Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 I forhold til barnetrygd, overgangsstønad, barnebidrag, hjelpe og grunnstønad for den ene med delt omsorg. Og omsorgspenger.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Jeg forstår ikke helt det du skriver. Har du et eller 2 barn med noen form for handicap/ varig sykdom? Og er det i så tilfelle av de barna dere har delt omsorg(50/50) for? Eller gjelder det for det ene barnet du har ansvaret for? Hva er i så tilfelle satsen på hjelpestønaden du har? Har du fått overgangsstønad for det ene barnet du har hovedomsorgen for, før? Omsorgspenger er om barnet du har ansvar for er sykt/handicapet, og kan gis for 10 dager for et barn, 15 dager for 2 osv. Dette kan økes med 10 ekstra dager ved kroniske tilstander. Dette er gjelder når en må være borte fra arbeide pga barna. Bidrag kan du ha rett på for alle 3, dersom BF tjener mye mer enn deg. Du har hvertfall rett på bidrag til det barnet du har hovedomsorgen for. Og en ekstra barnetrygd.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Vi har nettopp vært i mekling og flyttet fra hverandre 15. nov. Jeg har ikke søkt om noe enda, men jeg vet at det ene barnet vårt som vi har delt omsorg for har rett på hjelpestønad og grunnstønad. Satsene vet jeg ikke ennå. Jeg mente og omsorgslønn, ikke omsorgspenger som ved sykt barn/jobb. Men lønn for å være hjemme med h*n da h*n trenger tilsyn hele dagen og litt om natten. Vi har og delt omsorg for ett barn til, men ikke for babyen da jeg ammer. Hvor mye mer må han tjene da for at jeg har rett på barnebidrag for de to med delt omsorg da ? Trodde ikke det ble barnebidrag der jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 Du får overgangsstønad, og barnetrygd for i alle fall 2(for det ene barnet du har hovedomsorg for). Barnetrygden for de 2 andre, er mulig dere kan dele, slik at dere får en hver. Bidraget er jeg ikke helt sikker på, men i følge bidragsveilederen(kalkulatoren til nav), så er fradrag for samvær opp til 15 netter i måneden, og det er jo 50%, det. her er linken til den: http://www.nav.no/page?id=337 Du får hvertfall bidrag for det barnet du har hovedomsorgen for. Jeg er alene, og har handicapet barn, med hjelpestønad. Dersom dere er lure, så har en av dere hovedomsorgen for barnet med handicap. Ikke delt på papiret. Grunnen til det er at hjelpestønad sats 3 eller 4 utløser videre overgangsstønad, så lenge barnet har denne satsen og helt til barnet er 18 år, om nødvendig. Vet de som har fått utvidet overgangsstønadstiden selv med sats 2. Dere kan jo ha hovedomsorgen for et barn hver på papiret, slik at begge står som enslige forsørgere for hvert sitt barn. Dette får dere ikke til om omsorgen for begge barna er delt. Da har ingen av dere rett på utvidet overgangsstønadstid pga det barnet som har hjelpestønad. Og en ting til; send inn søknadene nå med en gang på hjelpestønad, grunnstønad og omsorgslønn. Dette er noe alle med slike barn kan ha rett på, og ikke bare enslige. Og det blir ikke utbetalt tilbake i tid, men tar lang tid å behandle. 5 måneder er ikke uvanlig. Omsorgslønn er dessverre ikke noe du har automatisk rett på. Kommunen kan velge det litt frivillig. Jeg holder på å "krangle" med kommunen her om dette, og det er snart 1 år siden jeg sendte inn søknaden. Har til nå klaget på avslag 2 ganger i denne prosessen. Du skal også søke om stønad til barnepass, om det er aktuelt. Kravet er at du har barn som er i barnehage/dagmamma/SFO, og at den som har hovedomsorgen er student, aktiv arbeidssøker eller jobber utenfor hjemmet. Det er litt å sette seg inn i:) Bare spør igjen her om det er mer, jeg skal prøve å svare:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Ok. Takk for svar. Jeg vet bare at jeg orker ikke å ha full omsorg for det funksjonshemmete barnet. Og det er ikke aktuelt for han å jukse for å få mer penger. Det vet jeg han ikke går med på. Jeg er litt mer rund i kantene, men det nytter ikke med han.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Det er ikke juks, mange gjør dette. Og NAV godtar det. Da har dere jo også litt slingringsmon i avlastning for hverandre. 40/60 samvær kan være nok. Det er fåtallet som har eksakt det samværet som er satt opp i avtalene. Noen har mindre, mens andre har mer enn de har avtalt. Det skal være sånn ca gjennomsnittet. Her er det mye mindre enn avtalt. Likevel får han fradrag i bidraget, utfra hva som står på papiret. Vet noen som har fått dette anbefalt av NAV også(selv om ikke det er helt "stuerent", at NAV selv sier slikt;)). Hadde dette vært juks, så hadde jo NAV reagert når de så papirene, og ingen hadde fått ha en slik ordning med hvert sitt barn.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Men de skal jo bo en uke hos hver av oss, hva da ?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #9 Skrevet 7. desember 2008 Du og eksen får sette dere ned å se på alternativer til hvordan å løse dette best mulig, slik at økonomien blir best mulig. Dette vil jo påvirke deres mulighet til å ha tid og overskudd til det barnet som trenger noe ekstra, og det igjen vil gi mer tid og overskudd til de to andre barna. Det er jo det som er viktig, er det ikke? Du må ikke basere deg på at du får omsorgslønnen, for som sagt; den er litt frivillig for kommunen å innvilge. Tror også muligheten er større om en har daglig omsorg. For ellers så har du jo barnet bare 50%, og dermed har du mye avlastning, slik at belastningen på deg ikke blir så stor(det teller med i avgjørelsen om omsorgslønn). Det år jo an å legge inn noen ferieuker ekstra eller noe, hvor den andre foreldren har barnet den ikke har daglig omsorg for. Og så løse dette på en god praktisk måte. Det går jo også å ha en eller flere ekstra dag/-er innimellom, i hver uke. Samværet er det jo dere som legger opp, og NAV bryr seg mest om hvem som har flest netter(døgn), ikke bare dager. Bidraget blir regnet fra antall netter. Dagsamvær blir ikke regnet med.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #10 Skrevet 7. desember 2008 Ok. Tusen takk for gode og utfyllende svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå