la luz Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Jeg vurderer å bytte. Er det noen som har prøvd? Var dere fornøyde ?
Yo&La+spire Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Ja, vi bruker toybleier:) Begynte pga miljo, men har naa oppdaget saa mange andre fordeler! Sparer penger (kan brukes til flere barn, og selges etterpaa), de er fine aa se paa, holder tett og det er mye enklere enn engangs (trenger jo bare aa hive de i maskina og henge de opp etterpaa (sammen med annet toy), ikke noe kjoping og ut med bosset hver dag), og det lukter ikke (hverken av ungen eller bosset, hehe) Saa vi er superfornoyd ja! Skal definitivt bruke toy paa nestemann ogsaa! Tar litt tid aa sette seg inn ialt og finne en losning som fungerer (vi var heldige da, og fant favorittbleia paa andre forsoek), men paa tettinntil.no faar du mye hjelp og kan lese omtaler! Der er det ogsaa et bruktforum! Lykke til!
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Vi bruker også tøybleier og er veldig fornøyde.Tulla er 10mndr og har brukt det fra første stund. Innimellom har vi prøvd engangsbleier av praktiske årsaker (trodde vi da...), og vi merker at hun blir rødere i huden ved bruk av disse (det lufter ikke like bra). Det lukter også mer av engangsbleier synes jeg. Spesielt tissebleier, dette lukter jeg med én gang ved engangsbleie, men ikke i det hele tatt i tøybleia. Vi bruker litt av hvert, men mest brettebleier med ullbukse, selvom disse ser minst fancy ut... Men, vi bruker også lommebleier, og det kommer vi til å bruke mer av når hun begynner i barnehagen. Som nevnt over, det kan være litt prøving og feiling, men etter å ha funnet den for oss riktige brettemetoden funker det som bare det.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Vi bruker ikke tøybleier, men bare lurer på noe til dere som bruker det: Kommer barnet til å bruke dette også i bhg? For de fleste barnehager vil ikke at barnet skal ha med seg up&go, fordi de bruker mer tid på å skifte de. Ikke noe frekt ment dette, jeg bare lurer!
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Vi har planer om det, men kommer da som sagt til å bruke lommebleier, som er like enkelt å bruke for barnehagen som engangsbleier (med unntak av at de må ta vare på bleia selvfølgelig). Vi har snakket med barnehagen om det, og de var positivt innstilt, men vi får jo se hvordan det går når hun først begynner der.
Lucy 75 Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Vi bruker tøybleier, og har brukt brettebleier frem til nå (4,5 mnd) med ullbukse utenpå. Synes disse var veldig greie da han var nyfødt og i den første tiden, og en slipper å kjøpe bleier i forskjellige størrelser. Nå har vår lille venn fått eksem og bør ikke ha for mye ull innpå huden, så vi valgte å gå over til lommebleier av typen Fuzzy Bunz, og er veldig fornøyd med dem. Har brukt litt papirbleier på reiser o.l., og merker stor forskjell på huden hans. Da blir han mye fortere sår og rød. Du finner også litt forskjellig info om bleiene på nettsidene som selger tøybleier, f.eks Bleieboden og Kenguruloftet, og på Grønn hverdag. Her finner du også info om mulige refusjonsmuligheter for utlegg til innkjøp av bleiene. Vi fikk f.eks kr 1000 igjen fra vårt renovasjonsselskap. Vet at noen barnehager ikke ønsker at barna skal bruke tøybleier pga merarbeid, men å bruke f.eks lommebleier eller alt-i-ett bleier er jo ikke så langt fra å sette på en vanlig papirbleie...
Aibell Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Jeg vekselbruker plast og tøybleier. Vi bruker tøy på dagen og plast på natten. Jeg har Bambineo Bambus formsydde med sperrelag av ull eller PUL. Er kjempefornøyd med bleiene, de er myke og gode og holder i mange timer. Et pluss er at hun blir aldri sår når hun bruker tøybleier, om jeg bruker plastbleier på dagen så kan hun gjerne bli litt rød.
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Vi bruker tøybleier på vårt 2. barn nå. Hadde alt liggende fra første mann, så det var utrolig praktisk, og ikke minst billig når nr 2 ble født i høst:) Har vært kjempefornøyde med tøybleier fra første stund. Vi har brukt brettebleier fram til 10 mnd alder og popolino (formsydde) etterpå. Gutten vår sluttet med bleier i sommer da han fylte 2 år og har vært helt tørr både dag og natt siden den tid. Det er veldig tidlig å bli tørr ved 2-års alder og vi tror tøybleiene har mye av æren for det. Han kjente godt når han ble våt og sa ifra med gang. Barnehagen har vært veldig positive og det har ikke vært mere styr med tøybleiene for de enn med engangsbleier. Et av de beste valgene jeg har tatt i forhold til mine unger! Lykke til med valget:)
Yo&La+spire Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Vaare favoritter er babykangas lommebleier (som vi bruker om dagen) og babybeehinds formsydd med ullbukse om natta. Liker best hamp og bambus da det suger best og er mest miljovennlig;) i bhg har de ikke problemer med toybleiene i det hele tatt, de er jo like enkle aa skifte som engangs (lommebleier og AIO, formsydde med ullbukse er jo litt mer komplisert, saa de fleste bruker ikke det i bhg). Kommunale bhg kan ikke nekte aa bruke toybleier!
Erisa* Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Vi har akkurat begynt med tøybleier, lillegull er litt over 10 mnd. Vi prøvde først formsydde med ull utapå, men det blir så digert. Det bruker vi om natta nå (prøver oss frem på det i alle fall) På dagen bruker vi BumGenious AIO (altså All in one), og de er vi kjempefornøyde med! De har også en ekstra lomme så man kan legge inn innlegg hvis man trenger det, men det er ikke nødvendig til vanlig hos oss. Jeg hadde tenkt å bruke tøybleier bare innimellom egentlig, men så var det jo så greit og kjekt, og mannen min syns det var kjekt også (det overrasket meg litt!), så nå bruker vi det hele tiden. Eneste er når i skal til byen og sånn, da gidder vi ikke, og bruker vanlige bleier. Vet ikke hvordan det blir i bhg, for jeg vet ikke om de syns det er greit med tøybleier der. Men hvis det er greit, så tror jeg vi vil bruke det der også.
Miss T Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 Jeg er i startfasen nå, men hittil er jeg fornøyd. Jeg har gått for lommebleier og prøvd litt diverse merker. Det er ikke vanskelig å bruke tøybleier, men det er vanskelig å finne ut hva en skal prøve
husmus &2 Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Kanskje litt dumt spørsmål dette, men hvordan prøvde dere dere frem? Kjøpte dere en av hver først før dere kjøpte flere av de dere likte? Jeg har gått meg litt vill i tøybleiejungelen, men kunne veldig gjerne tenke meg å prøve det. Jeg tror jeg vil satse på brettebleier med ullbukser, evt. bump genius siden man da slipper ullbuksene, men er litt usikker på hva prisen blir og om jeg skal satse på en av hver først for å teste det ut. Av en en eller annen grunn finner jeg ikke frem på tettintill.no, jeg er medlem men ingen av innleggene vises, kanskje pga MAC....
lamamma Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Her bruker vi enn mkt enkel tøybleie som heter Bum Genious pocket one-size. Har brukt den siden poden var nyfødd och er veldig førnøyd. se på www.bleieboden.no så får du masse info! du kan også sende meil til henne å spørre!
Erisa* Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 På tettinntil må du søke om å få bli med på tøybleieforum for å kunne lese. Syns det er en litt tungvint side i forhold til dib, men du får veldig god hjelp når du spør om noe! Vi prøvde oss frem på den dyre måten; kjøpte noen forskjellige bleier og prøvde de ut. Men jeg tok meg ikke råd til å prøve så veldig mange, blir fort ganske dyrt selv om man får støtte fra kommunen. Brettebleier med ullbukser er jo økonomisk og greit, du kan jo strikke buksene selv også, da blir det ganske rimelig (kanskje 80 pr bukse, avhengig av hvor mye og hva slags garn du bruker). Du får kjøpt både garn og oppskrift på nøstebarn.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Dere som bruker/har brukt brettebleier og ullbukser, hvordan får dere plass til bleia i vanlige klær? Vi prøvde oss på det, men bleierumpa ble jo så stor at alt av sparkebukser, bodyer og pysjer ble for lite rundt Så nå bruker vi papirbleier, men merker at snuppa blir fort rød. Skulle gjerne brukt brettissene, men nekter å kjøpe ny garderobe til henne. Er dette like ille med lommebleier og aio-bleier, eller blir det bedre plass i klærne da? Vurderer å kjøpe inn noen lommebleier og teste ut snart, men gidder ikke hvis de skaper samme problem...
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Det stemmer at stompen blir større med brettebleie og ullbukse, men det er også litt avhengig av hva slags bretteteknikk du bruker. Men, uansett har vi da tulla var liten ofte brukt en størrelse større på bodyer og slikt. Nå som hun har blitt 10 mndr er hun blitt så stor (og vi bruker de samme brettebleiene, men riktignok større ullbukser), så da er det ikke store forskjellen mer. Skjønner at du ikke vil skifte ut garderoben, men de små vokser jo så fort at kanskje du bare kan kjøpe en størrelse større neste gang du må anskaffe nytt. Lommenbleier og aio bleier er nettere. Vi har ofte brukt disse når hun er i en ny fase i utvikling av bevegelser og skal være på gulvet. Vet ikke om det har noe å si, men det har ihvertfall sett lettere ut for henne da :-) Hvis du merker at jenta di blir lett rød av engangs anbefaler jeg ikke å kjøpe BunGenius bleiene. Ihvertfall reagerer tulla vår litt på det stoffet som brukes på innsiden av bleiene der, og jeg har lest at andre også gjør det. Men, andre lommebleier har hun ikke reagert på.
Frøken Freken Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Å nå ble jeg kjempemotivert til å bruke tøybleier. Men... bor i liten byleilighet der tøyet må tørkes midt i stua fordi alle andre rom er for små Gleder meg til å flytte inn i nytt hus i mars. Er det vanlig at barn reagerer på noen slags måte dersom man går over til tøybleier når de er såpass store? (7 mnd)
Makko med to små gutter Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Vi er litt vekselbrukere, mest tøy. Vi bruker lommebleier, hovedsaklig BunGenius. -Han ble litt rød og irritert av disse den første uka, men nå er huden helt fin :-) Sleit masse med bleieutslett, og måtte ha på salve ved hvert bleieskift. Dette er nå en saga blott. Har litt flere tisselekasjer (ikke ofte med bg bleiene), men aldri har vi hatt noen bæsjelekasjer, -noe vi har med engangs.
anette&tutta mari :) Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Hei. Vi er tøybleiebrukere og har vært det fra dag 1. Snuppa er nå 4 1\2 mnd. Bruker som regel brettebleier eller hjemmesydde med ullbukse om dagen, og formsydde med ull om natta. På lengre turer bruker vi Bum Genius. Det har blitt litt hobby for meg og man blir litt hekta. Det er jo ikke som i gamle dager akkurat I overgangsfasen fra engangs til tøy er det normalt med litt sårhet fordi med tøy blir huden mer fuktig enn med engangs (engangs suger jo ut den naturlige fuktigheten av huden - ikke bra). Jeg er medlem på tettinntil, men prøver nå å "misjonere" litt her inne også. Tøybleier er fantastisk gøy, i tillegg til stor miljøgevinst og at det er bedre for barnehuden.
Petuniamor Skrevet 9. desember 2008 #21 Skrevet 9. desember 2008 Vi begynte med tøy (bum genious) da frøkna var ca 4 mnd og det gikk helt fint; mindre sår, mindre lukt, mindre søppel og mindre utgifter. Har prøvd å følge med på bevegelser og evt forskjeller der med plast og tøy, og ser ingen forskjell. Hun ruller og aker seg like lett/vanskelig med begge typer;) På natten bruker vi dry bees lommebleie, som er helt geniale. Første gang pappa'n skulle skifte en av disse sa han: "men du har jo allerede skiftet jo". Han var sikker på at jeg hadde skiftet fordi huden og bleien føltes helt tørr. Da hadde hun ligget med den en lang natt. Bruker ofte to innlegg i nattbleiene. Gjør jo ikke så mye om de er litt klumpete på natten. Barnehagen er jeg litt spent på. Vet at mange er skeptiske, så vi får se hva de sier. Uansett taper vi ikke noe på det om vi må bruke engangs i barnehagen. Har regnet ut at det sparer seg inn økonomisk på bare noen måneder med tøy. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå