Gjest bissen Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Er det sånn at de som er født dysmature kan ha større problemer med å komme seg opp i "normal" vekt eller mat generellt? Ser det stemmer med de jeg kjenner med ganske dysmature barn. Stemmer det ift deres? Dette kan jo gjelde mange premature selvfølgelig, men nå tenker jeg kun på dysmature:) Uansett uke. Snuppene er to år, minstejente har kommet seg opp i 7,8 kg nå. Hun var 700 gram i uke 29, så ganske dysmatur, hvor mange prosent vet jeg ikke da:)
lille sprelle Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 hadde ikke så prematur jeg da 35+0, men dysmatur var hun. Under 1900 gram ved fødsel og tok igjen din minstejente ved ca 8 mnd.... hun har hele tiden vært matglad selv når hun er syk og får stort sett morsmelk. Ved 7 mnd begynte hun med et par grøtmåltider om dagen. Ser at hun nå har tatt igjen barn som er litt "lette", men som var normalvektige ved fødsel. Ligger mellom bunnpercentil og gjennomsnitt nå og er litt slankere ifht vekt i fht gj.snitt.
MrsLilly Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Kan ikke svare på hvordan det er generelt, men slik er det hos oss: Jenta mi veide 525 gr ved fødsel i uke 27, burde ha veid rundt 1000gr. Hun legger godt på seg og har en brattere vekst-kurve enn de fleste andre barn. Ble fortalt på sykehuset, rett etter fødsel, at det var en sjangs for at hun kom til å få problemer med å ta til seg næring. Sånn ble det aldri, hun veier nå ca 6700gr og er 9 mnd ukorrigert.
Vivan Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Jenta vår var dysmatur. Veide 1385 g i uke 32+0. Skulle vært ca 2 kg. Tok raskt oppover i vekt og har aldri hatt store problemer med spising annet enn akkurat da hun skulle lære å amme.. Etter det har alt vært problemfritt hva mat angår. Både pupp og fast føde (beg. 6 mnd ukorr). Er nå litt over midt-percentilen når det gjelder vekt i forhold til høyde. Er rett over bunn på høyde percentilen ukorrigert 69 cm ved 9,5 mnd, og rett under miden på percentilen når det gjelder vekt (også ukorr.) 0 mnd - 1,4 kg 2 mnd - 2,8 kg 4 mnd - 5,0 kg 6 mnd - 6,4 kg 8 mnd - 7,4 kg 10 mnd- ca 8,5 kg vi ho nok være. (1 uke til)
Gjest bissen Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Takk for svar, interessant å lese! Da stemte ikke helt denne teorien med disse ungene men:) Veldig bra for dere da, herlig med barn som har litt matvett selv med et sånt utgangspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå