septembergutt+julibaby Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Gir man helst lettmelk til 15 mnd gamle krabater istedenfor Helmelk? Var det maks mengde på 0,5 l per dag inkludert joghurt?
Linda-Kristin=) Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 virker ikke som de blir enige om man skal gi lett eller helmelk. min gutt er ganske slank og aktiv så han fikk helmelk en periode, men foretrekker lettmelk. nå gir jeg han helmelk hvis han er syk eller i perioder der han spiser dårlig:)
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 gir helmelk. de trenger all det "fettet" de kan få når de er så små.. min gutt er i tilleg ganske lett, har du en kraftig plugg kan det være at han ikke trenger h da.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 vi gir lettmelk, hun er ikke stor av seg å ikke noe kraftig men alikervell sa hs vi skulle gji lett melk. det er veldig delt om det. jeg fikk hvertfall besjed om at lett melk var best å gji, det var noe med all det fette som var i H melken. husker ikke helt.
h2lita Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Er vel helst ikke den typen fett (animalsk fett) du finner i h-melka de små skal mest av. Fett ifra solsikke/raps/oliven samt fra fet fisk (f.eks laks) er supert! Ville gått for lettmelk:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Melkefettet er ekstremt usunt, så det bør man ikke gi til barna. Det forhøyer kolesterolet kraftlig. Må barnet ha mer fett, er det bedre å blande inn sunne oljer i maten. Det er bra for hjernen også.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Aner ikke. Vi drikker skummet melk, så det får barnet også. Trodde det var litt i "gamle dager" man trodde at barna måtte drikke feit melk.
Serial mom Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Fått beskjed om lettmelk e.l på helsstasjonen her også, og det til tross for at jenta kun hadde lagt på seg 140 gram på 4 måneder. Den som heter "Ekstra lett med d-vitamin" er sikkert fin å gi :-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Var på 1 årskontroll forrige uke og de anbefalte da Ekstra lett med d-vitaminer. Hun sa at næringsinnholdet var like bra i de lettere varianteneog det var kun fettet som var ulikt og det var ikke så sunt. Vi gir en ts rapsolje i middagen i stedet.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 Vi fikk en brosjyre på helsestasjonen som heter "Mat for spedbarn" (kan lastes ned gratis på: http://www.shdir.no/portal/page?_pageid=134,67714&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref134_67727_134_67714_67714.artSectionId=252&_piref134_67727_134_67714_67714.articleId=15566 ) hvor det står (s.55) at etter 1 års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk så lenge barnet har normal vekstutvikling for å begrense inntaket av mettet fett og innarbeide sunne matvaner tidlig. Og at barna ikke bør få mer enn 5-6 dl pr dag (totalt alle kumelk-produkter). Selv er jeg enig med elli-karamelli og Anonym 9.12. 14:11, og gir datteren min Ekstra lettmelk - fordi den er tilsatt d-vitamin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå