Gå til innhold

neg test. dro på ferie med daglig alkoholinntak i 3uker.. testet positivt da jeg kom hjem... Abort eneste valg???? Føler fosteret MÅ ha tatt skade av det...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Okei... lang historie kort...

Hadde siste mens (liten mens) 3.okt. den skulle kommet igjen den 1.november men kom ikke... testet negativt... tenkte ikke mere på det pga at jeg siden i sommer har hatt en del magesmerter som jeg skal utredes for. Tenkte det var en sammenheng med det. Testet på nytt den 9. nov... og den var negativ... reiste så samme dag på ferie i tre uker. Her har jeg drukket alkohol HVER DAG. minst to tre øl hver dag.... i TRE UKER.... kom hjem og kjæresten min kommenterte at brystene mine hadde blitt større.... Fikk en liten mistanke da jeg ikke greide å ha strålen av dusjen rett på de.. Testen positivt 4.des nå... og igjen 5. des... positivt....

I følge "mine" beregninger etter siste mens så blir det at jeg har drukket daglig alkohol i uke 6, 7 8 og litt av 9. uke... PLUSS at jeg daglig har tatt ppiller...

slik jeg tenker det MÅ jo fosteret være skadet av alt dette... og føler at jeg ikke har annet valg enn abort...

Noen kloke ord å gi meg??

Fortsetter under...

Veit du, vist fosteret hadde tatt stor skade av det, så hadde du mistet det allerede. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet lege ganske fort, fortsalt din situasjon og bedd om en hurtig UL, for å se om ting er som de skal være. Om hjertet slår, så er det liten risiko for at noe er gærnt. Når ting ikke er som de skal, avstøter kroppen fosteret av seg selv, så kan være du har vært heldig, og barnet ikke blir skadet.

Jeg hadde nok ikke valgt abort hadde jeg vært deg, før du snakker med en lege og har fått vært på ultralyd.

Jeg var selv bekymret for mitt foster da jeg var 7-8 uker på vei, fordi jeg hadde inntatt kraftigere stoff enn alkohol. Her var alt i orden og alt gikk greit.

Lykke lykke til iallefall! IKKE ta sorgen på forskudd :)

har fått time hos gynekologisk poliklinikk på mandag. Legen sa bare.. ja du er gravid. Vanskelig å si om fosteret har tatt skade men sjansen er der....

Der er store sjanser for det kan ha gått bra også!

Der finnes jo personer som med vilje har både røyket hasj og brukt enda sterkere stoff gjennom svangerskapet og det har gått knirkefritt. Men ikke alle er like heldige.

Så skal krysse fingrene for at det går bra for deg og den lille.

Du får sannsynligvis ikke vite om barnet tar skade av det før barnet er født, og kanskje ikke før det har gått noen år før barnet begynner på skole. Skadene barn får av alkohol er nevropsykologiske i all hovedsak, dvs først og fremst lærevansker. Noen barn får også noen fysiske misdannelser som man kan se ved fødsel (i ansiktet) og man kaller det da fas (føtalt alkohol syndrom). Svært mange av de med fas har også adhd og andre vansker.

Alkohol (spesielt de første 3 mnd av svangerskap) er mye mer skadelig for fosteret enn narkotika med tanke på disse vanskene. Når det er sagt så er det en del jenter som ikke oppdager at de er gravide før de er et stykke på vei i svangerskapet og det går bra, selv om de har drukket noen ganger.

Du har jo inntatt ganske mye alkohol... Jeg ville tatt en helheltsvurdering av situasjonen. Dvs. alder, utdanning, parforhold, økonomisk situasjon, bolig, støtte fra familie etc.

Lykke til :-) Håper du finner ut det som er best for deg. Det har du lov til i denne situasjonen.

• 2 uker senere...

Tusen takk for alle svar. Jeg valgte å ta abort. Greide ikke å slappe av med tanken på en tre ukers ferie med fest og morro.Ville aldri greid å tilgitt meg selv om det skulle vært noe galt med babyen. hadde heller ikke greid å hatt et godt svangerskap. Følte selv det ville vært egoistisk av meg å beholde bare for å beholde. barn vil jeg nok få en gang. Og er de planlagt skal det ikke en dråpe alkohol i kroppen fra den dagen babyen planlegges.... tok virkelig på å lese om alle skadene barn får av alkohol.

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei!Jeg er i en liknende situasjon som deg, og jeg vurderer nå abort. Jeg er i et flott forhold, og vi har snakket om barn. Vi har vært sammen i fire år. Jeg hadde ikke anelse om at jeg var gravid. I løpet av de første syv uker har jeg drukket over fem enheter syv ganger, i tillegg har jeg tatt en del medisiner. Jeg klarer ikke å glede meg over å være gravid akkurat nå - er redd for å måtte leve med å ha påført barnet mitt skade.. Det er utrolig vanskelig. Mange doble følelser - godt å vite at man er fruktbar (er 33 år), men redd for å gjennomføre dette svangerskapet.. Er selvsagt også redd for å ta abort for så å ikke bli gravid igjen.. Flere med liknende erfaringer? Noen som vet mer om alkoholskadede barn?

Hvor langt er du kommet?? jeg var inne på UL i uke 7+2 da jeg vurderte abort... fikk tilbud om mer grundigere ul tre ganger til før uke 12 for å følge med utviklingen til fosteret.. men tok aldri den sjansjen.. angrer SÅÅÅÅ akkurat nå..... hørt så mange skremselshistorier på foster som tar stooor skade.. men igjen om alkoholikkere som føder helt normale babyer..

Jeg blir bekymret over å lese med ”hvilken letthet” abort vurderes (og gjennomføres) på grunn at "ganske små" mengder alkohol.. Vi er laget slik at det ved skade på fosteret nesten alltid vil spontanaborteres – og det er svært mange mennesker som er ”helt normale” – men som startet fosterlivet under turbulente forhold. Vær så snill å tenk deg godt om – tenk hvilken ”lottogevinst” du allerede har fått ved denne unnfangelsen, og husk at dette barnet høyst sannsynlig er HELT FRISKT. Og det menneske som vokser i deg er helt unikt – og får ikke mer enn denne ene sjansen på å bli til… ”Fem enheter syv ganger” høres ikke ut til å skulle medføre noe som tilsier at abort er det beste alternativet. Jeg tror ikke du har større sjanse for å få et skadet barn enn de som ikke drikker. Og husk at vi aldri uansett har noen garanti.. Tenk om du fjerner dette fosteret – og føder et barn med skade neste gang, selv uten alkohol. Hvordan vil du ha det da?? Jeg er for øvrig utdannet helsepersonell, og kan en del om dette. Selvsagt er ikke alkohol under svangerskapet det ideelle, men vet man ikke om graviditeten, så vet man ikke – og mange har vært der. OG FØDT FRISKE FLOTT BARN. Jeg havnet selv i en situasjon med negativ test – påfølgende Danamrkstur, og så viste det seg at jeg allikevel var gravid. Min yngste sønn er over gjennomsnittet intelligent , superkvikk og helt fantastisk…Det er selvsagt ditt valgt – men om det ikke er ”grøftefyll” vi snakker om tror jeg dette er overdreven bekymring – og med påfølgende fare for at du dreper dette unike friske fosteret. Ønsker deg uansett lykke til med valget – og hører gjerne hva du tilslutt bestemte deg for.. Varm klem..

Jeg tror du misforstår - hos meg er det i hvert fall overhode ingen letthet.. Jeg forsøker å orientere meg, men når jeg leser rapporter fra sosial-og helsedirektoratet, dette svaret her http://www.lommelegen.no/382999/gravid-men-har-drukket-alkohol hvor en lege anbefaler svangerskapsavbrudd for mindre mengder alkohol og medisiner enn det jeg tar, synes ikke jeg det er uansvarlig å forsøke å orientere seg litt og spørre om andres erfaringer. Jeg synes heller ikke det hjelper å tenke, som du foreslår, at jeg kan risikere å føde et barn med skade en annen gang osv.. det er jo ikke poenget! Jeg er redd for å leve med skylden for å ha skadet barnet mitt. Men det er godt å høre at mange har gjennomgått liknende prosesser som meg og at alt har gått bra. Jeg synes det er alt for lite informasjon som sier at det _som regel går greit_. Jeg forstår at helsemyndighetene ønsker å kommunisere totalavhold for gravide og tro meg, det hadde jeg vært hvis jeg hadde vært klar over at jeg var gravid. Men for oss nærmere 80% som faktisk har drukket allerede.. hvor er god og relevant medisinsk informasjon for vår situasjon?

Jeg håper du har rett i at jeg er overdrevent bekymret. Jeg ønsker virkelig ikke å ta abort, men er redd for å ha skadet barnet. Jeg skal snart til legen. Skal fortelle hvordan det går videre.. Vil gjerne høre flere erfaringer.

A - 8 uker på vei

mest sannsynlig har alt gått bra.

de flesten untatt de som planlegger drikker alkohol i begynnelsen av et svangerskap før de vet at de er gravid.

jeg hadde et utaggerende liv å drakk mye til jeg fant ut at jeg var 6 uker på vei.. da hadde jeg også tadd p-piller..

da ble d slutt på drikkingen å lillemann er frisk som en fisk:)

Jeg ble befruktet dagen før jeg dro på fylletur til sunny beach..14 dager med MYYYYE ALKOHOL!

Er 35 uker nå, og håper seff det har gått bra! Alt har sett bra ut på UL og kontroller hele veien.

Annonse

Ikke for å provosere deg eller noe, men 3 uker uten mens. Det hadde vertfall ringt en bjelle i min hode. Skjønner greia med problemer med magen og alt, men uansett...??Hadde ikke jeg fått mens, hadde jeg nå testa meg hver dag!

Hei. Det var jeg som blåste liv i denne tråden for et par dager siden og som har drukket "over fem enheter" (5-10) syv ganger under de første syv uker.

Nå har det gått noen dager, jeg er over i 8. uke, og pulsen er lavere.

Når man leser litteratur om alkoholinntak og graviditet, blir man ledet til å konkludere nettopp at "fosteret MÅ ha tatt skade". Offentlige helsemyndigheter fokuserer på informasjon som skal hindre gravide i å drikke alkohol. Det er selvsagt både fornuftig og nødvendig. Men jeg sitter likevel igjen med en del frustrasjon og tristhet med tanke på hva som møter en nervøs "nyopppdaget gravid" når hun forsøker å tilegne seg informasjon som skal gjøre henne (meg) i stand til å forstå hvilken risiko jeg har utsatt mitt ufødte liv for. For, som flere her erfarer, kan det også gå fint. Det er det vanskelig å få informasjon om. Spesielt provoserende synes jeg det er at en seriøs side som lommelegen.no og faktisk BIM selv med sin inforside om alkohol, ikke nyanserer mere. De som leser dette er ikke bare kvinner som vet at de er gravide og som har alkoholproblemer. Det er også kvinner som meg, som gjennom lesningen begynner å tro at abort kan være eneste alternativet. Nå, når jeg har roet meg ned, skjønner jeg at det er bare tull. Det går jo som regel fint! Isteden sitter jeg igjen og lurer på hvor mange jenter som har begynt å vurdere abort (slik jeg gjorde) etter å ha lest dette, og hvor mange som faktisk har endt opp med å ta abort fordi de, som jeg, var livredde for å leve med å ha skadet sitt eget barn før fødselen..

I morgen skal jeg til legen. Jeg håper alt er i orden, og kommer til å fortelle om hvor urolig jeg er. Jeg håper legen kan berolige meg, og at alt går bra.. Jeg tror ikke jeg kommer til å vurdere abort med mindre jeg blir rådet til det på medisinsk grunnlag...

A - 8 uker på vei

Hun forklarer jo at hun trodde det var andre årsaker til at hun mistet mensen. Du vil sikkert finne hundrevis av brukere på dette forumet som har blitt gravide uten å skjønne det - det kan skje den beste. Folk har ulike sykluser, noen mister mensen i lengre perioder osv.

- Stine

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...