~sjiraff~ Skrevet 10. desember 2008 #26 Skrevet 10. desember 2008 Du skriver jo et litt motstridende innlegg her... "Må innrømme at det var helt forferdelig å høre henne gråte, jeg satt bare å gynga frem og tilbake til tider, føltes IKKE naturlig" "hver mamma må kjenne etter på hva som passer best for henne og hennes baby! " Dessuten så burde man sette seg inn i hva man driver med. At barn kan få psykiske skader av denne metoden er forsket på og ment bevist (se linker i et annet innlegg over her).
Hanne.. Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #27 Skrevet 10. desember 2008 Selvfølgelig, må innrømme at når hun gråt veldig, synes jeg det var ganske forferdelig å høre på. Man liker jo uansett ikke at babyen sin gråter. Da var jeg borte hos henne hvert andre minutt, og sto eller satt i senga inne på soverommet. Men når hun roa seg gikk jeg ut. Når hun gråt sånn, var det etter hun hadde liggget og sutra og gråti en stund, og i begynnelsen tok jeg henne opp av senga og holdt henne inntil meg så hun roa seg..
Kystrøya Skrevet 10. desember 2008 #28 Skrevet 10. desember 2008 Må le når jeg leser disse innleggene =) Googlet ferber og fant dette: Den første natten: Hvis barnet begynner å gråte når dere har utført det faste leggeritualet, vent tre minutter og gå inn til barnet. Hvis barnet står i sengen, legg det ned, si ”God natt” og gå ut. Fortsetter barnet å gråte, vent fem minutter og gå inn til barnet. Stryk noen ganger over barnets hode før du på nytt sier ”God natt” og går ut. Dersom barnet fortsetter å gråte, går du inn hvert syvende minutt. De følgende nettene: Den andre natten venter du først fem minutter, så syv og deretter ni minutter før du går inn til barnet. Den tredje natten venter du først syv minutter, så ni og deretter ti minutter før du går inn til barnet. Den fjerde natten venter du først ti minutter, så femten og deretter mellom tjue og tretti minutter før du går inn til barnet. Altså, ved bruk av den eksakte ferber "metoden" så skal babyen ligge alene og gråte i 7-30 minutter. Ingen gjør vel dette! Dere som er så imot dette, dere har kanskje babyer som sovner lett, enten ved byssing, bæring eller pupping. Men prøv å forstå at ikke alle har det! Hadde det på samme viset som HI. Vår lillemann var enkel å få til å sove ved byssing, kosing, bæring eller flasking (mme baby) helt frem til han var 4 mnd. Da så det stopp. Han gråt og gråt og gråt selv om han var så trøtt at han holdt på å svime av. Men ikke søren om han skulle sove. Prøvde vogn, bæring i sjal, ALT!!! Kunne stå å ruge på vogna i en halvtime uten at det var antydning til at han ville sove. Han ble rett og slett overstimulert. Etter en lang samtale med helsesøster sa hun at hun anbefalte på det sterkeste å lære ham å sovne selv, både på dagen, kvelden og natta. Gjorde på samme måte som HI. Men tok det gradvis over mange uker. Begynte da han var 6 mnd gammel. La ham i vogna ute, sto i gangen og ventet. Gikk ut til ham vært minutt dersom han skrek, gav ham sutten og vugget ham litt. Samme på kvelden. Føler på ingen måte at han ble torturert, kommer til å få hjerneskade eller psykiske problemer av at jeg gjorde dette. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nemlig kommet til å sittet her med en gutt på 9 mnd som aldri hadde sovet. Nå sovner han selv i vogna, i senga og finner roen selv dersom han våkner på natta pga at jeg har lært ham det. Det er flott at mange av dere har babyer som er rolige av natur, som sovner på et øyeblikk dersom de blir puppet eller bysset, men hjelpes, tror dere virkelig at alle barn er slik??? Selvfølgelig er de ikke det!
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #29 Skrevet 10. desember 2008 Først bare en liten kommentar til deg Silje.. Du skriver: "Føler på ingen måte at han ble torturert, kommer til å få hjerneskade eller psykiske problemer av at jeg gjorde dette." Ikke for å være frekk, men det vet faktisk ikke du!!! Du kan føle eller ikke føle akkurat hva du vil, men du VET det ikke.. Har han det gitte settet med gener, så er det gjort! Det er jo det som er poenget! Ikke gamble med det! Generelt svar på innleggene: Jeg tror det var Labambie som skrev at det er ikke noe som heter ferber light. Jeg er så enig.. Enten utfører du det,eller ikke.. Og dette Silje fant da hun googlet er det jeg også har intrykk av er ferber.. Den samme oppskriften.. Og det er det mest horrible jeg noen gang har lest, for det er vel ingen som i sin villeste fantasi kan la babyen ligge å gråte i en halv time alene i sengen sin? Aaaaah, jeg får helt vondt i magen her jeg sitter! Når nyere forskning tilsier at barnet KAN få psykiske skader, så burde det ringe noen bjeller hos dere mødre der ute.. Jeg synes de som gambler med barnets helse bør ta et par runder med seg selv altså. Jeg har en baby som jeg ikke hørte gråte før etter at hun var 6 mnd. Hun bare gliste, var en drøm legge, men for ikke lenge siden ble leggingen et "problem".. Bare at jeg ikke ser på det som et problem egentlig.. I følge normen er det et problem..I følge det mange av dere andre skriver er det et problem.. Men for meg å sitte inne hos henne til hun sovnet, er helt i orden.. Det kan fort ta en halv time, og på tidligere tråder har jeg forstått det slik at de fleste synes at å bruke 15 minutter på leggingen er myyye.. Det synes jeg vitner om mangler mella ørene bare for å være helt ærlig! Jeg har fulgt Calypso's innlegg her på mange av ferbertrådene, og hun er den som formulerer seg best, og sitter på mye kunnskap.. Så jeg synes virkelig at dere andre usikre førstegang (og flergangs for den saks skyld) burde lytte litt til henne, og i det minste lese linkene hun legger ut.. Etter å ha lest alt, og dere kan ta et informert valg, hvis dere fremdeles ønsker å gjennomføre det,så burde dere steriliseres.. Stakkars deres barn!
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #30 Skrevet 10. desember 2008 Dagens høydare: "Etter å ha lest alt, og dere kan ta et informert valg, hvis dere fremdeles ønsker å gjennomføre det,så burde dere steriliseres.. Stakkars deres barn!" Beklager mammaMia, med slike uttalelser er det nok desverre du som mangler noe mellom øra...Dessuten er desverre veldig mange av antiferber innleggene fordømmende og slettes ikke godt formulert. Har aldri benyttet ferber, men vi sliter veldig med søvnproblemer. Å tro at folk ikke gidder å bruke mer enn 15 min på legging er latterlig. Prøv 8 mnd med minimalt med søvn hver natt...Det gjør noe med mammaen og pappaen til det "stakkars barnet". Dere som er så voldsomt imot ferber, noe sier meg at dere aldri har hatt søvnproblemer med deres barn. Mangel på søvn er skadelig, for hjernen vekst og utvikling..
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #31 Skrevet 10. desember 2008 Litt stygt sagt, jeg beklager.. Men jeg syns faktisk synd i de barna.. Selv om jeg gjerne kunne formulert meg anderledes Joda, det er mange av antiferber innleggene som er dårlige rett og slett, men jeg snakket kun om Calypso sine innlegg, så var den misforståelsen rettet opp i.. At vi imot ferber aldri har hatt søvn problemer, der tar du feil.. Jeg vet flere her inne som sliter med leggingen og sovningen, som likevel ikke ville gått til det steget å bruke ferber nettopp fordi de vet hva det kan føre til.. I går gråt min jente i to timer.. men jeg satt inne hos henne hele tiden, gikk kun ut for å hente vannflasken hennes og var borte max 30 sekunder. fordi som så mange ikke klarer å få med seg, så er ikke det gråten i seg selv som er skadelig, men det å gråte ALENE.. Hvorfor er det så vanskelig å forstå det for enkelte?
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #32 Skrevet 10. desember 2008 Hvis du fikk med deg innholdet i innlegget mitt så la du kanskje merke til at jeg er en av de mødrene som IKKE bruker ferber selv om vi har store søvnproblemer.. Jeg misforsto deg ikke om calypso, jeg kommenterte det generelt. Det jeg syns er rart er hvordan enkelte her inne dømmer andres valg. Hvis barnet får et dramatisk bedre innsovningsmønster etter få dager, ser jeg ikke helt hvordan skaden skal oppstå. Når foreldrene kommer inn, viser de barna at de ikke er alene. Og som veldig mange skriver-man hører forskjell på gråten. Veldig enig med hun som skrev over her om å ta debatten i aviser og blader under fullt navn. Ikke bruk andre mødre som hoggestabber...
Kystrøya Skrevet 10. desember 2008 #33 Skrevet 10. desember 2008 Men dersom han har det gitte settet med gener, vil han ikke da komme til å få psykiske lidelser i voksen alder, uavhengig om han har grått noen minutter ved legging??? Jeg var inne på samtlige linker som ble lagt ut tidligere i dette innlegget. Over halvparten av linkene fungerte ikke, og de resterende innholdt ingen forskningsresultater der det stod at spedbarn kan utvikle psykiske lidelser i voksen alder dersom de gråter. Iallfall ikke det jeg kunne se. Det eneste jeg kunne konkludere med utfra disse "forskningsresultatene" er at barn kan få problemer i relasjoner senere i livet. Da i form av vansker med tilknytning, omsorg, kjærlighet osv. Men kjære vene! Det skjønner da vel dere og at det er da snakk om barn som har grått og grått gjennom spedbarns- og småbarnstiden, barn som ikke har opplevd å få tilfredsstilt sine behov overhodet. Ikke barn som har grått 5 minutter ved leggetid. Hvis dere ikke skjønner det så er det jo heller dere som mangler noe mellom øra, som du så fint sier det. Jeg har ikke funnet en eneste forskningsrapport der det står at voksne med psykiske lidelser kan ha fått disse vanskene pga at de gråt som babyer. Ikke en eneste en. Og som sagt, så er det forskjell på at en unge sutrer eller smågråter i noen minutter, og det å la den ligge hylskrikende mutters alene, enten i vogn eller seng. DET er jeg helt enig i at det er horribelt. Jeg hadde aldri latt min unge skrike i 30 min alene. Han har skreket så lenge i strekk ja, men da i armene mine. Jeg har hatt to barn som har grått uhorvelig mye. Mye magesmerter og vansker med sovingen. Så da kommer de vel begge til å få psykiske lidelser som ungdommer/voksne da. Ikke alle har mulighet til å bære ungene døgnet rundt, sitte ved senga på timesvis osv. Jeg synes heller ikke 15-30 min legging er lenge. Men når det tar 2-3 timer å legge en unge så er det noe som er feil et sted. For oss funka det ikke å sitte på siden av ham. Han er supernysgjerrig og satte seg da bare opp i senga for å se på oss og le. Kunne holde på slik i evigheter. Og jeg må bare si at du oppfører deg jo som en liten unge når du kommer med et så latterlig utsagn som at folk som lar ungen gråte noen minutter burde steriliseres. Uff. Kjenner jeg blir helt ør av sånt newage greier asså.
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #34 Skrevet 10. desember 2008 Vil bare føye til en ting ang. det jeg skrev om skaden jeg ikke skjønner hvordan kan oppstå. Når barnet gråter kommer mor eller far løpende. Dette skjer i 6 mnd. Så bruker man noen netter på å gå inn intervallvis. Hvorfor skal babyen på de få dagene miste troen på at mor/far kommer hvis h*n gråter?
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #35 Skrevet 10. desember 2008 "Hvis barnet får et dramatisk bedre innsovningsmønster etter få dager, ser jeg ikke helt hvordan skaden skal oppstå. Når foreldrene kommer inn, viser de barna at de ikke er alene. " Det er en grunn til at en slik metode ikke skal brukes på barn under to år.. Babyer har ingen formening om tid.. 5 minutter eller 5 timer spiller ingen rolle.. De har ikke evnen til å forstå at mamma og pappa går ut en liten tur, men kommer tilbake.. Det er også noe som må læres, og det tar tid.. Når babyen ikke kan se deg er du borte for h*n.. Jeg synes dette er et utmerket sted å ta en slik debatt, i tillegg til aviser og diverse.. Vi er veldig mange her, både for og imot... Ja, man kan spørre etter råd om bæsj, mm/mme, hvilken type vogn, hvilken type vaskemiddel, men det er også et sted for debatter, og ferber debattene opphisser flere enn noe annet tema.. Enten jeg skriver noe innlegg eller ikke, så er det morsomt, lærerikt og intresangt å lese inleggene.. Og det er mange debatter jeg følger med på uten å kommentere.. Her er så mange usikre mødre, at det passer godt å få opplyst om i allefall ferber, siden så mange helsesøstre fremdeles anbefaler metoden..
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #36 Skrevet 10. desember 2008 Jeg kan vel ikke annet enn å gjenta,det så mange har sagt før meg, i det uendelige: Gråt alene, kjære deg... gråt ALENE... ALLE spedbarn gråter da.. Men det å ligge å gråte å bli forlatt av sin omsorgsperson, det være seg mamman, pappan eller uansett, det er det som er feil.. Irriterende å gjennta seg selv om og om igjen! Jah, jeg mangler noe mellom øra.. Helt klart..
Aibell Skrevet 10. desember 2008 #37 Skrevet 10. desember 2008 Endel av linkene virker ikke, det har du helt rett i. Vi prøver igjen; http://www.fresnofamily.com/articles/aa040100a.htm http://www.kathydettwyler.org/detsleepthrough.html Resten virker hos meg i alle fall. Jeg kan dessverre ikke linke til den nyeste forskningen fordi den kun finnes i bokform, men her er en kort artikkel om forafatteren og litt av hva man fant under studien; http://www.naturallynurturing.co.uk/MargotSunderland.htm Og jeg vil gjerne vite hvor jeg brukt noen som hoggestabbe? Jeg har for vane og komme med informasjon om skrikekurer og tidvis hva jeg selv synes om dem. Jeg kan ikke huske og noen gang ha gått til angrep på noen personlig.
Kystrøya Skrevet 10. desember 2008 #38 Skrevet 10. desember 2008 Skal gå inn å lese på sidene så snart jeg får tid =) Intressant diskusjon, særlig siden det er så mange sterke meninger ute å går. Men mener likevel at det må gå an å akseptere at folk gjør ting forskjellig, selv om man aldri ville gjort det samme selv. Selv har jeg aldri drukket så mye som en dråpe alkhol eller tatt et eneste drag av en sigarett mens jeg har vært gravid, men vet likevel om mange andre som gjør dette selv om de er svært opplyste på hvor skadelig det kan være. Jeg tipper dere og har gjort ting som kan ha vært skadelig for babyen deres, enten i svangerskapet eller i småtrolltiden. Vi velger forskjellig, og det må være lov. Jeg mener det ikke er snakk om barnemishandling her. Det må gå an å skille mellom det å ville barnet sitt fysisk og psykisk vondt, og det å prøve å hjelpe det til bedre søvnvaner. Noen barn finner ikke roen selv og må ha hjelp til å lære seg dette. Som nevnt i forrige innlegg så var dette nødvendig for oss, da lillemann ikke ville sovne verken ved vugging, byssing, bæring, kosing, flasking, osv. Han bare gråt pga han var trøtt men ikke fant roen. Og det var da HS mente på jeg burde lære ham å finne roen selv, med min hjelp. Har aldri latt han ligge i evigheter å gråte. 1 min i gangen, dersom han gråt. Lengre dersom han ikke gråt. Dersom jeg skulle ha bysset og bært ham i søvn hver gang han skulle sove så hadde jeg kommet til å sitte på timesvis hver gang. Og da kunne jeg like gjerne adoptert bort eldstejenta vår for da kunne jeg aldri tatt meg av henne. Men, dersom et av mine barn skulle få psykiske skader pga dette, så skal jeg sannelig være den første til å komme inn på dette forumet og "advare" andre mot å la babyen skrike over flere minutter alene. Likevel tror jeg ikke det kommer til å skje. Har lest utrolig mye psykologi og møtt veldig mange med psykiske lidelser gjennom jobben. Hos samtlige hadde lidelsene rot i helt andre hendelser enn å ha måttet gråte alene noen minutter som spedbarn. Skal ikke gå nærmere inn på hvordan jeg vet dette.
Aibell Skrevet 10. desember 2008 #39 Skrevet 10. desember 2008 Jeg håper du har rett, jeg, Silje. Jeg håper at forskningen tar feil. Og det er selvfølgelig ikke slik at jeg er ufeilbarlig som mor jeg heller. Her får dere et lite bein å gnage på; Jeg klarte ikke slutte å røyke før jeg var 4 måneder på vei med min datter. Jeg kommer alltid til å føle på det. Men jeg blir ikke rasende hvis noen påpeker at jeg med det bedrev fostermishandling. For jeg kan ta ansvar for mine egne handlinger. Jeg røykte med baby i magen og det er rimelig utilgivelig. Kan jeg stille deg noen spørsmål som jeg overhodet ikke mener fordømmende? Når du skulle lære barnet ditt å sovne selv, ville det gjort det vanskeligere for ham om du var i rommet hele tiden? Eller stod ved vogna hele tiden?
Kystrøya Skrevet 10. desember 2008 #40 Skrevet 10. desember 2008 Men denne forskningen, er den gjort på voksne mennesker eller på barn? Og hvilke psykiske lidelser er det snakk om? Jeg blir heller ikke rasende pga at noen damer på et nettforum sier det er mishandling å la en unge skrike alene. Men det er pga jeg vet hvordan jeg gjennomførte dette og at han ikke var alene så lenge av gangen. Og for oss var det nødvendig å få slutt på at han enten måtte trilles i søvn i 30-40 min, eller bysses, bæres, you name it. Det var nødvendig pga det holdt på å gå helt over styr. Leggingen tok lengre og lengre tid, både på dagen og kvelden. Noe som resulterte i at eldstejenta var mye overlatt til seg selv. Like uholdbart i mine øyne det (hun er nå 4 år. Stor flink jente, men likevel ikke meningen at hun skal sitte alene på timesvis pga mamma må få lillebror til å sove). Og for dere som lurer på hvor pappaen var oppi alt dette, så jobber han i nordsjøen og er derfor borte i lengre perioder. Klart du kan spørre om det. Jeg begynte med det. Og det var slik jeg gjorde det da han ble nattavvent. Satt ved siden av sengen og roet ham ned dersom han gråt. Holdt ham i hånden. Når han så roet seg listet jeg meg ut. Dersom han begynte å gråte igjen gikk jeg inn igjen. Etterhvert ble det mindre og mindre gråt. Han kunne ligge lengre og lengre å pludre for seg selv og leke med smokkene. Så har aldri latt ham gråte seg svett eller til han sovnet av utmattelse. Men han er en veldig nysgjerrig tass. Dersom jeg sitter ved siden av ham hele tiden så legger han seg ikke. Da kan han holde det gående på timesvis. Tro meg, jeg har prøvd. Barn er forskjellige på dette området. Noen trenger mye nærhet, andre ikke. Begge mine har som små vært lite kosne, vil ikke sitte i fange, og denne karen hater å bli bært i sjal. Men eldstejenta er idag verdens mest kosne lille skatt =)
aya75 Skrevet 10. desember 2008 #41 Skrevet 10. desember 2008 hehe må bare si at det ikke er rart du er i mot skrikekur om du tror 30min er lenge. Tror virklig IKKE at folk synes 15min er mye. Hadde det bare vært så vel:) Tror de fleste snakker om timer med gjentagende oppvåkning...at de ikke sovner ordentlig inn.Hvor du bysser,bærer,synger,stryker o.s.v i TIMESVIS uten at de sovner inn mer enn kanskje noen minutter....
CB-BabyBoy Skrevet 10. desember 2008 #42 Skrevet 10. desember 2008 Jeg kikket litt på de siste linkene som ble lagt inn og ingen av de underbygger dette om at Ferber er så godt som tilsvarende klin gærn unge.. Den ene snakker om at dersom infants altså nyfødte blir ignorert over lengre tid, så kan det være skadelig. Dog du skal være rimelig bra dum om du ignorerer en nyfødt unge.. En annen "'If you ignore a crying child, tell them to shut up or put them in a room on their own, you can cause serious damage to their brains on a level that can result in severe neurosis and emotional disorders later in life,' said Professor Margot Sunderland." Det er jo ikke snakk om å ignorere barna her, men dette er kanskje sånne tullete nyanser som er veldig greitt å se bort fra? Og vi ser også bort i fra at enhver kan lage en nettside, skrive at de har en tittel i det og det og legge ut i det vide og brede om "forskningsresultater". Mulig at det er noe i dette, men gi meg noe mer mer substans. Feks den norske legeforening, harvard medical, the lancet osv osv. De som velger å gjennomføre noe slikt på barnet sitt har nok vært gjennom rimelig mye og vet at det er ingen enkelt utvei uansett.
aya75 Skrevet 10. desember 2008 #43 Skrevet 10. desember 2008 Vil bare skyte inn (selvom det ikke var retta mot meg:) at her i huset så gikk alt MYE bedre når vi gikk inn og ut av rommet i stedenfor å være der inne. Vi prøvde å sitte ved sengen i lang tid, men da ble det hylskriking. Når vi var rolige og gikk inn og ut slutta hun å hylskrike overraskende fort og ble liggende å pludre og av og til suttre for seg selv. Tror rett og slett hun ble fro gira og ikke skjønte at det var sovetid når vi var der. Da ville hun bare til oss og gjøre alt annet enn å sove. Tror noen barn trenger å ligge for seg selv uten noen forstyrrelser og etterhvert sovne selv. Ikke alle barn er like.
aya75 Skrevet 10. desember 2008 #44 Skrevet 10. desember 2008 oi denne havna litt feil sted. Var til mammamia et stykke over her..
Aibell Skrevet 10. desember 2008 #45 Skrevet 10. desember 2008 Har litt dårlig tid akkurat nå, men jeg vil bare påpeke at Margot Sunderland er en anerkjent psykiater. Hun har forsket på dette i mange år. Den siste boken hennes; http://www.amazon.co.uk/Science-Parenting-Margot-Sunderland/dp/075663993X/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1228941454&sr=1-2 Harvard har jo sagt sitt i denne saken. Artikkelen ligger i linklisten lengre opp.
CB-BabyBoy Skrevet 10. desember 2008 #46 Skrevet 10. desember 2008 Beklager så ikke harvard linken, dog den funker ikke da... Og det står 1998 i den; hvis det tilsier årstallet for artikkelen som skulle stått der, så er ikke det bra nok for meg. Det er 10 år siden og mye har skjedd på den tid. Hun Margot Sunderland, vel det hun sier er jo rimelig selvsagt - Hvis du ignorerer et gråtende barn og det er det ikke snakk om her. Så for min del så føler jeg at det ikke passer inn på Ferber. Er det faktisk forsket på Ferber metoden i sin helhet? Og hvor gammel er den forskningen? Kan man virkelig si 100% at ungene blir skadet ene og alene av noen gråtenetter, det er ingen andre faktorer som spiller inn? Sitat M. Sunderland: "'If you ignore a crying child, tell them to shut up or put them in a room on their own, you can cause serious damage to their brains on a level that can result in severe neurosis and emotional disorders later in life,' said Professor Margot Sunderland." Greia mi her er ikke å forsvare Ferber, men jeg reagerer på at HI forteller sin historie og blir hakkekylling av det. De som velger å gjennomføre et opplegg på sitt barn gjør ikke det fordi de vil ha leggetid på 5 min slik at de kan gå og lakke neglene eller drikke latte med venninnene sine. De gjør det fordi de ser at ungene oppriktig trenger søvn og grenser, de ser at ungen trenger hjelp og har prøvd alt mulig annet. Det er så lett å dømme andre når man kan gjemme seg bak et nick...
Mamman til 2 Skrevet 10. desember 2008 #47 Skrevet 10. desember 2008 Takk silje!!! Utrolig bra sagt! Jeg blir svett av dere andre... makan til hysteri!!
Sinorita Skrevet 11. desember 2008 #48 Skrevet 11. desember 2008 Jeg gremmes over voksne mennesker kan oppføre seg så barnslig. Overskriften sier jo, " Vil bare fortelle min historie, og håper at det kan hjelpe noen andre....." Hanne, takk for at du deler din historie med oss andre. Vi har hatt noen tøffe mnd selv med lillegutt som plutselig ikke vil legge seg og våkner tidlig på nattmorgenen. Vi tok i bruk ferbermetoden, det eneste som har hjulpet oss i alle fall. Han finner roen til å sove for kvelden og sover gjennom natten nå. Og vi er kjempefornøyd med det. Mamma brukte ferber på meg da jeg var liten, 30 år siden og kan ikke akkurat si at jeg har tatt skade av det. Smak og behag, men man trenger vel ikke å stemple hverandre for alt mulig rart bare fordi en ting funker bedre for deg enn for en annen.Tror vi har litt lett for å ta helt av i forum som dette, først og fremst fordi det er på internett. Tror neppe vi har hold på slikt om vi hadde sittet i barselgruppe el. likn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå