Gå til innhold

Knust sukkertøy for å lage "vinduer" i pepperkakehus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

...kan jeg bruke respsils? *flire* Det er det eneste jeg har i huset som har sukkertøykonsistens! Vil det funke? Og hvor mye har jeg i hver vindusrute? Skal den fylles helt? Eller bare et tynt lag med litt "luft" i mellom sukkertøy"grusen"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kjøpte gelantin plater som jeg brukte som vindu i pepperkake huset.

Skrevet

Ja, jeg vet om det "trikset" men syns ikke det blir så fint. Derfor ville jeg prøve sukkertøytrisket :o)

Skrevet

repsils vet jeg ikke om du kan bruke. men jeg laga i går. da knuste jeg drops. måtte ha ganske mye oppi. jeg fylte hele vinduet helt tett og med en liten haug!!!!

Skrevet

Oi! Så mye! Jaja, det synker vel kanskje mye sammen når det smelter :o) Hehe..kan jo bare prøve med repsils...går det ikke så får jeg lage på nytt uten.

Skrevet

Jeg pleier og bruke bringebærdrops, men så lange det er gjennomfarget harde drops spiller det ingen rolle. Litt annen smak bare hehe.

Må ha ganske mye knust s-tøy i hvert vindu ja, ellers dekker det ikke.

Skrevet

Hehe...repsils i vinduene og Doc' Halslinser på taket...:oP Neidaaah... ;o) Men da prøver jeg!

Skrevet

Har du ikke sukker? Smeltet sukker i hvert vindu før du steker funker også fint.

Skrevet

Men smeltet hvitt sukker smaker ikke godt :( og vinduene blir brune.

Planen er jo at det skal synes at det er vindusglass og at det kan spises etterpå.

Har foresten laget hjerter til og henge kjøkkenvinduet, trykket ut et lite hjerte inne i det store og fylte med sukkertøy. Ble kjempefint :)

Skrevet

Ja, det er sant at det blir brune vinduer, men jeg synes det blir fint allikevel når vi tar lys i huset. Personlig synes jeg ikke smeltede drops smaker godt heller, prøvde det i fjor. Men pepperkakehuset her er uansett mest til pynt.

Skrevet

Å? Nå har jeg gått glipp av noe.....hvordan gjør man dette da? :-)

Skrevet

Legger knust sukkertøy i vinduene før delene stekes, så blir det farget "glass" i vinduene.

Skrevet

Dere som skal bruke sukkertøy-trikset, her er et lite tips:

Gjør en test først uten pepperkakedeigen! For noen drops bobler opp og svir seg veldig stygt slik at det ikke funker, synd da om huset blir ødelagt. Eneste jeg vet funker bra er bringebærdrops. Gjorde heldigvis test før jeg prøvde første gangen, og feks champagnedrops (sånne hvite) smeltet ikke i en jevn flate, men ble boblete, svidde klumper som ikke hadde fungert.

Knus de dropsene du skal bruke, og legg en teskje på en bakeplate, stek noen minutter og se at det flyter utover pent. Da kan de brukes, enten det er doc eller annet ;)

Skrevet

Åh, tøft! Det må jeg prøve :-)

Hvilket sukkertøy er best å bruke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...