Gå til innhold

Hvordan skal jeg få 2 åringen til å smake på middagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er like frustrerende hver dag, han smaker ALDRI på middagene. Jeg lager ofte ting som spagetti, kjøttboller, ting jeg tror han egentlig vil like viss han bare smaker. Men han nekter å smake, sier han er mett og traver fra bordet.

Han har alltid vært vanskelig med middagene, bestemt seg for at han ikke skal ha. Ellers spiser han bra med brødskive til frokost, eller grøt, dem sier til og med han han spiser varm mat i barnehagen!

Problemet er at han kommer ca en time etter middag å sier han er sulten, men nå har vi bestemt at han ikke får noen ting før kveldsmat når han ikke spiser middag, er det litt strengt? Eller feil?

Han ender opp med å gå uten mat fra lunch til kveldsmat da, det er lenge, å han blir sulten å grinete.

Skrevet

Leste et sted her inne om at gro nylander hadde en hestekur for barn som ikke ville spise. Det handlet om å sette god mat på bordet, svarende til alder og la han spise det han orker. Når han går fra bordet, går han fra bordet og maten taes vekk. Så tror ikke det er uriktig å gjøre det på den måten.

Ellers har jeg oppdaget at sønnen min spiser best når alle ingredienser ligger hver for seg på tallerken, og helst ikke innbakt i saus. Steker jeg kyllinggryte, tar jeg ut endel kyllingbiter før jeg lager sausen feks.

Ellers lager jeg spennende mat som ole brum pasta og lynet mcqeen pasta, som gjør at han simpelten ikke kan la være å sette seg ved bordet.

Håper det ordner seg:)

Skrevet

Fødemaskinen, de opplysningene var en smule feil!

Her er oppskriften på den hestekuren:

- Har du et godt råd til bekymrede foreldre med et kresent barn?

- Kanskje de vil forsøke det jeg kaller ”Hagas hestekur” etter barnelegen som beskriver den i sin lærebok: Til måltidene sammen med resten av familien sitter barnet i sin egen stol, og blir tilbudt mat som svarer til alderen – men som det vegrer seg for å spise. Vann til drikke. Når familien har spist, går alle fra bordet, også barnet. Man kan fortsatt la mat som barnet ikke har spist stå tilgjengelig mellom måltidene, da tar kanskje sulten og nysgjerrigheten overhånd. I løpet av to-tre døgn spiser barnet i de fleste tilfeller, skriver Haga. Dette forutsetter at barnet er friskt. Ved den minste tvil om den saken bør lege kontaktes. Min erfaring er at hestekuren ofte virker veldig fort. Men den forutsetter at man ikke maser, ikke snakker om spisingen, ikke har annen mat på lur. Problemet for foreldre er å klare å ignorere at barnet ikke spiser tilstrekkelig.

Det er sakset herfra: http://www.helsenytt.no/artikler/barnet_tre_fire.html

Lykke til"

Skrevet

Beklager, men det var en kortversjon av noe jeg leste her på din baby, og da var det gro nylandersom visstnok hadde skrevet dette. Så feil kan man ta...

Skrevet

Har du prøvd å la han hjelpe til å lage middag (kutte opp, putte i gryten, røre osv..)? Og ta et par smaksprøver underveis. Det er veldig populært her i huset, og gjør nok at maten blir litt mer interessant.

Ellers så er det dette med å prøve å lage mas rundt dette.... vet det er enklere sagt enn gjort ;). Men jo mer man maser og tigger om at de skal spise, jo mindre lyst har de gjerne. Barnet kjenner som oftest stemningen som bygger seg opp når det nærmer seg middagstid; "vil han spise middag i dag da....?". Hvis man klarer å ta litt lett på det i en periode å se om det hjelper kommer man kanskje forbi vegringen.

Jeg ville kun tilbudt middagen frem til kveldsmat, ikke noe annet. For da ville jo barnet "vunnet".

Jeg er ingen ekspert, men vi har hatt våre "kamper", men det har roet seg betraktelig etter litt mindre masing.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...