Gå til innhold

Har dere hørt om de nye retningslinjene ved øyekatarr ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har rennende øyne, så jeg ringte legen i dag for å få øyedråper. Men, hun sa at vi bare skulle vaske med vanlig springvann, en bomullsdott på på hvert øye. Også kunne han være i bhg selv om han hadde det. De hadde sluttet med å gi øyedråper og salve ved øyekatarr. Når kom disse nye retningslinjene, noen som vet ?

Skrevet

Det har vært restriktive lenge. Jeg har bare fått en gang, og da hadde jeg eksamen to dager etterpå og var alene med to gutter.

Skrevet

Ok. Sønnen min fikk det for 1 år siden også og fikk da medisiner + beskjed om å holde seg hjemme i 1 dag.

Hun jeg snakket med sa at det er akkurat som en forkjølelse, man holder ikke barna hjemme om de er litt snørrete og man trenger ikke holde barna hjemme ved øyekatarr. Men da blir jo hele avd. smittet da jo.

Skrevet

Dette fikk jeg høre også når jeg ringte til legen etter resept på kloramfenikol. Fikk beskjed om å vaske med kokt vann og en bomullsdott. Så jeg gjorde nettop det. Informerte bhg om dette da jeg leverte sønnen min.

Utpå dagen fikk jeg en telefon om at jeg måtte hente han pga øyekatarr. De hadde vist tatt kontakt med helsestasjonen for å bekrefte min "versjon". Der hadde de aldri hørt om dette, så da måtte jeg hente sønnen min, dra ned på legekontoret, forklare situasjonen og kreve å få en resept. Noe jeg fikk uten problemer vel og merke.

Slitsomt at helsepersonell ikke kan bli enige om sånne ting altså!

Skrevet

Du øyekatarr er så smittsomt at du skal ikke sende barne ditt i barnehage før det har begynt med behandlingen! Du skal ha en slags salve du drypper i øyet på barnet med 12 timers mellomrom. Om du ikke får det byrde du ta en bomullsdott med saltvann på, det svir mindre enn vanlig springvann.

Skrevet

Han er hjemme nettopp fordi jeg synes det hørtes merkelig ut, men skal jeg da true meg til medisiner når hun sier at det har kommet nye retningslinjer ?

Skrevet

Det er flere ganger påvist at øyekatarr ikke bedres fortere av medisin kontra vask og vann, og dette er det jo bred enighet om i helsevesenet. Men bhg er pådrivere for å få medisin siden det ikke er motbevist at det smitter fortere uten. MEN det er heller ikke bevist at det smitter mindre ved bruk av medisin.

Uansett, enkelte leger går nå endelig imot dette foreldre/barnehagepresset, barn (og voksne) bør ikke proppes full av medisiner uten grunn.

Skrevet

Øyekatarr kan være bakterier eller virus, akkurat som andre sykdommer. Om det er bakterier skal man ha behandling med kloramfenikol, er det ikke bakterier skal man bare passe på å vaske godt og ellers ha god hygiene for å hindre smitte.

Vet legene heldigvis begynner å bli mer restriktive på antibiotika, og det er viktig for å hindre resistens. Er barnet veldig hovent og rødt rundt øyet, og helt rød inne på hvitøyet er sannsynligheten for bakterier stor har jeg hørt. Er det ikke særlig hovent, bare litt rødt og mye verk er det virus, og da hjelper ikke kloramfenikol.

Skrevet

Ja, det er greit at det kan bli bra med vask og vann. Det skal jeg ikke si noe på, er helt i mot at barn skal bli proppet med medisiner. Men, det jeg lurer på er hvor lenge han skal være hjemme fra bhg.

Hun mente at han kunne gå i bhg med det i dag, men han kan vel ikke det (uansett er han hjemme i dag) ?

Skrevet

Hvis eg ikkje er heilt borte så er det snakk om augekatarr og augeinfeksjon som er forskjellane, og det er da kun ved augeinfeksjon som er på krevd kloramfenikol som faktisk er ein type penicilin. Ja det er smittsomt og går det ikkje over etter 2-3 dagar med nøye vask så er det infeksjon.

Skrevet

Det er litt rødt og det renner litt. Han ser rett og slett overtrøtt ut. Sendte han jo i seng for å sove dupp i går formiddag fordi han så så trøtt ut, han sa at han ikke var trøtt, men i seng ble han sendt,....hehe.

Skrevet

De har i alle fall praktisert det slik her vi bor i over 2 år. Da hadde eldstejenta et snev av øyekatar. Legen sa at de ikke ga dråper/salve så lenge barnet ellers var i fin form. Det hadde visst vist seg at barnet ikke ble raskere frisk av dråper/salve, og at en viss type katarr begynte å bli resistent mot medisinen.

Hvis barnet var veldig plaget, og det var masse verk etc kunne de få dråper/salve.

Litt ulik praksis rundt omkring tror jeg ettersom bhg ikke hadde hørt om dette, men snuppa fikk være i bhg likevel:)

Skrevet

Da sønnen min hadde det i september (ca) fikk han dråper med det samme. Så enten er legen vår litt "slepphendt" med reseptene eller så er de restriksjonene helt nye.

Det står også i retningslinjene til barnehagen vår at barna ikke kan komme med rennende øyne før behandling er påbegynt. Så hadde ikke vi hatt dråper så måtte vi vært hjemme med "sykt barn".

Skrevet

Når det kommer gult puss ut av øynene, er det omtrent det samme som grønt snørr. Både virus og bakterier kan forårsake slikt puss, derfor er der unødvendig å behandle alle med Kloramfenikol. Denne salven inneholder antibiotika, og har derfor kun effekt på dem som er angrepet av bakterier. Derfor er det helt unødvendig å behandle de som har virus. Barnehagen kan IKKE kreve at legene skal starte behandling for at barnet skal kunne komme tilbake.

Skrevet

Ok. Det er helt blankt det lille som kommer og han ser bittelitt bedre ut, så hvis det ikke blir verre så skal jeg høre med bhg i morgen.

Han er ikke plaget med det,

Skrevet

jeg fikk jeg. å det tror jeg er den 3 gangen vi behandles for det her i huset. ungene fikk ikke klorhamfenikol da, de fikk noe som er litt mildere og som ikke ska dryppes så ofte. men jeg fikk klorhamfenikol, men kunne ikke bruke det på grunn av BIM. så det er vist litt sterke saker. er jo et herk å ha, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke de små skal få behandling.

Skrevet

Vi var til legen idag og fikk dråper med en gang, legen kastet bare et kort blikk på jenta og sa at vi måtte få dråper. Så tror ikke hun var kjent med nye retningslinjer, men har hørt om venner som fått beskjed om det samme. Men vi fikk ikke klaramfenikol som jeg er kjent med, men Fucithalmic. Fikk beskjed om at hun kan gå i bhg morgen.

Skrevet

Sønnen min fikk også dråper ved et raskt blikk, tredje gangen på litt over ett år. Fikk også Fucithalmic. Har også skjønt at barnehagen helst ikke vil ta i mot barna før de er i behandling. Ikke godt å skjønne dette nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...