Gå til innhold

Familie som ikke gidder kjøpe julegaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine er begge enebarn, selv har jeg tre helsøsken, pluss at jeg har tre ”godt voksne” søsken fra pappas tidligere ekteskap. Jeg har aldri bodd sammen med dem, og de har ganske store barn, de har derfor fungert mer som tanter, onkler og søskenbarn. For noen år siden ble det (fra mine halvsøskens side) lagt frem forsalg om at de voksne ikke skulle kjøpe julegave til hverandre. Dette rammer meg for 2. gang nå, og det plager ikke meg personlig. Men nå som jeg har fått barn, synes jeg det er viktig å ”sikre” datteren min gaver i fremtiden. Jeg har derfor i år valgt å ”bryte” regelen og kjøpe julegaver til alle, noe som blir mottatt med kommentarer om at vi ikke skulle kjøpe julegaver til hverandre. Hva med et takk!?

Hadde det vært fordi de hadde dårlig råd, hadde jeg forstått det. Men med tanke på at de tjener oppimot millionen hele gjengen, er det kun innsatsen det står på. Selv er jeg 19 år, student og alenemor, så har ikke all verdens å rutte med. Men en liten gave tar jeg meg råd til, for å vise at jeg tenker på dem.

Synes dere det er frekt av meg å ”bryte” regelen, eller kan jeg fortsette å gi julegaver med god samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt dette...Datteren din får vel julegaver selv om dere voksne ikke gir til hverandre?

Om du velger å gi gaver til de er opp til deg, men du må respektere at de velger å ikke gjøre det.

Skrevet

Jeg synes du skulle respektere det dere har blitt enige om å ikke kjøpe til hverandre.

Og synes ikke det burde spille noen rolle hva en tjener, om det er nesten ingenting eller rundt en million..

Men tipper likevel det er mange som er enige med deg her inne, men dette er min mening.

Skrevet

Føler du ikke da at dem kjøper gaver til deg og dattera di fordi dem må, og ikke for at dem har lyst og gleder seg over å gi dere noe? Tror ikke jeg hadde villet hatt gaver av noen som blir "tvunget" til å gi...

Skrevet

Vet ikke om datteren min får gaver uansett, håper da det...Men jeg er helt oppriktig når jeg sier at jeg kjøper julegaver ene og alene fordi jeg synes det er koselig og på sin plass. Om jeg får noe tilbake er ikke viktig, jeg mangler jo egentlig ikke noe, men datteren min derimot synes jeg er viktig. I år skjønner hun ikke stort av det, men det kommer tidsnok...

Skrevet

sikre datteren din gaver i fremtiden? Den skjønte ikke jeg.

Er man mange søsken og etterhvert så blir det mange tante og onkelbarn å kjøpe til. Så er det vanlig at søskene kutter ut å kjøpe til hverandre men kun kjøper til ungene.

Så jeg skjønte ikke helt innlegget ditt jeg.

Og iallefall ikke overskrifta di.

Skrevet

Vi gir gaver til de voksne som ikke har barn, og gaver bare til barna i de familiene som har barn.

Hvis noen hadde gitt gave til meg, og vi var blitt enige om å ikke gi gaver, hadde jeg ikke nødvendigvis gitt gaver tilbake.

Skrevet

Tingenes tyrani sier jeg bare... Vær glad for alt du slipper å stappe huset ditt fult av! Jenta di har sikkert nok leker og ting og tang!

Skrevet

Jeg forventer ikke å få noe tilbake, forventer bare et takk.

Skrevet

Hva med det du sa om å "sikre" dattera di gaver i fremtiden da? Hvorfor kjøpe gaver bare for å kjøpe??

Skrevet

Du burde vel respektere regelen de har satt om ikke å kjoepe gaver. De har tydeligvis valgt å ha det sånn, og da er det ikke du som avgjoer om de skal kjope gaver til dattera di i fremtiden.

Skrevet

Ja, jeg synes det er frekt av deg å bryte en regel som er avtalt.

Når intensjonen din er å "sikre" barnet ditt gaver i fremtiden og du snakker om at du "har blitt rammet av dette for andre gang", så høres dette leit ut.

Hvis du så indelig ønsker gaver, ville jeg tatt det opp med de enn å bryte den avtalte regelen. Dessuten ser jeg ikke grunnen til at du skal "sikre" barnet ditt gaver fra andre? Kan ikke du kjøpe gaver til henne istede?

Skrevet

Synes det er helt tåplig at man ikke skal gi julegaver til hverandre, er jo jul jo.

Hadde noen i min familie kommet med det forslaget at vi skulle slutte med gaver til de voksene hadde jeg blitt fryktelig sint og lei meg. Hadde jo ikke blitt jul da.

Skrevet

Får ingen gaver til jul jeg, men det blir jo jul fordet. For meg handler jula hvertfall ikke om gaver.

H.I: du får heller ta det opp med de enn å gi gaver til de når dere har blitt enige om noe annent.

Skrevet

Når dere har blitt enige om det, er det litt teit å kjøpe gaver likevel.

Skrevet

Her på forumet virker det som ganske vanlig å ikke kjøpe gaver til de "voksne". På meg virker det helt fjernt - jeg elsker både og gi og få gaver =) Til og med blandt mine venninner var vi innpå en tradisjon om bare å gi til barna - som jeg veldig sjeldent så, og ikke ante hva ønsket seg! I år fremmet jeg forslag om å bare gi til hverandre igjen - mye koseligere å tenke ut en gave til dem, enn barna deres som får 100 andre julegaver på julaften =P Så lenge du gir julegaver uten å forvente noe igjen synes jeg det er helt greit - så lenge du ikke tar helt av da, men det er det kanskje ikke rom for når du er student og aleinemor ;) God jul!

Skrevet

Du skreiv jo selv at dette er for å "sikre julegaver til dattera di i fremtiden" !!

Skrevet

Hadde jeg hatt den samme avtalen med noen og de plutselig hadde kommet med gaver alikevel hadde jeg nok sakt akkurat det samme om at vi ikke skulle kjøpe julegaver til hverandre. Takk hadde kommet i andre rekke....hvis jeg i det hele tatt hadde husket det i forvirringa.

Hadde uansett følt meg skikkelig dum, siden jeg sto deg uten noe gave å gi tilbake.

Etterpå hadde jeg blitt drit sur og følt meg lurt.

Så ja det er frekt å kjøpe gaver igjen uten å ha tatt det opp med de du har inngått avtale med.

Skrevet

Mine søsken (som er rundt 15 år eldre enn meg) fremmet i fjor forslag om å slutte å kjøpe bursdagspresanger til de "voksne" i familien, og bare bruke 50kr når jula kommer pr pers. Dette ble da "vedtatt" uten at jeg ble spurt. Blir helt oppgitt jeg.. For jeg er kjempe i mot det. Det kooooker i meg.. Skal være familie og vise at man bryr seg litt. Godt jeg har venner da, som kan gi meg en bursdagspresanger og ikke teller på hvert øre når det kommer til julepresang.

De tener i søkk og kav (snakk om mill her og), og så er det for mye kav og kjøpe en oppmerksomhet ved bursdag eller kjøpe noe fint til jul. Teite teite teite folk..

Skrevet

Du forventer et takk fra mennesker som i utgangspunktet ikke vil ha gaver fra deg, og dere har en avtale om ikke å kjøpe til hverandre??

Nei vet du hva..

Det blir for dumt.. Når dere har en avtale, men du likevel vil gi dem noe for å vise at du setter pris på dem, send et kort eller noe! Vanlig julekort eller et der du helt enkelt limer et bilde av vesla på farget kartong ol., og skriver noe helt enkelt!

Og "sikre dattern din gaver" ? Lær henne heller å sette pris på de gavene hun faktisk får fra mennesker som ønsker å gi henne noe.

Skrevet

Hadde ikke dere en avtale da om å "bare" kjøpe til ungene??? i så fall så skjønner ikke jeg hvorfor du kjøper julegaver til hele slekta, for og sikre datteren din julegaver??? Med den avtalen dere nå har så ville vel datteren din uansett fått julegave?!

Tro nok også at slike avtaler som dere har i din familie er blitt ganske vanlige etter hvert. Etter som vi blir eldre og får barn så blir det fort veeldig mange og handle til.

Skrevet

Din intensjon med å gi gaver var å sikre datteren din, ikke fordi at det er koselig........ Hva fikk deg til å tro at hun ikke skulle få, når avtalen sa at det ikke skulle gis gaver til voksen? Så ja, jeg synes det er frekt av deg å bryte regelen.

Skrevet

Skjønner tankegangen din, men synes det er frekt av deg ja..

Hvertfall å gjøre det uten å snakke med dem først.. Hadde du gjort det, så hadde også de hatt muligheten til å kjøpe noe.. Selvom du hadde sagt at du gjør det fordi du synes det er koselig og ikke forventer noe tilbake,så hadde de hvertfall hatt valget..

Så jeg synes det var dumt gjort av deg..

Skrevet

Gaver er ikke noen menneskerettighet. Jeg vil gjerne minne om at det finnes mennesker, tilogmed i vårt eget rike land, som ikke har råd til det de trenger av mat og klær, enda mindre til julegaver. Det finnes mennesker som ikke har noen familie å ha smålige uenigheter med og det finnes de som hat så store problemer, både med rus og psykiske / fysiske plager at de knapt enser at det er jul.

Hvis du klarer å se på det at de voksne i familien din ikke kjøper gaver til hverandre som et så stort problem som du gir inntrykk av her, da har du et veldig enkelt og greit liv. Jula er mest magisk for barna uansett. Jeg setter stor pris på det når jeg får gaver, men om noen velger å la være å gi gaver er det helt og holdent deres eget valg! selv om noen antar at de tjener masse penger.

Hvis du skal vise at du tenker på noen burde du gjøre det ved å høre på hva de sier og respektere deres ønsker, så for du heller bruke pengene og tiden din på julegaver til familiens barn.

Ønsker deg og dine en flott julefeiring:)

Skrevet

De gir val barnet ditt gaver selv om du ikke får det?

Synes forøvrig det er en helt grei regel jeg, folk får og har nok fra før, lurer på om jeg skal foreslå det for mine søsken. Heller gi eventuelle barn gaver og kansje heller finne på noe før Jul eller i Jula i lag i stedenfor å gi gaver til hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...