Gå til innhold

Graviditet og bruk av Fontex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med bruk av Fontex under graviditet. Har nettopp begynt med tablettene pga alvorlig depresjon og er i 1. trimester. I pakningsvedlegget står det at barnet kan være noe påvirket når det blir født. Noen som har erfaring med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på fontex, og har akkurat fått beskjed, at om jeg blir gravid, så trenger jeg ikke slutte med tablettene. Stusset litt over dette.... Så jeg er også interessert i ha høre litt mer rundt dette!

Skrevet

Det er ikke påvist økt risiko for misdannelser hos barnet ved bruk av denne typen antidepressiva (bortsett fra Seroxat og andre typer med virkestoffet paroxetin, som kan gi lett økt risiko for hjertemisdannelser). Flere års oppfølging har heller ikke påvist effekter på mental utvikling eller atferd hos barnet, men det foreligger ikke nok erfaring til å kunne utelukke dette med 100% sikkerhet.

Når det gjelder bruk av disse medisinene under siste del av svangerskapet, er det sett symptomer hos det nyfødte barnet som kan skyldes medikamentpåvirkningen eller abstinenssymptomer hos barnet. Symptomene er irritabilitet, rykninger, gråt, problemer med å ta brystet etc. Disse symptomene går imidlertid over ila få dager. Det finnes også en liten økt risiko for pustevansker den første tiden etter fødselen, men dette er sjelden. Pga dette er det anbefalt å trappe ned til lavest mulige dose de siste ukene før fødselen, men dette må avveies mot risiko for tilbakefall av depresjon hos mor.

Medikamentene som er anbefalt under graviditet er Zoloft, Cipramil eller Fontex. De som står på andre antidepressiva av SSRI-typen når de blir gravide, kan som regel fortsette med disse.

Jeg har brukt antidepressiva i mange år og er lege selv. Ønsket å prøve å slutte igjen når jeg skulle prøve å bli gravid. Har nå vært uten siden jeg ble gravid og er nå i uke 18+4. Har imidlertid mye depressive symptomer nå og er delvis sykemeldt pga dette. Regner med at jeg må begynne på'n igjen med antidepressiva før babyen blir født, slik at jeg er opplagt til å ta meg av babyen og kan føle glede ved å bli mor. Akkurat nå klarer jeg ikke glede meg helt over at jeg er gravid.

Budskapet er: Hvis dere synes medisinene fungerer bra og dere ikke plages med bivirkninger, er det god grunn til å bruke medisinene også under graviditeten. Stresshormoner grunnet angst og depresjon hos mor er ikke gunstig for barnet. Hvis det er mulig, kan det være nyttig å trappe ned dosen mot slutten av svangerskapet for å unngå symptomer hos det nyfødte barnet.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for nyttig informasjon. Har for noen år siden gått på Cipralex og hatt god effekt av den, men legen min anbefalte Fontex nå siden det er den medisinen det er mest dokumentasjon på. Gikk rett i kjelleren når jeg fant ut at jeg var gravid - mitt yngste barn er bare 7 måneder og jeg var ikke klar for dette. Etter noen runder hos legen har vi valgt å beholde og jeg er glad for det. .....men det har vært tungt å svelge at jeg må begynne på medisiner igjen. På den andre siden så ser jeg nå at jeg har hatt tunge perioder siden jeg sluttet på Cipralex og det er på en måte befriende å vite at jeg nå skal få hjelp igjen.

Har gått på 25mg Fontex i snart 2 uker nå og begynner å føle en viss bedring. Har slitt med mye kvalme og søvnproblemer men jeg håper at det går over i løpet av de neste ukene. Er ca 9 uker på vei.

Jeg tror nok ikke det blir aktuelt for meg å trappe ned på medisinene før fødselen. Har vært såpass langt nede og vil ikke ta sjansen på å komme dit igjen. Ifølge legen min kan jeg ikke amme samtidig som jeg tar Fontex, men det føler jeg ikke er noe problem. Har slitt med ammingen med de andre barna mine så det er egentlig bare like greit å kutte det ut fra begynnelsen. Så blir alt mye roligere for oss alle.

Takk igjen for nyttig informasjon. Jeg ønsker deg også lykke til!

HI

Skrevet

Takk for det.

Bra at du har fått hjelp og at det ser ut som om du har effekt av behandlingen. Det tar jo oftest 3-4 uker før man ser skikkelig effekt, og bivirkningene går jo vanligvis over ila få uker.

Lykke til med resten av svangerskapet og med tilværelsen som tobarnsmor! Tenk hvor fint det blir for barna å være såpass tett i alder!

Hilsen anonym 1fra 11.12.08

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har erfaring med bruk av Fontex og graviditet. Jeg ble gravid høsten 2006, og brukte da Seroxat. De måtte jeg brå seponere pga fare for påvirkning av fosteret. Jeg var da uten medisiner i ca 10 uker, men ble veldig dårlig og ble henvist til psykiater. Han anbefalte meg å starte opp med Fontex, pga at det med bruk av dette medikamentet ikke er påvist skade hos fosteret. Jeg og fastlegen min kontaktet lege Gro Nylander og hun hadde samme erfaring, og mente jeg trygt kunne bruke det i svangerskapet. Jeg seponerte medikamentet ca 3 uker før fødsel, og det gikk kjempe fint. Måtte starte opp igjen ca 2 uker etter fødsel, men da med seroxat, slik at jeg kunne amme..

Min sønn er i dag 19 mnd, og er verdens mest velskapte og skjønne gutt. Det første året etter fødsel hadde jeg det veldig bra, men nå har jeg desverre fått en ny nedtur. Men jeg skal komme meg opp igjen=).

Ellers vil jeg bare si at jeg er ei oppegående jente med høyskole utdanning, god jobb og et stort sosialt nettverk..... Psykiske lidelser kan ramme oss alle, uansett alder, kjønn, sosial status osv. Vil gi dere alle som sliter med et eller annet en kjempe god klem. send meg gjerne en PM hvis noen vil snakke....

• 9 måneder senere...
Skrevet

Nå er det snart ett år siden jeg begynte å bruke Fontex. Brukte Fontex helt fram til fødselen og fødte en frisk jente i sommer. Jeg har "alt" en kvinne kan ønske seg og likevel er hverdagen vanskelig og tung. Har doblet dosen med Fontex, men det hjelper ikke så mye. Har også nettopp begynt med Tolvon for å hjelpe litt på nattesøvnen. Jeg håper virkelig at det virker etterhvert. Er heldigvis under tett oppfølging av psykiatrien. Vil bare si til de som er gravide og har det vanskelig at det noen ganger kan være riktig å bruke medisiner selv under graviditet. For meg var det et riktig og helt nødvendig valg. Hadde nok ikke trodd at jeg skulle slite med problemer fremdeles, men har ett lite håp om at tilværelsen vil bli bedre etterhvert.

Hilsen HI

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg går selv på Fontex. Da jeg ble gravid sa legen at jeg trygt kunne fortsette med dem. Men jeg har opplevd at hormoner og alt er så kraftig at hverdagen rett og slett ligner et lite helvete. Jeg er dessverre ofte inne på tanken for å avslutte mitt eget liv. Selv om det ikke er det jeg vil så er det det jeg tenker. Legen min har sendt meg videre til psykriatisk avd. hvor jeg skal ha time i januar for å se om jeg trenger mer oppfølgning. Alt virker så håpløst, og jeg kan ikke se for meg at en psykolog el. l. skal kunne forandre på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...