Gå til innhold

Spørsmål om fastføde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir min datter på snart 6,5 mnd maisgrøt som er fra 4mnds alder. Når kan jeg gå over på 6mnds grøt? Allerede nå? Hva om hun ikke liker det? Kan man gi grøt mer en engang om dagen? Jeg har gitt henne to skjeer med potet og grønnsak mos fra 4mnd på glass, så hun får litt mer en bare grøt engang. Hun virker mye sulten, men er et mye å gi grøt blandet på 100ml mme også??

Ung mor som lurer :)

Skrevet

Noen tanker:

Da min datter som nå er 21 år var på alder med din datter spiste hun vel fastføde til hvert måltid + at vi begynte å øve med brødskive ;-) Dette var altså "riktig" for ca 20 år siden, og tro det eller ei - en haug med unger har vokst opp uten noen form for mén, men tvert imot blitt sunne og friske!!

For 3 mnd siden fikk jeg altså en attpåklatt, og jeg blir helt svett av alle nye "lover og regler" som er kommet siden jeg sist var småbarnsmor. Dette med oppstart av fast føde er en slik regel som for meg virker helt nevrotisk!

Min lillegutt begynte for en måned siden å gi klart uttrykk for at mme ikke var nok, og det var vel i den alderen også min datter startet med tilvenning til grøt for over 20 år siden. (Noe som da ble anbefalt av helsesøster). Jeg har nå også startet med grøt til lillegutt, han får nå etter anbefaling fra helsesøster grøt til to måltider, fordi han trenger mat!! Han elsker grøt, og er nå mett og fornøyd.

Jeg tror ikke babyer er veldig forskjellig fra babyer som ble født for 20 år siden, og da var det "obligatorisk grøtoppstart" ved 3,5 mnd.

Så jeg mener at du trygt kan innføre grøtmåltider til både frokost, lunsj og kvelds, og prøv med 6 mnds grøt. Er jo bare å la henne smake så ser du om hun liker det. Mengde regulerer hun selv, gi til hun er mett.

Du sier hun virker mye sulten, og det syns jeg ikke er det minste rart. Babyer for 20 år siden ville vi sagt var på sultegrensen med bare ett skikkelig måltid i døgnet....

Skrevet

Selvfølgelig kan du går over til 6 mnd grøt, hun er jo 6,5 mnd. Jeg vil tro hun liker dem, det er mange å velge mellom og ofte mye gode smaker. Det er helt vanlig å gi grøt hvertfall 2 ganger om dagen i den alderen, ga morgen og kveld her, nå får han 3 ganger om dagen + middag. Ville bare laget en full posjon med grøt eller hvis hun krever mer gi mer hvis hun er så sulten, gjerne mer middag også hvis hun liker det.

Skrevet

ja du kan begynne med 6 mnd grøten :) Og kan gjenre ha to måltider med grøt. Jeg brukte morgen og kveld jeg. Så begynte jg emd skive da de var 7 mnd.

Så da var det sånn

frokost: grøt

lusj: skive

middag: middag

kvelds: grøt

Så du kan godt innføre et grøtmåltid til og evt middag også når hun er blitt så gammel :)

Skrevet

Du kan gi 6 mnd grøt nå, ja. Jeg begynte med 4 mnd grøt og var litt redd hun ikke ville spise 6 mnd grøt da vi gikk over til det, men det gikk fint. Du kan jo ha 4 mnd grøten i bakhånd sånn at du gir den hvis hun ikke vil ha den nye, eller inntil hun har vent seg til nye grøten.

Grøt kan man gi flere ganger om dagen. Jeg fikk råd på helsestasjonen om å gi kveldsgrøt, så innføre grøt til lunsj og etter hvert grønnsaksmos eller lignende til middag. Nå ammer jeg da, vet ikke om de gir andre råd til mme-barn.

Hvis du er usikker på dette med mat, så burde du ringe helsestasjonen og høre der. De ser jo også kurven på hvordan babyen din vokser, så da får du svar tilpasset din baby.

Skrevet

Klart ingen dør av grøt tidlig, men grunnen til at man abefaler å vente er jo at i løpet av de 21 årene har det vist seg at tarmene har bedre av å vente

til babyene er 5-6 måneder før de får fast føde.

Jeg ville ellers ikke gitt grøt mange ganger om dagen, men f eks gulrot og potet mos med litt olivenolje, most avocado og banan eller eple/gulrotmos. Babyer er ofte nysgjerrige på mat forskjellige smaker og har godt av vitaminer og fiber fra grønnsaker i tillegg til grøt.

Se f eks barnemat.com

Skrevet

Takk for så mange fine svar :)

da skal vi begynne med litt mer grøt:) koselig å få svar hs ga meg ikke noe svar når jeg spurte der.. men kan jo ringe å høre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...