Gå til innhold

Hvilket etternavn skal barnet ta?

Anbefalte innlegg

Samboeren min har et typisk norsk -sen etternavn, mens mitt er mer spesielt. Jeg ønsker derfor at barnet vårt skal ta mitt etternavn. Hvordan er det å ha Andreasdatter/Andreassønn i stedet for hans etternavn? (Samboeren min heter Andreas) Som kompensasjon liksom....Prøver så godt jeg kan å forhandle!! Noen flere som har gjort dette? Får det liksom ikke helt til å klinge, men en kan jo bli vant til det...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139248067-hvilket-etternavn-skal-barnet-ta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig sjeldent, han har typisk -sen navn. Derfor velger vi hans som mellomnavn, mitt som etternavn. Rett og slett fordi det er så mange andre som heter dette -sen etternavnet, og jeg synes fornavnet ikke passer til et så kjedelig etternavn.

Andreasdatter er flott, likte ikke Andreassønn så godt, ble litt tungt med overgangen mellom andreaS og Sønn... AndreaSSøn, folk tror også kanskje at man sier Andreassen?

Har ikke tatt det opp enda, men jeg vil ha mellomnavnet (pikenavnet til mora) til bf... Jeg synes det er finest, det har en lang og fin slektslinje og det er ikke så oppbrukt. Jeg har selv to etternavn, og det har han også. Vi bruker strengt talt bare ett navn, så da skjønner jeg ikke hvorfor ungen må få et navn på 3-4 lender, når det er like flott med 2-3. Lurer på hvordan han vil reagere, eller... hvordan faren hans vil reagere når jeg ikke vil bruke hans -sen navn på ungen vår... Det nekter jeg for, da tar jeg heller mitt.

Andreasdatter er det nok ingen som heter i Norge, jeg tror du bør undersøke om det går an. Tror du er mer komprimissgod enn meg, jeg er så sta.. jeg skal i alle fall ikke være flau over at datra mi har et -sen navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...