amme han når det er mat-tid.)

Nå sovner han ofte i lekegrinden i stuen på kvelden - å ligger der til vi går å legger oss i 11tiden....

Skrevet

Vår baby er 7 uker, og vi har lagt henne i egen seng siden hun var et par uker, vi. Legges ca. 19. Alternativet er jo at hun ligger og sover på sofaen der vi ser på tv, så da synes jeg det er like greit å venne henne til å ligge i sengen. Hun sover best når hun ligger i sengen også. Vil ha det mørkt og kjølig. Vi har med babycallen i tv-stua.

Skrevet

Da tror jeg at vi og skal prøve å begynne med det.

Skifter du ofte bleier på babyen i løpet av natten.... Er jo lenge å ha på seg samme bleie fra 7 om kvelden til neste dag...

Skrevet

Jeg ville starta med å legge han i sengen sin nå. Prøv å legge han på det tidspunktet han ellers sovner i lekegrinden. Kan hende det blir seinere enn kl 19 i starten, men så forskyver du tiden litt etter litt til du er der det er naturlig å starte natten for gutten din.

Jeg har en gutt på 8 uker. Startet med å legge han før oss for snart to uker siden. Til å begynne med var det kl 21.30 men nå er klokka stadig rundt 20 når vi legger han. Avhenger litt av når han sover på dagen og. Legger han ca to timer etter at han våkner etter siste dupp i vognen om ettermiddag.

Til å begynne med protesterte han fryktelig på å bli lagt i senga si, men tålmodighet har gjort at han nå sovner ganske fort og stort sett fortsetter å sove rolig resten av natten (avbrutt av nattmåltider selvsagt).

Lykke til!

Skrevet

Hvis babyen ikke bæsjer i bleia klarer de seg utmerket uten bleieskift hele natten. Enkelte babyer trenger større bleier om natten for å unngå lekkasje, men det er jo en enkel sak å gi dem. :-)

Skrevet

Han ligge i grinden å sover nå - skal ha mat i 9tiden igjen - etter det skal jeg jammen prøve å legge han i sengen sin.

Tiril77 - du skriver at du legger han ca2timer etter han våkner etter siste dupp - er han så lenge våken om gangen?? min gutt er max1time våken om gangen....(å da har jeg som regel virkelig "jobbet" for å holde han våken i den timen...)

Skrevet

Snuppa her på 7 uker sover fryktelig lite både på kveldstid og dagtid. På dagtid sover hun om hun får ligge i vogna, men det er ikke hver dag jeg får gått med henne og jeg orker jo ikke gå i timesvis heller. Våkner med en gang vogna stopper. Hun kan også sove om hun får ligge på fanget mitt, men våkner senest 15-20 min etter at jeg legger henne for seg selv. Føler at jeg innimellom må la henne ligge på fanget mitt i et par timer sånn at hun får litt søvn.

Når kvelden kommer er hun stup trøtt, men nekter å sovne. Sover nesten aldri fra sambo kommer hjem fra jobb i 4-5-tiden til vi vil legge oss i 22-23-tiden. Og om vi prøver å legge henne i vugga si på soverommet i våken tilstand så hylskriker hun!! Føler det er litt tidlig å la henne ligge der og skrike...

Hvordan klarte dere å få pjokken til å sovne i senga si, Tiril77??

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at det ikke er mye faste rutiner her i heimen, i forhold til søvn og legging. Jenta mi er 8 uker nå. Har prøvd et par uker å legge henne tidligere på kvelden, men hun nekter plent å sove, både i sin egen seng, vuggen eller noe annet sted. Det vil si, hun kunne nok ha sovet en hel natt om vi gikk og bysset og bar på henne. Det er nesten sånn at hun tviholder seg våken til jeg og samboeren skal legge oss. Vi pleier å begynne med kveldstellet i 20- tiden, men det kan gå flere timer før hun sover. Hun sovner på fanget mitt, evt når vi bysser henne litt, i håp om at hun sovner, men 5-

Skrevet

Nå har eg stelt og ammen gutten + putta han i seng alene for første gang... Me sitte her nede spent med baby callen.. Men det er helt stille!! Han sovna jammen meg med engang!!!!:-)

Nesten for godt til å være sant...:-)

Skrevet

Skikkelig proft å poste innlegget før jeg er ferdig å skrive... :-)

det jeg skulle si, 5-10 min etterpå er hun våken igjen.

Håper på at rutinene blir bedre etterhvert. Får jobbe med det framover. Har ikke stresset så mye ennå. Men, skal ikke klage, egentlig, for når hun først har sovnet for natten, så sover hun flere timer i strekk.

Skrevet

Vi har lagt jenta vår i 7-halv 8 tiden siden hun var 3-4 uker. Noen kvelder har vi måttet sprunget opp puttet i smokken i et par timer før hun har sovnet, men nå sovner hun som regel med en gang, og sover da til i 4-5 tiden når hun får mat. Da sovner hun igjen mens hun spiser, og sover til morgenen. Skifter ikke bleie på natta, og det går bra. Lekker veldig sjelden, og gjør ikk ut seg på natta lengre.

Men på dagen har vi ikke faste rutiner med soving, hun sover når hun er trett... Noen dager kan hun sove veeeldig mye, andre dager nesten ingenting.

Skrevet

Takk for alle svar. Vi prøvde som sagt å legge småen alene for første gang i går kveld - å det gikk utrolig bra!!!!

Han sovna med engang me la han og lå i sengen sin til halv 10 i morges!!

Måtte opp å skifte på han 2ganger + ammet endel ganger inatt- Men han sovna med engang igjen etter hver gang!!!

Håper det går like bra i dag!!!!!

Skrevet

oi - sover hun fra 19-tiden på kvelden, og til 4-5 tiden om natten? Så deilig!!

Skrevet

oi. dere er flinke. her legges det når han er trøtt "siste gang" før natta. alt fr ni til tolv. hva gjør dere hvis dere er borte etter disse leggetidene? eller er dere hjemme hver kveld for å få inn rutiner?

Skrevet

Nå ble jeg inspirert av å lese disse innleggene, så nå har jeg lagt jenta mi på snart 7 uker for første gang alene. Sovnet med en gang! Men sitter klistret ved babycallen og venter på at hun skal våkne...;)

Skrevet

Jeg ser at noen har spurt meg om et par ting:

Ang våkentid på to timer. Det varierer litt hvor lenge han er våken mellom to dupper. To timer er en øvre grense for meg. Jeg har hørt at små babyer ikke skal være våkne mer enn to timer ad gangen for å unngå å bli overtrøtte. To timer kan kanskje virke mye, men gutten min sover gjerne lange økter på over tre timer et par ganger om dagen så han er sjelden våken mer en 5-6 timer i løpet av et døgn. (da regner jeg ikke med den tiden han bruker på å spise om natta, for da sovner han igjen med en gang så det blir jo totalt bare noen minutter.)

Ang hvordan vi fikk han til å sove i sin egen seng: Når jeg vet at han er trøtt og mett er det mye enklere å være "bestemt" med han. Vi har gitt han smokken og stått ved siden av sengen hans. I starten måtte vi hjelpe han med å holde på smokken. Han skreik litt til å begynne med. Var naturlig nok ikke enig med oss i at han skulle sove i sin egen seng. ;-) Men dette ga seg raskt. Så suttet han litt på smokken før han skreik litt til. Vi sto ved siden av han hele tiden, så han var ikke alene. Smokken passet vi på hele tiden. Etterhvert sovnet han. Jeg tror ikke det ville vært like enkelt å få til dersom han ikke hadde vært ordentlig trøtt og mett -så det er nok en forutsetning. Før jeg begynte med dette var løsninga vår at han lå i dobbeltsengen sammen med oss. Dette var ikke noen god løsning hverken for han eller oss. Ingen av oss sov særlig godt og babyen våknet oftere i løpet av natta da enn nå.

Hun som tipset meg sa at det kunne være vi brukte en time på å få han til å sovne i starten, men at det gradvis ville gå kortere tid. Det stemte. I løpet av et par uker nå så sovner han stort sett i løpet av noen få minutter.

Skrevet

Det er jo greit med rutiner, men vi har valgt å ikke ha alftor faste rutiner (er snart 9 mnd). Vil ha en fleksibel baby, og det har vi fått!

Kan sove hvor som helst når hun er i sovemodus. Tar selvsagt noen min før hun sovner.

Vi har valgt å legge sent (frem til ca 7 mnd i 10-11-tiden om kvelden). På den måten har vi alle fått litt sammenhengende søvn. Nå er hun så trøtt på kvelden at det er greit å ha legging ca 8. Sover da til 6 (ingen mat e.l. imellom).

Personlig tror jeg mammas og pappas lyder er viktig når de er så små.

når det gjelder bleieskift, så er det jo greit å skifte kanskje litt oftere enn hver 12. time på kveld/natt. Vil jo ikke ha noe bleieutslett, sår stump osv. Men å hoppe over et par skift er vel greit. Bæsjebleier skal skiftes med en gang! Det er min mening.

Skrevet

Foreldre er forskjellig og barn er forskjellig! Hver må gjøre det som er best for en selv!

Hos oss fungerer det bra med tidlig kveld. Vi har et barn fra før som legger seg til normal "barnetid" derfor passer det veldig fint å få voksentid på kvelden. Vårt første barn krevde tidlig kveld og nektet å sove hvis det ikke var rolig rundt henne. Overgangen fra å kunne reise bort på kveldstid og farte rundt til en tilværelse som foreldre med barn som hadde lagt seg ble brå og brutal, men alt er en vane. Vi skaffa barnevakt når vi skulle ut. Vi synes det har fungert bra. Når vi nå fikk en baby til sklir han rett inn i den rytmen som vi allerede har. Jeg tar han ikke med meg ut hvis jeg ikke må. Kan sikkert virke rart og tungvint. Men for oss er det lettvint og hittil har det fungert veldig bra for oss og barna våre.

Personlig synes jeg ikke barn har noe ute å gjøre seint på kvelden. Jeg setter i allefall begrensa pris på de som kommer til oss med våkne unger etter kl 19-20 om kvelden. Da er det de voksnes tur mener jeg. (Selvfølgelig er det annerledes med de barna som skal legge seg når de kommer. Jeg mener de barna som holdes oppe til foreldrene reiser i 22 tida fordi de må hjem å legge barna...)

Uff det var ikke det denne linken skulle handle om! Berklager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...