Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Gutten min er 20 mnd og har ingen forståelige ord. Han sier mer, oj og hei som bare vi forstår. Han sier heller ikke mamma eller pappa...
Pysjen Skrevet 6. desember 2008 #2 Skrevet 6. desember 2008 Har det akkuart som deg. Gutten min sier: Hei og mi (mer/ jeg vil ha) men ikke noe mer, heller ikke "mamma" og "pappa" Han er 22 mnd.
❤lille stjerne❤ Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 Som med alt annet er det veldig store forskjeller. Noen barn prøver seg tidlig på et og et ord og lærer å snakke på den måten mens andre går og lærer seg ord i det stille, dvs uten å si så mye selv. Så kan det plutselig løsne og da kan de begynne å prate nærmest over natta. Har dere inntrykk av at de forstår en del av det dere sier? Som f.eks "Nå skal vi spise", "nå skal vi gå ut", "kan du hente ballen?" etc. Hvis barnet viser at det forstår en del ord ved å f.eks kunne peke på sauen, hente skoen ol så holder de på å lære ord selvom de ikke uttaler dem selv ennå, men det kommer nok snart. Ta det opp med helsestasjonen hvis dere er usikre, de kan vurdere ordentlig og evt gjøre språktester dersom det er tvil om hvordan utviklingen går. Jeg har ei jente på 14 mnd som prater ganske mye, de sier hun er tidlig ute. Hun kan si ord som: hei, nei, mamma, pappa, mommo, nisse, tøst (tørst), vov-vov, pip-pip, baby (dukken hennes), pu (s), gakk-gakk, kake, bade, sko og de fleste forstår hva hun sier. Hun liker å herme etter det vi sier og liker å peke og se i bøker. Det kommer nok litt an på hva barnet er interessert i også tror jeg, Noen liker best å løpe og klatre mens andre liker å lese og synge. Men alle lærer å snakke likevel!
PrøvLykken Skrevet 6. desember 2008 #4 Skrevet 6. desember 2008 Viss barna forstår godt hva dere sier, er det ikke noe å bekymre seg for. Da er alt en kan gjøre, å prate masse, synge, lese, og prateprateprate. Det kommer til slutt. Viss det virker som om det tar tid med å forstå, er det viktig å sjekke hørselen. Jeg har flere i familien med nedsatt hørsel. Har lært seint å prate, men også seine med å forstå. (Og reagerer ikke alltid på navnet sitt f.eks, lydene forsvinner) Noen har fått dren, og da har alt blitt bra. Men det er først og fremst forståelsen som er viktig. Alt med barns utvikling er individuelt. Og noen snakker nesten gramatisk riktig når de til slutt åpner munnen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå