Gå til innhold

Hva er normal hjertelyd?

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 35+4.

Hjertelyden på babyen har ligget mellom 142-150. På kontroll uke 32+3 svingte hjertelyden fra 146 til 164, men jordmor endte med å skrive 158 på helsekortet. Jordmor syns da hjertelyden var noe høy, men satte neste kontroll 4 uker frem i tid. Hos legen i dag var hjertelyden på 162, og han sa at det var helt normalt. Så jeg blir litt forvirret....

Jeg har lest at det er normalt at hjertelyden roer seg uti svangerskapet, mens på min baby har den gjort et hopp oppover.

Symfysemålene mine har hele veien ligget bittelitt over den rød streken, men iflg legen i dag er jeg på 38 cm og dermed 1 cm uti det hvite feltet og på tur ut av rutefeltet. Blir nesten litt skremt jeg. Han må da ha målt annerledes enn jordmor??!?!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139250564-hva-er-normal-hjertelyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei.

hjertelyden til babyen pleier å variere fra 120-160 slag i min. så de målingene du har hatt til nå virker helt normalt. det er også veldig avh når på dagen du går til kontroll og hva du har gjort tidligere på dagen og hvordan babyen din sin rytme er. dette vet bare du :)

hvis du føler at hjertelyden er høy kan du jo gjøre et lite forsøk for deg selv til neste kontroll. hvis kontrollen er tidlig på dagen eller litt senere så vent med kaffen eller de veldig sukkerholdige drikke og matvarene til etterpå. dette er ting som vil påvirke babyen og gjøre han mer aktiv inni der og dermed vil hjertelyden øke. hvis timen er på et aktivt tidspunkt så vet du hvert fall det og kan ta det i betraktning.

det er også veldig vanlig at legen og jordmor måler anderledes. ikke tenk så mye på det. det er heller om målingene hadde begynt å svinge nedover og utenfor normalfeltet at det er grunn til litt bekymring.

det er ikke lenge igjen nå for noen av oss :)

jeg tenker at vi koser oss denne siste tiden, tenker positivt og forbereder oss til tiden som kommer...ikke tid til bekymringer nå :)

om babyen din kommer om 3 dager vil den ikke bli regnet som prematur engang :) er ikke det deilig!:)

lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...