lizaloo Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Det må nå vel gå ann å sove 3-4 timer sammenhengende om natten? Hun er 4 mnd og har gjort det kanskje 4 ganger i løpet av livet sitt. Hun får kun mme og vi har negynt med grøt (2 måltider pr dag) + frukt og velling. Så mat får hun nok av og ikke har hun vondt i magen heller. Og det er heller ikke derfor hun våkner, hun får mattilbud flere ganger i løpet av natten, men benytter seg av det kanskje 1 gang, eller er det bare 3-4 sug og så sovner hun ? Har også prøvd litt a la ferber light ved å la henne gråte litt, har vært konsekvent i 4-5 netter nå hvor jeg når hun våkner, hysjer på henne og teller til 300, har hun ikke sluttet da, tar jeg henne opp og/eller gir mat hvis det er en stund siden. 2 første nettene funket dette bra, men de to siste har det blitt hyppigere og hyppigere oppvåkninger. Det som er, er at hun aldri gråter mye, kanskje et minutt bare før hun sover videre...... Så det er tydelig at hun ikke er klar for den metoden enda? Problemet er jo ikke å få henne til å sove, men at hun våkner så ofte, ca 1 gang i timen!!!! Hele natta!!! Soving på dagtid er i grunn likedann, men det er jo lettere å stappe i smokken da og hun kan sove rundt 4 timer tilsammen. Skal prøve nå å ikke la henne sove etter 1700(legger seg 2000) da hun frem til nå ofte har sovet en del på ettermiddagen. Kan det ha hatt noe å si? Noen som har noen gode råd? Før det klikker fullstendig:) Leser om de som har så snille unger, blid som en sol og sover hele natten, kjenner jeg blir så forbannet at jeg nesten har lyst å slenge hele pc i gulvet!! Det er på sitt verste nå, håper jo at det skal være en fase, hun er også veldig sutrete på dagtid og hun kan jo være så blid:) Kan verken kjenne eller se noen tenner heller....... Hjelp!
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Det første året i babyens liv er det mange forandringer. Når man først føler at man har fått en god rytme, ja da forandres den. Babyen går inn og ut av faser hvor de virker mer utilfreds. Rundt 4 mnd. er det en sånn typisk fase hvor de våkner mye om natta, krever mer mat ol. Siden din våkner hver eneste time virker det som om hun våkner hver gang hun skal inn i en ny søvnfase og at hun har vansker med å sovne igjen. Anbefaler deg å lese www.sovecoatch.dk, der kan du få noen fine tips etter alderen til babyen. Jenta mi er 4 mnd og er litt urolig om natten hun også, jeg bruker hysj-metoden og det virker som det har fungert, for hun sovner som regel igjen med en gang jeg sier hysj. Det kan være at de er inne i en vokseperiode og det gjørkroppen urolig, ellers er det inntrykker i løpet av dagen. Jeg merker at hvis jenta mi er for lenge våken på kvelden, så er hun vanskelig å legge. det optimale her at hun våkner fra den siste duppen 1,5 til 2 timer før hun skal legge seg for natten kl. 19.
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 Rundt 5-6 mnd. er forresten også en litt "vanskelig" periode (bare sånn at du har noe å glede deg til...hehe). Jeg har aldri vært så veldig glad i spedbarnsperioden. Synes ting blir mye bedre når de nærmer seg året og enda bedre når de nærmer seg 2 (selv om man da får trassen med på kjøpet...hehe)
Venterbabyjuli10 Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 ÅÅÅ endelig noen som har det som meg!! Lillegutt på 4 mnd har forandret seg skikkelig den siste uka. Han våkner hver ENESTE time hele natta.. Ligger å sutrer å vet ikke helt hva han vil stakkars.. Han har aldri våknet så ofte, har sovet 3-4 timer i strekk så fått mat, meeen den siste uka er det skjedd ett eller annet.. Jeg går rundt som en zombie, våkner hver time og han VIL begynne dagen mellom 6 og 7, så tipper jeg sover 3 timer hver natt.. Han var også verdens snilleste å legge på dagene og kvelden, men nå er han hysterisk, skjønner ikke hva som er skjedd, ser ikke ut til å være tenner her heller.. Håper det er noe som gir seg fort!! Tenker på deg
Makko med to små gutter Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Ikke for å være slem. Men du sier: "Har også prøvd litt a la ferber light ved å la henne gråte litt, har vært konsekvent i 4-5 netter nå hvor jeg når hun våkner, hysjer på henne og teller til 300, har hun ikke sluttet da, tar jeg henne opp og/eller gir mat hvis det er en stund siden" Blanding av metoder/ egen modifisering av metode kan forverre problemet du allerede har. Da bør du iallefall lese litt læringspsykologi først! -Det er en grunn til at du ikke finner metoder som sier "la baby gråte i x-min og så ta den opp". På denne måten forsterker du nemlig gråtinga, og lærer barnet at h*n bare må skrike litt mer/lenger/høyere før den får det den vil ha (her mat og kos).
nawi Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Velkommen i klubben! Jenta mi er snart 8 mndr og våkner fra 10 til 15 ganger pr natt, og det har hun gjort så lenge jeg kan huske. Ikke en tannebiss å se enda heller. Ikke noe problem med å legge seg,men våkner gjennom hele natta. Natta er fra 7 om kvelden, til 7 om morgenen.
lizaloo Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2008 Skjønner hva du mener, var sikert litt rotete skrevet. Tanken har vært å ta henne opp hvis hun skrek lenge, men det hun har aldri skreket så lenge. Hun har roet seg selv, men hvis det har vært litt av og på da har jeg gitt henne mat.
lizaloo Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2008 Men hva sier helsestasjonen da, man kan jo ikke ha det slik?
Gjest Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Jenta mi er 12 uker i morgen å har sovet hele natta fra 3 uken... Hun sover lite på dagtid(kanskje 1 time totalt fra 12.00-20.00..Hun sover fra 20.00-22.00 å våkner å ligger ved puppen frem til 23.30 eller 00.00 å sovner å sover til 08.15 å ammer i 15 min å sover til 11.00... Fra dag 1 av har jeg aldri ammet hver 3 time..Jeg gir mat når hun vil ha mat. Jeg har brukt et sånt Swaddeling Blanket som jeg får kjøpt på leketøysbutikk som jeg kan pakke henne inn i(fra nakken og ned til beina). Hun sover mye mye bedre...Hun får en trygghet å har i tillegg et teppe bestemor strikket til henne som hun fikk allerede på fødestua.. Babyer må ha noe trygghet rundt seg for å sove godt...Varme,Tepper,kosekluter å noen trenger musikk. Min jente har også sovet på eget rom siden hun var 4 uker gammel(vel å merke vegg i vegg med oss).
lizaloo Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2008 Har lest mye på sovecoach ja Og har greie rutiner på ting, men kan ikke følge deres metoder da hun ofte ikke vil sove mer enn 45 min, noen ganger kan hun vugges videre men som oftes bare 1 gang pr dag. Men jeg prøver å holde henne våken 2t mellom hver soving og legger henne til ca samme tid. Noen ganger er der lett å legger henne, andre ganger ikke. Skal nå prøve med litt mindre soving på dagen + ikke soving etter 1700. Mat er også rutine på. Er et system menneske, elsker orden og rutiner, så det å få en liten baby som er "off" skjema er tøfft for meg, sikkert derfor det er 6 år siden sist og ja dette bir den siste. Er som deg jeg å, ikke sps glad i babytiden, før de begynner å nærme seg året. Men skal klare det meste jeg bare jeg får litt søvn:)
2hærligegutter Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Vi hadde en periode fra 3 mnd til 6 mnd at han våknet en gang mellom 3 og 5 og var våken i 1,5-2 timer. Det eneste som funket her var å la han ligge å små sutre i senga si. Jeg var inne og gav han smokken når klagingen ble verre for så å gå rett ut igjen. Ikke noe prating, byssing kosing osv. Han sovnet alltid av seg selv og det var aldri gråting, kun sutring/klaging. Når han var rundt 6 mnd gav han seg med det. Men han våknet fremdeles for mat 1-2 ganger pr natt, enda han fikk 4 vanlige måltider om dagen. Nå er han 8,5 mnd og endelig har han sluttet med natt maten, slapp å avvenne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå