Gå til innhold

Jævlig frustrert over 4åringen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir snart fem, sies at det skal være en enklere alder?

I alle fall.... Akkurat nå kan jeg ikke huske annet enn at hun har grått og hylt, trasset og protestert på ALT helt siden hun ble født.

Når jeg ber henne om noe, så overhører hun meg. Når jeg "kjefter" for noe hun gjør, som hun VET hun ikke skal, da hermer hun og gjør til stemmen. Svarer ikke når jeg spør om noe, hører ikke etter et jævla ord hva jeg sier, kjører sitt eget løp. Blir så sint! Leit å føle at en kun går å kjefter og irriterer seg hele dagen. Ja jeg er konsekvent, er alltid det. Hun vet at hun ikke kommer noen vei, men slutter aldri å prøve seg. ALDRI!

Er faen meg så lei om dagen at det er ærlig talt ikke like greit å kjenne at jeg er glad i henne til en hver tid.

Har ei datter til, som gjør alt jeg ber om, og som hører etter med en gang hun får tiltale. De får samme oppdragelse så jeg fatter ikke hva jeg gjør galt..

Skrevet

hei :) forstår deg godt jeg. er slitsomt når det blir sånn! sønnen min på straks 4 er og sånn. han pleier ikke være sånn, men siste uka har vært FÆL!!! endtemed at jeg satt meg grinende ned i fortvilelse, (er gravid i uke 29 og HORMONELL) og da løsnet alt seg.. han kom bort og gav meg en klem og sa unnskyld!!!! og etter de thar kvelden vært super :) han sier hele tiden: vi er venner igjen vi nå mamma? :) søte trollet

Skrevet

Det sies at barna bare imiterer foreldra sine. Et sted må hun vel ha det fra.. Synes mest synd på datteren din jeg. Har du prøvd andre teknikker enn kjefting..? Barn gjør aldri ting "bare for å være jævlig".. Mest sannsynlig er hun ute etter oppmerksomhet, kanskje hun føler du elsker den andre "flinke" datteren din mest? lykke til iallefall.

Skrevet

Dette er nesten som jeg skulle ha skrevet dette selv!! Den eldste er bare helt ubrukelig.. om je kan kalle det det! Hører ikke å styrer seg selv!! akkurat som hos deg... Så har vi veslemor da... på snart 2.. snill som ett lam! koser, deltar, ler og kan leke lenge alene på rommet alene med lego og dukker... helt til søstra kommer å river det ut av henda hennes!! Stakkar lille gull... hun er bare så god.. og da blir det veldig lett å kose med minste mann... tar meg ofte i dette... men dette er neimenn ikke lett asså!!! Om 5 åringene er lettere å ha med å gjøre, gleder jeg med veeeldig til det :) ett år igjenn.... Hold ut! Det er fler som deg.. meg i hvertfall :)

Skrevet

Ja jeg kjennner meg selv VEELDIG godt igjen der... Datteren min fylte nettopp 5år.. Hun har aldri vært noe lett barn i utgangpunktet...Hun overhører mg, og kobler fullstendig ut.. Svarer meg, og ler av meg mens hun f.eks tørker tannkrem fra munnen utover bukse/genseren min som henger på badet... Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre... Eller når jeg gir henne mange advarsler at nå må hun pusse tennene, og ikke gjør det... når da tilslutt far kommer inn og tar tannkrem på børsten og gir til henne.. Hun reagerer da med å kaste tannbørsten... Og sånne varianter er det hele dagen NESTEN hver dag... Det er alltid noe å krangle over... Jeg har prøvd alle mulige ting.. alt fra ukesplan med overraskelse hver søndag om alle dagene har gått b ra.. Fungerte i kanskje 1 uke... Lommepenger har jeg prøvd... Time out (som på Nanny prog.) etc etc...

Men heldigvis for meg,min datter og far.. så er hun til utredning for ADHD for tiden.. og vi krysser fingrene for at det skal skje snart..

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er veldig mange gode bøker å få tak i ang barneoppdragelse.. Hva med å lese litt? Når noe ikke funker mener jeg at man må gå i seg selv og se hva man kan gjøre annerledes, for det man gjør nå funker i hvert fall ikke!

Prøv å stresse ned i hverdagen og fokuser på rutiner og gode aktiviteter sammen med ungene.. Det har vi i hvert fall fokus på her hjemme! Og vi har en ganske velfungerende hverdag med vår jente på 3 1/2 år!

Skrevet

Jeg skjønner at det er frustrerende med barn som ikke hører, men sånn er de nå i trassalderen.

Det som kan være lurt å prøve er å gi ros for absolutt hver minste lille ting hun gjør bra, og fokusere på alle de positive tingene hun gjør uansett hvor små de er. Om det bare er at hun går pent ved siden av deg når dere går ute, eller sitter pent ved matbordet så gi henne ros.. si at nå var du flink til å sitte stille/gå pent og at du setter pris på det. Det er ofte lurt å gi ros 3 ganger så ofte som man gir kjeft, selv om de kanskje gjør mer rampestreker enn gode ting. Også må du passe på å ikke gi mer kjærlighet til den som oppfører seg pent hele tiden selv om det er lett å falle i den fellen..

Lykke til med trassalderen hvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...