Gå til innhold

Hva gjør dere med barnetrygden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har en edderkopp som er grodd fast på meg i dag tilbringer jeg litt mer tid her inne.

Så til spørsmålet... hva gjør dere med barnetrygden??

Vi har tenkt å spare den, i fond eler noe annet lurt, siden overformynderiet går inn og tar over når summen blr for stor på en bankkonto.

Vi lurer litt på om vi skal vente 1 år før vi begynner å spare den.

Vi har kun en inntekt (min), og jeg har gått ned 8000 i måneden pga helvetes 6g regelen til Nav, så penger er litt tight nå dette året. Samtidig får jeg litt dårlig samvittighet ved å ta pengene som liksom er hans.

Hva gjør dere?

Skrevet

nå er vel ikke de penge ungen sine men deres for å hjelpe til med ekstrautgiftene det er med å ha barn..

er slik jeg ser på det ihvertfal, så syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet i det heletatt for at dere bruker pengene..

her går pengene rett inn på min konto hver måned..

vi sparer til ungene våre hver måned,men det går ut av en annen konto jeg har..så hvor enn rart det kan høres ut så blir det da at barnetrygden går inn i felleskassa, så sparer vi til ungene av lønnen vår.. :)

Skrevet

"overformynderiet går inn og _tar over_(??) når summen blir for stor på en bankkonto"..

hva vil det egentlig si`? dumt spm. kanskje..

Foreløpig sparer vi de på sparekonto. Men planen er å sette de inn på bsu. Jeg og tenkte først at det var hennes penger, men det er jo ikke slik. Det er jo økonomisk støtte siden deet blir mere utgifter når man får barn. Men vi tenker å spare litt til henne hver mnd uansett, og ha på en egen sparekonto til henne.

Skrevet

Jeg setter inn 200 til gutten vår i mnd, det samme gjør pappan.. syns ikke barnetrygden er hans penger, er jo mye utgifter med barn! og hvis vi skal spare nesten 1000 kr i mnd til gutten må jo neste baby få det samme? og det er nesten 2000 i mnd? det har ikke vi råd til når jeg er student osv...

Skrevet

Barnetrygden er jo strengt tatt ikke hans, men heller penger som skal brukes til at barnet får det som han/hun trenger. Dersom dere har det litt trangt dette året, så hadde jeg uten å nøle latt barnetrygden gå inn i husholdningsbudsjettet! :-) Slik får også lillegutt det han trenger, av klær og andre ting...

Når det er sagt, så har vi også planer om å spare barnetrygden. Om det blir alt eller deler av den har vi ikke bestemt oss for enda... Sparepengene tenkte vi å bruke til sykler, ski osv, dyrere ting som de trenger etterhvert som de blir større. :-)

Skrevet

er vel ved passerte 75 000 at overformynderiet kommer inn i bildet??

er for å sikre at ikke pengene som tilhører ungen blir ordentlig tatt vare på fram til ungen kan ta ansvaret selv?

Skrevet

Nei, jeg vet jo at det ikke er hans og at det er ment som økonomisk støtte, men personlig synes jeg at det rette er å spare barnetrygden til han. Sikkert fordi jeg selv vokste opp med foreldre som overhodet ikke så poenget med å ha spart noe for meg. Derfor ønsker jeg å gjøre det for han. 1000 i mnd, er utrolig mye penger, så vi får se. Mannen min er nok enda mer steil på sparing enn det jeg er....

Skrevet

Kommer til å bruke barnetrygden til daglige utgifter regner jeg med.

Mine foreldre sparte ikke noe til meg, og tror ikke vi kommer til å gjøre det heller. Syns det er mer riktig at ungene sparer selv. Dvs. litt av de pengene som de etter hvert får i ukelønn/lommepenger, bursdagsgaver, julegaver osv. Det var sånn vi gjorde det hjemme hos oss, og syns det gir en bedre forståelse av verdien av penger og hva det betyr å sette av penger til ting man har lyst på og trenger. Vet ikke om jeg liker tanken på å dele ut 100 000 kroner f.eks. når barnet blir 18 år. Kommer nok til å sette av en del penger, slik vi også gjør nå. Men ikke som han skal få når han blir gammel nok. Er derimot innstilt på å hjelpe økonomisk hvis det skulle være nødvendig. Mine foreldre har alltid gitt en hjelpende hånd om det har blitt trangt osv.

Hvis man frykter overformynderiet, er det vel bare å spare på en konto i sitt eget navn?

Skrevet

Vi sparer barnetrygden til begge. Man kan lære de verdien av penger selv om de får litt penger når de blir eldre.

Jeg er vokst opp med foreldre som ikke ga oss noe som helst mer enn nødvendig. Sambo vokste opp med foreldre som sparte penger til han (barnetrygd). Da fikk han 100 000 når han skulle kjøpe seg leilighet.

Sambo er mye flinkere med penger enn meg selv om han fikk så mye penger rett i hånda, men har lært verdien av penger gjennom hele oppveksten.

Barnetrygden vi sparer til barna skal brukes til førerkort, eventuelt høyere utdannelse eller leilighet.

Skrevet

Vi kommer til å bruke barnetrygden de første to årene, også sparer vi resten i aksjefond til tulla.

Skrevet

pengene er til for at du skal bruke det til barnet!

vi har råd til å spare dem, men gjør det ikke! hun skal få det hun trenger når hun trenger det senere!

og ikke nok med det med overformynderiet, men du risikerer også å frata barnet ditt borteboerstipend når studietiden kommer om det er en del på konto!

Skrevet

ser ikke helt poenget med ikke å spare barnetrygden slik at de kan få de to kronene i borteboerstipendet men det er nå så. Å sette i gang med sparingen etter de to første årene høres jo mer rimelig ut.

Jeg er ikke enig at det å spare penger for dem ikke lærer dem verdien av penger. Det er jo noe de lærer gjennom oppdragelsen over 18+år og ikke noe en engangssum når de er 18-20 lærer dem.

Skrevet

vi har den på høyrentekonto sammen med de andre sparepengene. han får ikke 300000 i handa av meg når han blir 18 altså...det får være grenser. vi sparer dem nå fordi vi vet at barna en gang blir tenåringer og vil ha datamaskiner, ny sykkel, serfikat og bil etc. så pengene skal gå til dem, men ikke i form av en tjåkkfull sparekonto som di kan feste bort som 18-åringer. de skal få lære seg av penger ikke vokser på trær og at man faktisk må jobbe for dem.

Skrevet

Eh, hva er poenget ned å klage på "overformynderiet" når det er det samme "overformynderiet" som faktisk gir deg barnetrygden...?

Skal vel ha en temmelig stinn konto før noen rører den?

Skrevet

Vi sparer alt på en egen barnetygd konto som står i pappaens navn. Tanken er at gutta skal få litt egenkapital når de skal kjøpe egen bolig.

Skrevet

Jeg bruker barnetrygden etterhvert. Vi bygger hus og har mange utgifter, men jeg hadde nok ikke spart dem på konto i snuppas navn uansett. Mine foreldre har heller ikke spart til meg, og det har jeg null problem med å akseptere. Jeg har fått alt jeg har trengt i oppveksten, og klarer meg fint som voksen uten å få store beløp av mor og far. Syns det hørtes lurt ut å sette på en konto som man disponerer selv, slik at man kan bruke av pengene til dyrere utstyr og aktiviteter i tenårene.

Skrevet

Vi har tenkt mye på dette, og har egentlig kommet fram til at vi ønsker ikke at lillegutt skal ha 200 000 + som står å venter på ham når han blir 18. Man har godt av å leve på studielån etc -rett og slett å lære seg å leve på lite slik man gjør når man er student. Jeg ønsker ikke at disse pengene skal gå inn i daglig forbruk...

Vi kjører derfor pengene inn som ekstra betaling på huslånet (prøver å betale så mye ekstra inn der som mulig). 12 000 i ren nedbetaling på huslånet gir faktisk resultater på litt sikt. Vi håper derfor at når lillegutt (og ev. søsken) blir så store at de skal kjøpe sin egen bolig at vi kan hjelpe de med det.

Skrevet

Bruker de til løpende utgifter slik som er meningen. De får det de trenger.

Jeg er nok litt enig i at den kunne vært behovsprøvd når jeg ser hvor mange som sparer den.

Skrevet

Vi sparer kr 200/mnd til han på egen konto. Har ikke sjanse til å spare hele barnetrygden. Men nå er jo også disse pengene ment til å hjelpe i forhold til økte utgifter i forbindelse med barnet.

Ser at det er mange sier de sparer hele summen til barnet uten problemer. Må si jeg da skjønner poenget til de som mener barnetrygden skal være behovsprøvd lik annen støtte man får fra det offentlige.

Skrevet

Jeg tror bare siden fødselen har vi kjøpt ting og tang til han til en verdi av 10.000 og det er ikke inkludert alt det vi hadde i hus av ting før han kom. Så absolutt, barnetrygden trengs, og mer enn hva den er i dag. Den har vel ikke endret seg i forhold til inflasjonen og det er jo en skam.

200 kroner i mnd, er jo en veldig fin start på sparing og noe man absolutt bør kunne ta seg råd til, så kanskje vi starter med noe slikt og øker på når vi synes vi har råd.

Skrevet

vi sparer alt , sååå dyrt er det ikke å ha barn.

Så når vi trenger større ting. bruker vi av de

Skrevet

signerer denne! vi sparer også hele beløpet, men ikke for at han skal få hele beløpet når han er 18 år. vi kommer til å bruke det til diverse dyrere ting opp gjennom oppveksten. (ski, sykkel+++) så jo, vi har bruk for disse pengene selv om vi klarer å spare de nå.

Skrevet

Akkurat nå har vi råd til å sette de på egen konto, så da gjør vi det. Men da jeg måtte kjøpe vinterpose fordi den vi arvet ikke holdt brukte vi av den kontoen... Er godt å ha de pengene om det skulle knipe, så vi sparer de når vi kan, og om vi trenger de til noe bruker vi de. :)

Ellers har vi en egen konto hvor vi sparer småpenger og besteforeldre setter inn penger. Denne er sperret til hun er 18 år. (Og ja, den står i mitt navn)

Skrevet

Det er ikke bare maten og klær som koster. Barnetrygden skal også gå til strøm, husvære, transport, barnehageutgifter osv osv. Vi bruker mye mer enn 970 kr i mnd pr.unge.

Men enn så lenge får de som vil spare og de som vil bruke den på ungen.

Skrevet

haha strøm ?husvære? transport? hallo? dette ville du vel betalt uten barn??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...