Gå til innhold

Info om hvor mye mat/mme - hun vil ikke ha puppen lengre... 5 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynner nå å grine når hun ser puppen. Ikke noe kjekt, om vi bruker laaang tid får jeg lurt henne til å drikke litt, men det er jo ikke noe kjekt dette.

Måltidet klokka 07 på mårran og klokka 17 på ettermiddagen går fint foreløpig. Men vurderer å kutte ut de andre og erstatte dem med MME sånn at jeg vet hvor mye hun får i seg.

Hun ligger på nedre grensa hva vektoppgang angår, så vi strever med å få inn fire måltider dagen.

Og samtidig skal jo melk være hovedernæringen.

Jeg blir tullete snart jeg, noen som har litt kunnskap som kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette?

Er hele tiden bekymra for om hun ikke får i seg nok mat!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei dette er sikkert ikke noe gøy..

Har ikke noe fasitsvar til deg, men tror kanskje man anbefaler å starte med litt grøt når hun er over 5 mnd, i stedet for mme. Prøv med pupp først, pump ut litt, og bland ut i grøten og prøv å gi henne det. Evt hva med å pumpe ut å gi på flaske hvis hun ikke vil ha grøten?

Skrevet

nå får jeg sikkert masse pepper her. jeg mener du bare bør kutte ut hele ammingen. babyen er jo 5 mnd! det skal være en tid for kos og behag når man er hjemme det første året! jeg synes du skal gi det hun vil ha av mm, og gi mme de andre gangene, da mister du kanskje melka etterhvert, men det er helt sikkert nok til hun er 6 mnd med melk 2 ganger om dagen. mme er ikke farlig. inneholder masse bra. det er ikke noe nederlag å gi mme! man skal ikke amme for enhver pris mener jeg. viktigere med mamming enn amming!:) kan jo også gi grøt i tillegg siden vekten er lav. det viktigste er jo at babyen får nok næring, ikke hvorvidt du ammer eller ikke.....lykke til!:)

Skrevet

Fleire bra svar her :)

Eg har same problem med babyen min, og ho er berre litt eldre enn 3 mnd. Ho veg så vidt over 5 kilo, og er veldig uinteressert i puppen. Beskjeden frå helsestasjonen er mme, ei flaske morgon og kveld. Gir henne da ca. 120 ml kvar gong. Elles er det pupp. Eg skal også pumpe meg, men dette er eit ork.

I dag er eg sliten og veit ikkje om eg orkar. Har gjeve henne flaske i dag kl. 13 (er fyrste dagen med morgonflaske), og burde da ha pumpa meg sporenstraks etterpå, men har ikkje orka det...

Eg gidd ikkje amme for ein kvar pris, men skal prøve litt til. For oss er det viktigast uasett å få i henne næring slik situasjonen er nå.

Lykke til til trådstartar! Heldig som har baby du kan byrje å gje litt graut etc. :) Sjå det positive i det! Barnet ditt har trass alt fått mm nokså lenge.

Skrevet

Ser jeg har glemt litt viktig info her, hehe...

Vi måtte starte med mat da hun var fire mnd pga vektnedgang.

Så hun spiser 2 dl, middagsmat før hun legger seg. Vi jobber med å få frokostgrøten opp i en hel porsjon, den får hun ca 11 på dagen. 07 får hun jo bare pupp, og sover da to timer til. Også får hun svisker rundt tretida for å regulere magen. Helsesøster sa at når vi er oppe i en prosjon gøt på morgenen så må vi innføre det fjerde måtidet også. Ikke vet jeg når vi skal få tid til det, men mulig vi må vekke henne litt tidligere eller noe??

Så det jeg egentlig klør meg i hodet over er jo hvor mye mme skal hun få i forbindelse med måtidene. Til nå har hun jo fått mm, men det vil hun ikke alltid ha lengre. Og jeg kommer ikke til å tvinge henne til å ta pupp, det er nok umulig! Begynner på jobb rett etter hun har fyllt 6 mnd, så det er jo egentlig praktisk at hun ikke vil ha pupp, men ikke kjekt for mammahjertet!

Takker mye for gode svar! Ikke alltid like enkelt når man føler seg som misslykka mamma....

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men fikk noen tanker av å lese innleggene her. Fast føde er mer energitett enn mm/mme, så til måltidene bør hun vel få fast føde først og deretter så mye mm/mme hun vil ha.

Jeg tenker også at hun sikkert kunne fått et grøtmåltid til midt på dagen, selv om hun ikke spiser full porsjon til frokost ennå. Siden hun er lita kanskje hun ikke klarer "full" porsjon ennå, men det er jo allikevel bedre med 2 mindre måltid. Da evt det første litt tidligere ex kl 10, og igjen kl 14?? Med melk etterpå.

Ikke så greit når de ikke legger på seg, men du må aldri føle deg mislykka av den grunn:) Min gutt har helt fra fødselen lagt veldig mye på seg, over 1 kg pr mnd. Og da blir man bekymra for det, skal det ikke snart roe seg liksom( han er 6,5 mnd nå). Nesten så man gruer seg til å veie han på helsestasjon og tar seg litt nær av kommentarer om størrelse på hans vegne:)

Skrevet

Glemte en ting..Husk at det er melk i grøt, så da har de mindre behov for mm/mme. Etterhvert som de får i seg mer fast føde får de dekket mestparten av energibehovet der, da blir melk mye for drikken sin del.

Skrevet

Takker for svar! Man vet jo man er god mor, men disse Mammahormonene kan sette enhver god mor ut av spill...

Har lest litt og funnet ut at babyer skal spise ca 15% av sin egen vekt i døgnet. Og melk pluss mat så fant jeg ut sånn ca at dagen bør være sånn her:

07 - Pupp - ca 150 ml

10 - Grøt + pupp/mme - 150 ml + 100 ml mme

Mellommåltid - klementin i babyfeederen

13 - Svisker + pupp/mme - 135 gr + 100 ml mme

16 - Grøt + pupp/mme - 150 ml + 100 ml mme

1830 - Middag + pupp/mme - 200 ml + 100 ml mme

16-måltidet med grøt innfører vi fra i morgen av. Så både det og frokostgrøten vil ikke være 150 ml før hun spiser en hel porsjon.. Men en plass må vi jo starte. Dette blir en total på godt over 15%. Men som sagt spiser hun ikke hele porsjoner grøt enda, så dette vil være et mål vi vil nå om litt, og da er hun nok tyngre og mengden vil nok passe bra da!

Mulig dette virker hysterisk, men føler det er riktig å gå etter klokka og ha en selvfølelse på at jeg får i jenta nok næring... Blir litt mere kontrollert da..

Så om noen har kommentarer, synspunkter eller egne erfaringer mottas de med stor takk!! :)

Skrevet

kjempe bra oppsett for n@ring i løpet av dagen!:) Dette skal jeg også prøv å følge litt tror jeg! alltid godt å vite man gjør det riktig i forhold til maten!:)

Skrevet

Når vi startet med fast føde, så ble det puppenekt og voldsomme protester her i gården. Jeg stresset voldsomt, han er som din et slankt barn. Men etter en stund så har puppen blitt mer og mer populær igjen, tror nok det kanskje var litt nyhetens interesse med grøt, samt at jeg ikke tenkte over at selvfølgelig vil han ikke ha like mye pupp nå som han også får næring fra grøten.

Mitt tips er å ha litt is i magen, og se om det er en periode som går over. Så lenge hun har våte bleier skal du ikke stresse, da får hun i seg nok væske.

Her er mine erfaringer:

-sitt på et rolig og stille sted når du ammer, de er fryktelig nysgjerrige i den alderen og mister fort interessen hvis noe annet skjer rundt.

-tilby puppen etter hver lur og før hvert måltid. I det hele tatt tilby ofte, men respekter det hvis hun ikke vil ha. ALDRI tving henne, det vil kunne gjøre vondt verre.

-pump deg for å opprettholde produksjonen i tilfelle det snur. Du kan også gjerne gi utpumpet mm på flaske. Mini her tar ikke flaske, men jeg hadde hell med å gi med skje, da svelgte han gladelig unna. Trodde antagelig det var grøt han fikk :)

-husk at de får en god del væske gjennom maten, så hvis hun begynner å spise så trenger hun ikke like mye mm lenger.

-hvis alt bare er fælt for dere begge så er det ingen skam i å kutte ut og begynne med mme. Du har ammet henne i 5 mnd, det er topp!!!

Les forøvrig om brystvegring på ammehjelpen.no, det er en fin side.

Lykke til :)

Skrevet

Takker for svar jenter:)

I dag har vi hatt en veldig god dag! Deilig!! Hun tok pupp ved nesten hvert måltid, men siste måltidet måtte vi ta i senga da!! Føles veldig godt ja! Vi bytta om og tok middagen kl fire og grøt til kvelds. Hun spiste faktisk full posjon med mat både kl fire og kl seks! Men måltidet kl fire ble uten pupp da...

Så håper det fortsetter slik!!

Har også funnet ut at når det går litt senere med spisinga får hun litt vann, da er det full fres igjen med maten!

Godt at vi lærer etterhvert! Læringskurven er bratt og det er bra! Håper nå at vekskurven skal bli sånn også!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...