Gå til innhold

Arg, lille våkner mellom klokka fem og seks hver morra..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få han til å sove litt lenger? Han er smørblid når han våkner og bare smiler og ler, men etter en time er han stuptrøtt igjen og må ha seg en lur.. Syns det er litt drøyt å ha første luren klokka syv på morraen. ;)

Kan det hjelpe hvis jeg forskyver siste luren litt (den har han gjerne fra halv fem til seks)? Tidligere la vi kan klokka syv og da sov han gjerne til syv el. åtte neste morra, så begynte han å tulle og våknet i femtiden og ville opp, så da begynte vi å legge han klokka åtte. Da kunne han fint sove til åtte neste morra, men nå har han begynt å tulle igjen.. Jeg vil gjerne ha han i seng til mellom syv og åtte, både for å ha en rutine på dette som han kan følge når han blir større, og fordi jeg setter pris på, og trenger de timene vi har for oss selv på kvelden når lille har lagt seg.

Noen tips og råd til en førstegangsmamma? :)

Han er forresten 6 mnd nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok prøvd å få til at han ikke sover noe lenger enn 16:30 på ettermiddagen, det er hva som anbefales av Karin Naphaug ihvertfall (søvnekspert) Min også drev med dette en liten stund, men han våknet fordi han bæsjet.... og ble lys våken. Han våkner fortsatt for tidlig i mine øyne, (mellom 05:30 og 06:30) men håper det bare er en periode/fase - han får masse tenner om dagen. Ofte er det bare en fase som går seg til etterhvert....

Skrevet

Jøss, er det jeg som har skrevet dette innlegget? Det er akkurat som om du har skrevet ned mitt problem her ;-) Min er også 6 måneder, og våkner hver eneste morgen mellom fem og seks. Da er han såå blid når jeg kommer inn på rommet hans, skravler og ler - jeg prøver å være streng og gir han smokken, eventuellt litt vann og går ut av rommet uten noe prat og kos. Da holder han det gående en times tid, litt surving innimellom slik at jeg må gi han smokken men mest prating med seg selv ;-) Da KAN han sovne igjen og sove til ca syv.. men jeg er såå lei av at han tror det er dagen klokken FEM! I motsetning til din lille tass har min vært sånn leenge da :-/ Victor la seg klokken syv før, men pga dette prøver vi å drøye det til åtte før han legger seg.. føler at det har hjulpet litt på at han finner søvnen igjen på morgenen, men det er litt tidlig å si ennå. Han sover siste blunden fra ca klokken 16-18. Vi vekker han hvis han sover lenger enn det. Og vi kan ikke vekke han tidligere enn klokken 18, for da holder han ikke ut til klokken 20 om kvelden :-S Dette er vanskelig!!

Dytter og håper noen har råd til oss :-)

Skrevet

Tenker på en ting når jeg leser de du og de andre skriver; det er ikke litt dumt å la de små sove så sent på etterm? Egentlig burde de være våkne fra 16.00 og da heller legge seg TIDLIGERE på kvelden, ikke senere;)

Jeg har samme erfaring fra alle mine tre- jo tidligere på kvelden de legger seg, jo lenger sover de på morgenen etter! Lillemann på 7 mnd legger seg kl 18.00 han- og sover til 7 ca:)

De dagene vi har vært på besøk etc og han ikke har fått lagt seg før 7-8 på kvelden våkner han gjerne i 5-6 tiden.. Jentene mine på 5 og 6 er fremdeles slik! Hvis de får være lengre våkne i helgene feks sover de ikke noe lenger dagen etter uansett- blir bare mer sutring den dagen...

Vi står opp i 7-tiden så sover lillemann 9-11 og fra halv 2-3. Halv 6 går vi på badet og så er det velling og natta;)

Noe å tenke på hvertfall for jeg har som sagt opplevd det samme med alle tre og det er 3 veldig ulike barn:) Lykke til!!

Skrevet

det står noe om dette i den babyboken man fikk på sykehuset når de ble født. Der synes jeg å huske at barn fra 6mnd og oppover ikke bør sove etter kl 16 ca, og legge seg da kl 19 ca (pluss minus en halv time) Ellers så ynes jeg å huske at fra 3-6 mnd så var det ingen soving etter kl 17 for så i seng ca kl 19. Søvn avler søvn, hjelper ingeting å legge de senere hvis de er trøtt kl 19....det har jeg opplevd for å si det sånn:) uansett så anbefaler jeg alle www.sovecoach.dk Jeg bruker den ikke slavisk, men har hentet mange tips og rutiner derifra!:) Det er en nettside om søvn. Den sier også noe om viktigheten av å ha gode dag rutiner fordi det påvirker natt rutinene. Mitt tips er uansett å kun gi babyen en 30 min lur etter kl 16:30 ca. Når de er ca 6 mnd kan denne taes bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...