Gå til innhold

da har jeg laget juleflesk/seigemenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

mmm de lukter nydelig, valgte sitronsmak var bare den essensen jeg fant...men må nok prøve å få tak i flere smaker, disse blir jo vidunderlige, takk for oppskriften alle mann:)

vet noen hvor de har mange essenser, apoteket hadde ingen, jeg bor i Bergen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrift? :)

Skrevet

Jeg lagde først med ananasaroma (selges på vitusapotekene). Men måtte lage med flere smaker, så har laget med eple, bringebær, jordbær, appelsin og sitron. Jeg har brukt aromaer som kan brukes til dropslaging, fra sgs hobby. Du får kjøpt slikt hos panduro hobby også.

SEIGMENN

60 g gelatin (3 pakker gelatin i pulverform)

1 kg sukker

5 dl vann

1 flaske ananasessens (fra apoteket) (eller andre smaker... jeg brukte nesten 1/2 flaske av de andre aromaene)

1 ts sitronsyre

konditorfarge

Kok opp sukker med 3 dl vann.

Løs opp gelatinen i 2 dl lunkent vann.

La det hele småkoke i 15-20 minutter.

Ta kjelen av platen og tilsett sitronsyre og ananasessensen.

Tilsett konditorfarge til ønsket farge.

Skyll en panne med kaldt vann, og hell massen i pannen.

Avkjøl til neste dag. Skjæres eller klippes opp i terninger og vendes i sukker.

Skrevet

Panduro har essenser. Og det skal være en Panduro butikk på Xhibition, evt kan du bestille på nett.

Skrevet

Ånei, er det bare som hjemmelagde seigmenn? Jeg så for meg at det var sånn hvitt som man fikk kjøpt da jeg var liten:)

Skrevet

hmmm dersom du smelter marshmellows og blander inn så blir de hvite og mer skummete, er det det du mener?

Skrevet

takk jeg skal stikke innom på mandag, blir nok julegaver av dette....

Skrevet

Ja, mener mer som slike hvite som het noe med flesk. Og så var den en rosa eller gult tynt lag på toppen og de var rulla i sukker da. Er jo en 20 år siden jeg spiste slikt, om ikke mer. Men skjønner du hva jeg mener?

Skrevet

det heter juleflesk

La ut oppskrifter her på det på en tråd tidligere i uka. søk frem den, der er to oppskrifter hvertfall

Skrevet

meg og lille vampyr: nå vet ikke jeg hva du prater om, men mulig det er det samme som hovedinnlegger hadde laga. Men min oppskrift er bare på vanlige seigmenn..

Skrevet

Ja, for vanlige hjemmelagede seigmenn er jeg ikke så interessert i. Men det som het flesk. Trodde dte var det dere snakka om jeg da vet du. Ble så skuffa. :(

Skrevet

det blir sånn flesk som var stripete dersom du blander marshmellows smeltet i blandingen, så et lag uten på toppen:) Du kan lage så mange farger og lag du ønsker. Mengdeforhold på den smeltete marshmellowsen må du nok prøve deg frem på, jeg skal legge inn oppskrift om jeg får det til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...