Gå til innhold

farlig å legge på seg for mykje? :O

Anbefalte innlegg

heihei alle sammen :)

Jeg e 1gangsgravid å jeg lure på en ting. Jeg har lagt på meg 7kg siden jeg ble gravid. er i uke 19 nå.. er det for mye? lest om andre som bare har lagt på seg 2 - 4kg når de er 19 uker på vei. så er litt usikker på hva som er normalt.

Fortsetter under...

Det er nok ikke farlig å legge på seg mye, men det er upraktisk.

Svangerskapet blir tyngre fordi man selv blir tyngre, fødselen er gjerne tyngre (hørte jeg fra jordmor, men vet jo ikke om det bare er no tull fra gammelt av) å så tar det faktisk god tid å komme seg tilbake på normal vekten igjen.

Jeg hadde gått opp 10-12 kg (husker ikke helt) når jeg var 19 uker sist, å ente med å ha gått opp ca 25 kg.

Det satte seg på hofter å lår, å der satt det fremdeles igjen ca 6 kg når jeg ble gravid igjen over et år etter fødselen.

Har nå gått opp 4 kg er 19 uker i morra. Men veier jo da sånn ca like mye som jeg veide når jeg var 19 uker sist.

Så denne gangen er jeg veldig bevist på at jeg skal ikke legge på meg mer enn hva jeg trenger.

Men å legge på seg alt mellom 12 og 25 kg er normalt, selvom jeg kan virkelig fraråde folk å legge på seg 25 kg altså.

Jeg var virkelig tynn i utgangt punktet altså, men uansett 25 kg er MYE. Å det skal jo av igjen også.

Men, noen legger jo på seg mye i begynnelsen, å så dabber det ned, å på andre er det motsatt. Så tror ikke det er noe unormalt å ha lagt på seg 7 kg nå altså.

Neida, det treng det ikkje å vera. I fyrste svangerskapet la eg på med kjempemykje, og mot slutten(eg er berre 1.60 høg, normalvekt 57) vog eg 84 kilo! Alt og meir til forsvann med amminga. Sjølsagt dei som opplever å legge på seg når dei ammar, fordi dei blir så svoltne..

Du veit, det er ikkje berre fett heller, fostervatn(eg hadde mykje) og vatn i kroppen, babyen med "tilbehør", alt veg då sitt. Kva som er normalt er ikkje godt å seie.

Lykke til, kan godt hende du ikkje legg på deg så mykje meir, og uansett håpar eg du får det fint resten av svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...