Gå til innhold

Veldig usikker på "legge metode"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min en nå 3 mnd gammel. Førstemann;)

Frem til nå har jeg ammet henne i søvn på kvelden. På dagen pleier hun å ha en liten blund i baby gymmen og en lengre blund mens vi går tur (vil ikke sove i stille vogn).

Jeg skal snart begynne å jobbe igjen noen kvelder i uka, derfor er vi nødt til å kunne LEGGE henne da jeg ikke alltid er hjemme på kvelden. Hun begynner også å bli så pass stor nå at det er vel greit at hun klarer å finne søvnen selv?

Vi begynner å stellet klokken 18.30. Bad og pupp, så i seng kl20.00.

Hun gråter og gråter og gråter.... Vi går ikke ut av rommet så lenge hun gråter, sitter ved sengen så hun kan se oss, legger kanskje en hånd på magen hennes. Sånn kan det gå alt fra 30-60 min. Synes det er forferdelig høre henne gråte på den måten:( er så redd for at vi gjør noe galt!

Noen som har noen erfaringer? Når blir det lettere? I dag er 3. dagen..

Vi gjør også det samme på formiddagen nå, prøver å få henne til å sove i en rolig vogn. Første gang i går, da gråt hun i 30 min før hun ga seg, i dag bare 20. Ligger fremdeles ute på verandaen,har snart sovet en time... Å det er jo bra det, men er fremdeles usikker på om det er "greit" å la henne gråte sånn....:(

Skrevet

Hei!

vi har d også slik.. dattra mi er snart 6 mnd og er 3 dagen vi har prøvd å få henne t å sovne på egenhånd.. mye bra tips på www.sovecoach.dk

ikkje lett å høre på at de skriker så fælt,men samtidig viktig å være konsekvent..

Skrevet

Har vært der inne å kikket på sovecoachen. Men OPP/NED meoden funker ikke her i gården. Hun gråter fordi hun vil opp å sovne til puppen, så tar vi henne opp av sengen blir hun helt hysterisk!!! Da blir det liksom dobbel krig... så vi sitter som sagt bare ved sengen så hun ser at vi er der, Shhher og Shhher;o) Vi er helt konsekvente! Hun har ikke kommet opp en eneste gang etter at hun har blitt lagt hverken i sengen eller vognen, men hufff det r tungt å høre henne gråte.....

Andre med erfaring???

Skrevet

Ja! Her i huset ble alt vanskeligere og vanskeligere uten noen grunn... Det var tydelig at hun var usikker på hele leggingen og det hele ble en utslitende affere som oftest endte med at vi holdt henne mens vi sang og vugget til hun sovnet helt utslitt av motstanden.... Og tulla har hele tiden vært veldig snill og legge! Vi måtte begynne å legge henne tidligere for å unngå at hun blir overtrøtt og så bruker vi hysjmetoden da hun og blir pling våken når hun løftes opp, men hun lar seg jo trøstes i sengen og da. Nå tar det ca et kvarter og legge henne og da sover hun hele natten gjennom. Samme på dagtid.

Skrevet

Vanskelig dette.. Men jeg vil nok si at jeg ikke ville latt min 3 mnd. gamle gutt ligge og gråte en halvtime. De anbefaler vel ikke sånne gråtekurer før ungen er minst 6 mnd? Fins det ikke andre måter å prøve å få ham til å sove på da? Her funker det å legge lillemann på magen oppå brystet vårt og vugge på ham. Det kan pappan fint gjøre også:-) Da gråter han et par minutter før han roer seg- hvis han er trøtt da.

Ellers så vil jeg varmt anbefale bæresjal. Der pleier lillegutten vår å sovne fort i allefall...

Men håper dere får til å legge han rett ned i senga da, det er jo det beste! :-) lykke til!

Skrevet

Hei!

Vi brukte Hysjmetoden, Karin Naphaug, på lillegutt da han var ca 3 mnd.

Høres jo ut som om det er ca det samme dere gjør...

Vi brukte ca en uke, men de første dagene var absolutt verst! Han måtte jo lære seg å falle til ro selv i senga.. Tror det var ca 4/5 dagen han begynte å lære seg det.. da tok det vel kun fem minutter. Og fra da av har legging aldri vært et problem, han er nå 6 mnd.

Har også praktisert det samme på jenta mi da hun var babyog hun er ei flott og trygg jente på 4 år.

Jeg mener, og har fått full støtte av helsesøster, at han har godt av å sovne av seg selv, og at så lenge vi er der og trøster I SENGA, så tar de ikke skade. Han ligger jo ikke og gråter for seg selv!!

Jeg personlig synes det er viktig å vise at senga er trygg, mamma er her og nå skal du SOVE, ikke spise eller vugge.

Jeg gjennomførte det også på dagtid, men han sovnet som regel kjappere i vogna. Men jeg rugget ikke vogna.

Hvis du bytter strategi nå så vil vel de tre dagene hun har grått være for gjeves, så mitt råd er å stå på. Det er en verdifull ting for barna å kunne finne søvnen selv, og så slipper både baby og foreldre masse frustrasjon rundt leggingen!

Masse lykke til!!!!

Skrevet

Synes man skal ta det litt roligere når hun er så liten jeg da. Skjønner at du må finne en annen ordning da du skal begynne å jobbe, men ville ikke kjørt på med alle disse kurene som innbærer mye skriking når hun er så liten, men det er bare min mening altså. Hva om pappan begynner nå å gi henne flaske/kopp e.l. m mme/mm på kvelden og så bysser litt eller bare holder henne inntil brystet sitt til hun blir skikkelig søvnig. Prøve så å legge henne i senga rett før hun sovner, men mens hun er god å søvnig. Hvis dette går kan dere gradvis ta å korte ned på bysse/holde-tiden før hun blir lagt i senga. Vil anbefale "No-cry-sleep-solution" boka som har flere slike step-by-step metoder, som ikke er like brutale siden hun er såpass liten. Jeg ville venta til hun er noen mnd større før jeg tok i bruk slik gråtekur, men som sagt det er min mening. Du må jo finne en løsning som fungerer best for dere. Ønsker masse lykke til!

Skrevet

Kanskje finner du noen tips på

www.sovlillebaby.com

Skrevet

Vi hadde ei jente som bare ville sovne hos meg. Hun måtte sovne i mine armer, så måtte jeg vente til hun sov tungt før jeg bar henne i seng.Hvis hun fikk med seg at hun ble lagt ned, begynte hun å skrike med en gang. De sier jo at men kan begynne med rutiner rundt 3 mnd, så vi bestemte oss for å prøve. Leste mye om sovecoach metoden, og prøvde denne i kanskje 4 dager, skrøt da veldig av denne siden hun gikk fra 40 min ned til 20 min, men en av dagene så slo det meg at hun måtte jo bli veldig overstimulert av det der, i tillegg var det fryktelig slitsomt å ta henne opp og ned 100 ganger......Så en kveld tenkte jeg at nei nå får du bare gråte litt.....

Var inne hos henne hver 3 min, hun holdt på i 30 min første kvelden, så 20 min andre kvelden, og tredje kvelden sovna hun uten en lyd.......

Forferdelig å høre på en så liten baby skrike, men vi fatta mot, var som sagt inne å trøstet henne hvert 3 min, sa de samme tingene hver gang. Shhhhh, og mamma er her, nattaaaa....

Dette er nå en mnd siden, og hun er en drøm å legge, også på dagen. Skal sies at da var jeg ikke like streng. Ville skille litt mellom dag og natt, og det og fungerte supert.

Tydelig at hun ble veldig overstimulert av opp/ned metoden, så liitt skriking var det som fungerte for oss.

Masse lykke til!

Skrevet

Takk, takk alle sammen;)

Mor er LITT roligere nå.

Må bare poengtere at dette ikke er en gråtekur! EN av oss sitter jo hos henne og trøster henne i sengen mens hun gråter, og går ikke ut av rommet før hun er helt rolig. Er helt imot å la henne gråte seg i søvn!

Er en meget sta jente det her;) Tar flaske, men vugging eller byssing til hun blir søvnig funker ikke!!! Vi har prøvd! Resultatet var 3 timers sutring og opp og ned av sengen x antall ganger! Dessuten syntes vi at det bare er å utsette problemet. Da kunne jeg jo like godt fortsette å amme henne i søvne da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...