Glad tobarnsmamma Skrevet 6. desember 2008 #1 Skrevet 6. desember 2008 Lillejenta på 4 mnd har den siste mnd lagt seg mellom kl 19 og 19.30, og sovet til rundt 00-01 før første nattamming. (Før det gikk det gradvis fra å sovne kl 22, 21...og ned til dette). Men nå den siste uka har hun begynt å hyyylskrike ved legging. Noen kvelder har hun sovnet til vanlig tid, men våknet etter 20 min til en halvtime, og da er hun lys våken, og hylskriker. Jeg føler jeg har prøvd alt, men ingenting nytter. I går lot jeg henne bare ligge i vuggen, men jeg holdt en hand på magen, og vugget, hysjet, sang, koste, osv. Hun skrek i over 2 timer. Med tårevåte øyne og kinn, helt rød i toppen, og så hjerteskjærende at hun nesten mistet pusten til tider. Jeg fikk såååå vondt i morshjertet. Hun blir fullammet og legger godt på seg. Får mat hver 2. til 3. time på dagtid, og når hun først har sovnet for natta går det ca 4 timer før første amming, deretter 3 timer mellom hver. Gulper veldig mye, den siste tiden har hun også gulpet ekstra mye på ettermiddager og kvelder (lukter spy). Jeg er redd det er noe som plager henne, at hun har vondt noe sted eller noe. Hun har hatt lite bæsj også i det siste. Hun sover også urolig på nettene, våkner mye. Men da skriker hun ikke, er bare lys våken og ligger og "drøser" med seg selv. Jeg kjenner ikke noen tenner i munnen, men hun stapper alt i munnen, inkludert nesten hele neven. Sugler mye. Åh, jeg er utslitt. Trenger råd.
Sebbelita Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Har dessverre ingen råd, men tenkte bare å nevne at det kan være tenner som plager henne, selv om du ikke kjenner noe i munnen. Gutten vår sliter i flere uker med tenner, før jeg kan kjenne noe i munnen.... Det har blitt noe bedre da, etter jeg tok kontakt med homeopat...
stratosen_er mamma_ Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 har ikke noe råd...jeg har en som ALDRI har lagt seg såå tidlig...min sovner aldri aldri før 22 og nå i det siste ikke før 00-01, det er slitsomt..vet heller ikke hva jeg skal gjøre..men tror jeg bare må legge han og la han skrike litt..og ta det derfra...er bare som du sier veldig vondt i morshjerte....
Glad tobarnsmamma Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2008 Men er hun ikke litt for lita til at jeg kan la henne ligge og skrike? Jeg er så redd for å gjøre noe galt... :-(
rampete robin Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Så lenge bør hun ikke skrike, men jeg hadde ikke vært redd for å prøve noen minutter hvis du mener det vil hjelpe. Samme skjedde med minsten her. Da han ble 4 mnd ville han ikke sovne på kvelden. Ikke noe problem på dagen, men ikke snakk om på kvelden. Hylskriker og sovner etter at jeg har hysjet en stund og holdt han i hendene. Våkner etter 20-30 min og hylskriker. Jeg må da gå inn til han og hysje litt til, stryke han på kinnet og kose litt. Tar han ikke opp, men har begynt å legge han i senga vår. Da kan jeg legge meg inntil han og slippe og ta han opp. Han fortsetter med å våkne og skrike frem til ca kl 23. Da legger vi oss og jeg bærer han inn i senga si. Han nåkner en gang til ca kl 24 og skiker, men etterpå sover han til kl 07 for mat. Våkner og pludrer i senga. Sovner igjen etterpå og sover til ca 0830. Våkner og pludrer. Jeg skjønner ikke så mye jeg heller, men tror han er veldig selskapsyk og ikke har lyst til å være alene. Dersom han ser ansiktet mitt når han våkner, så skriker han ikke men strekker seg etter hendene mine. Vi har holdt på i snart 1,5 mnd, så begynner å bli litt lei av å få kveldene "ødelagt"... Føler at vi har prøvd det meste, men tar gjerne imot tips dersom noen har :-)
Glad tobarnsmamma Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2008 Gir du grøt eller annen mat? Svigers mener jeg bør prøve å gi henne grøt.. Men jeg ønsker å fullamme så lenge som mulig...
rampete robin Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Får fullt måltid med grøt på kvelden, ellers ammer jeg. Har prøvd å gi grøten tidliger også, men det hjelper ikke. Prøvd forskjellig grøt også. Han sov natten gjennom før jeg ga grøt også, men måtte begynne grunnet lite melk på kvelden.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 6. desember 2008 #8 Skrevet 6. desember 2008 Som om jeg skulle skrevet det selv 8848! Vi har det på akkurat samme måte, og nå er jeg så forvirra av alle råd at jeg snart gir opp! Jr blir veldig veldig aktiv om kvelden, girer seg opp. Har ikke tid til å spise eller noen ting. Sovner gjerne etter litt mas, litt grining og pupp ca kl 19.30. Sover en time, og så har vi det gående igjen utover kvelden. Er jeg heldig får jeg lagt ham 21.30, andre ganger ikke før kl 00.30. Det er hyl og skrik hver gang vi forsøker å legge ham. Ben og armer går fortere og fortere, og han blir mer og mer oppjaget. Men hva kan vi gjøre for at han skal lære å finne søvnen selv etter at han egentlig skulle ha sovnet for kvelden? Han er våken mellom 3-5 ganger for mat hver natt, og strever veldig med magen hver morgen til han får gjort i bleia....
Glad tobarnsmamma Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. desember 2008 Det jeg nå lurer på, er om det kan være "bevisst" fra lillejenta si side? Kan hun allerede nå når hun er 4 mnd skrike med vilje for å slippe å legge seg? På en måte kan det vel ikke stemme når hun ofte sovner, men våkner igjen etter 20 min...DET går det vel ikke an å gjøre fordi en er blitt bortskjemt?
rampete robin Skrevet 7. desember 2008 #10 Skrevet 7. desember 2008 Jeg vet ikke, men tror ikke det er bevisst så tidlig. Føler ikke at minsten er utspekulert enda, men den dag kommer nok ;-) Er nok en annen grunn til at de skriker. I dag har minsten bare hatt en lur på drøye 2 timer. Våknet kl 14. Se om han da sover bedre på kvelden i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå