Gå til innhold

spm ang ferbers metoden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan avgjorde dere som har brukt den at det var på tide å prøve den?

har ei som tar natt mellom klokken 19 og 23.30 en gang...

har ikke noe å si om hun har sovet om ettermiddagen eller ikke,men ho vil helst legge seg rundt 22.30 no matter what..

er 5 mnd forestn...

er litt slitsomt selvfølgelig å ikke få litt "fri",men hvem sier det skal være en lek alltid med disse små??

ho er bli,glad og klager ikke i det hele tatt så lenge ho får være oppe...

bare kom til å tenke på det..

hva er årsaken til at man prøver slike metoder??

er ungen så utrolig om kvelden?

må ærlig innrømme at ho vil ikke leke stort om kvelden,men er kjempeblid bare ho får ha et fang å sitte på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke brukt den selv, men jeg har lest man ikke skal gjøre det før ungen er 6 mnd. Og han må være frisk og ikke syk.

min er snart 4 mnd, han er sur og trøtt og grinete på kvelden, så jeg legger han når jeg ser han begynner å bli trøtt. som regel halv åtte.åtte tiden. Men er ikke alltid han legger seg til for å sove, så det kan bli litt sutring. Men jeg er inne på rommet hans til han finner roen og sovner. Tar han opp og roer han og legger han igjenn. Kan ta fra 1min opp til en halvtime.

Det funker bra her. Men nå er min tydlig trøtt og gnikker øyner, men har ikke helt greid å finne søvnen med engang. Men det komemr seg :)

Skrevet

Ferber er en bestemt metode som er utviklet av en amerikansk lege. Han sier i sin bok at metoden skal kun brukes på barn over 2 år og da kun om barnet har ekstreme innsovningsvansker. Vær klar over at metoden er omstridt og man frykter at det kan gi senskader å overlate gråtende barn til seg selv.

Det kan være godt som forelder å få kvelden for seg selv, hvis du bestemmer deg for innføre legging tidligere i så anbefaler jeg at du er i samme rom som barnet om hun gråter.

Skrevet

Vil bare signere Calypso0/ og legge til at eg ikke synes du kan forvente at barnet skal legge seg tidligere naar Hun bare er 5 mnd gammel. Det tar tid aa komme inn i rutiner og en saa liten baby er kansje ikke klar for det enda....Naar jenta mi var saa liten la hun seg ikke til aa sove foer i tolv tida, sammen med oss....Naar hun var 9 mnd gammel kunne eg legge henne i senga kl 7 og hun sovna av seg selv, men foer det maatte vi bare finne oss i liten "voksentid" paa kvelden. Slapp av! Rutinene kommer av seg selv!:)

Skrevet

Da er hun ikke trøtt på kvelden da, de finner fort sine rytmer. Hun vil nok ha sin lengde på natten, så hvis dere vil ha tidligere fri på kvelden må dere nok belage dere på å stå opp tilsvarende tidligere. Du kan ikke få i begge ender. Det tar litt tid å skyve på en døgnrytme, og måten å gjøre det på er ved å vekke henne gradvis litt tidligere og sørge for godt med dagslys på formiddagen :)

Lykke til.

Skrevet

hehe...er ikke for min del nei... :)

virkeer bare som om "alle" andre legger ungene så tidlig...begynte nesten å lure på om jeg gjorde noe galt i å ikkee legge ho tidligere..legger ho når ho enten begynner å bli smal om øynene eller starter å gni i øynene.. :)

Skrevet

jeg har brukt Anna Wahlgrens metod (fast ryggleie) og det har vært super. Hun har mange kloke ord å si. se hjemmesida www.annawahlgren.com

Det er på enn måte "skrikekur" som ferbers men med Annas metode følger et helhetskonsept der du tar kontrollen og viser hvordan man gjør det i denne familien. Jeg har følgt Annas resept med faste rutiner og det er super - både poden og jeg vet når vi skal spise, sove, våkne, bade etc mkt bedre humør og super søvn! både kveld og dagslurer er helt annerledes! og ikke minst vet jeg at han får NOK søvn:D

Skrevet

Hvis du vil ha litt tidligere kveld, må du først finne ut når du syntes det er greit å stå opp, kan ikke ligge å sove langt utpå formiddagen hvis du vil h*n skal sovne tidligere på kvelden.

Si dul ha 8-8 f. eks. Da må du først stå opp kl 8. Ha faste kveldsrutiner. F.eks slik:

(hvis h*n spiser grøt) kvelds kl 18:30, pysj kl 19:30 masse kos, leggetid kl 20.

MEN først må du venne h*n til å ville legge seg tidligere, det gjøres først ved å IKKE la baby sove senere enn 17-17:30, og så må du først se når h*n er trøtt for så å legge h*n 15 min tidligere for hver dag. Hvis h*n lir over trett er det et skikkelig strev som regel å få lagt de.

Slik gjør vi det.

Fra fødsel var det pysj kl 19. men mens han var nyfødt var det mye amming frem til 12-1 tida på natten., men etter hvert ble han trøtt og sengeklar ved 8 tiden

Nå er kveldsrutinen slik:

15:30 til maks 17 siste lur

kl 18 grøt

kl 19 kveldstell

19:15 opp for å få flaske

tannpuss

3 nattasanger m/kos

så nattinatt, og i seng

Noen ganger sutrer han litt men jeg lar han bare ligge, og noen ganger må jeg inn å putte i smokken igjen.

Jeg lar han ikke gråte veldig, men jeg hører alltid på gråten om det er klaging eller noe annet.

Denne rutinen har vi hatt fra 5 mnd alder, den er bare blitt utsatt en 1/2 time siden han våknet mellom 5:30 og 6:30 nå sover han ofte til 7-7:30 og det er passe

Skrevet

Når barn er så små og gråter bør man ikke bruke ferbers metode. Nye forskning viser at opp til 2 år kan barn ha problemer med å forstå at mor og far ikke blir borte, men kommer tilbake. Man trenger ikke nødvendigvis ta de opp hvis de gråter, men være på rommet og synge/holde i hånden. Frem til vår datter var 7 mnd la vi henne rundt klokken 22. Hun var ikke klar for å legges før. Nå legger hun seg klokken 20. (8mnd) Fri kan man få senere:)

De fleste søvneksperter i dag mener det er en skam at helsesøstre på helsestasjonene anbefaler ferbers metode. Det eneste den oppnår er at barn gråter seg i søv, og sovner fordi de er utslitt. Ikke en god langsiktig måte å lære barn å sovne på.

Skrevet

Synes det rett og slett høres ut som jenta di ikke er trøtt...Hvis hun legger seg ok når dere går å legger henne 22.30 (el når hun er trøtt)?

Hvordan er rutinene på dagen? Når står dere opp?

Vi slet litt med å legge tidlig før vi fikk skikkelig rutiner (lillegutt er straks 4mnd).

Sånn ser dagen vår ut.

8.00 - mat, stell og lek

10.00 - dupp

12.00 - mat, stell og lek

14.00 - dupp

16.00 - mat, stell og lek

19.30- 20.00 - Leggetid

-Hender at han tar en liten dupp i femtida-seks i bilen, ca 20-30 min det er helt ok. Men ikke noe lang soveperiode da.

Hvis du innfører rutinene på dagen først (i starten trillet meg MYE tur, for å få han til å sove lange nok strekk på dagen), og venter til hun er "klar" til å legge seg på kvelden. Vil tippe at etter en uke begynner hun å bli trøtt på kvelden også ;-)

Det er ikke anbefalt å bruke ferbers på så små barn. -Jeg har faktisk lest boka, og gjennomført opplegget på en 2åring jeg passet i usa. Da kunne vi rettferdiggjøre det, for hun skjønte hva vi skulle gjøre og hvorfor. På en 5mnd gammel baby, er det noe helt annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...