Lille-len Skrevet 4. desember 2008 #1 Del Skrevet 4. desember 2008 dere som har født barn me STORE bekkenplager? hvordan fødet dere? ble du tatt godt i mot på føden?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139231140-f%C3%B8destilling-med-bekkenplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #2 Del Skrevet 7. desember 2008 Ved første fødsel fødte jeg liggende med epidural, så da kjente jeg ikke så mye til bekkenet. Nr 2 fødte jeg i vann, der jeg sto på kne. Bekkenet hadde stabelisert seg noe da, men kjente det godt når jeg måtte ta beina langt fra hverandre. Men, det er jo mange andre vondter i tilllegg under fødselen, så jeg har ikke merket så mye til bekkenet under selve fødselen. Det viktigste blir at en finner en stilling som er behagelig for seg selv, og minner jm på bekkenløsniningen. Det er ikke sikkert de tenker på det hele tiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139231140-f%C3%B8destilling-med-bekkenplager/#findComment-139245117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amandine Skrevet 8. desember 2008 #3 Del Skrevet 8. desember 2008 Nå fikk ikke jeg tid, for Knøttet kom som en kule Men du kan ligge på siden og trekke det øverste kneet opp mot brystet, da kan du føde uten å spre bena. Jeg hadde time med min jordmor nettopp for å snakke om BL før fødsel. Få lege eller jordmor(eller gjør det selv) til å skrive BEKKENLØSNING med store bokstaver på papirene dine så er du sikker på de ser det på føden om det skulle være kaotisk/vaktskifte eller du av en eller annen grunn ikke får gitt beskjed. Også kjempeviktig at du tar hensyn til bekkenet etter fødsel, da det ofte er mer ustabilt etter at ungen er ute og ingenting holder det på plass. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139231140-f%C3%B8destilling-med-bekkenplager/#findComment-139249253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 8. desember 2008 #4 Del Skrevet 8. desember 2008 hei, det anbefales at du fødes stående eller hengende over noe. I alle fall slik at tyngdekraften jobber med deg, og at du slipper trykk mot bekkenet. Ryggleie må du jobbe for å unngå, dette er den værste stillingen. Sideleie på fødebenken er bedre enn på ryggen, men stående, 'hengende' er bedre. Og sørg for at jordmor og lege er klar over situasjonen din. I mitt tilfelle viste jordmor om det, men ikke fødselslege. Og legen 'rev' beina min fra hverandre midt i ei rie, uten at jeg greide å forsvare meg. Jeg har ikke hatt problemer med symfysen før, det har jeg nå. Det er lett å tro at dette har en sammenheng. Det diskuteres om smertelindring ved store bekkenproblemer er en fordel eller ikke. Ved smertelindring kan vi finne oss i bevegelser og ting under fødselen som på sikt kan gjøre vondt værre. Men mange har så store smerter med bekkenet at det å gjennomføre en fødsel uten smertelindring er helt utenkelig. Dette må du finne ut av selv. Men det optimale må være smertelindring og dyktig helsepersonell som tar mye hensyn. Skriv gjerne et kort brev som henger på dette skjemaet ditt om ønsket fødestilling og dine problemer, for beskjeder kan glemmes også mellom jordmødrene, selv om de oftest er flinke. Jordmødrene i dag er vanligvis oppdatert på dette, og er flinke til å ta hensyn. Men de trenger kanskje en påminnelse de også. Tiden etter fødselen er megaviktig! Ligg godt og krev servering. Få de til å komme med mat til deg, og få gjerne hjelp til å ta bebyen opp til deg ved amming. Dette er tungt arbeid til et sårt bekken. Be om dobbel madrass og ekstra puter. Hvis du skal på noe pasienthotel, sjekk om sengene er ok eller ikke. De sengene som er på barsel har rygg som kan heves, mens det er det ofte ikke på hotellet. De med rygg som kan heves er virkelig å anbefale rett etter fødselen. Og ligg på barsel så lenge som mulig. Når vi kommer hjem så begynner vi ofte med så mye tull som vi ikke skal. Hold senga, ligg godt, men man skal selvsagt bevege seg noe. Men ta det rolig! Forskning viser at det er særlig viktig å ta det med ro de første 12 ukene etter fødselen. Da skjer det en hormonendring i kroppen vår, og de som ikke har vært flink fram til da, kan får tilbake smerter som de har vært uten i tiden etter fødselen. Kanskje vi har noe 'dop' i hormonene som går over da? Dette er jeg ikke helt sikker på. Men det viser seg at de som ikke har vært flinke de første 12 ukene, får økt smerter etter denne tiden. Og faren for å bli kronisk plaget av bekkenplager øker. Og dette vil du ikke! Husk, at selv om bebyen er ute, er ikke kroppen helt på plass på en, to tre. Det tar LANG tid, og det å ta hensyn etter fødselen er dønn viktig! I dag er det så normalt å føde at vi glemmer å huske på at det er en stor belastning. Mange shopper to dager etter fødselen og kjører på med normal livstil med en gang. Og det er supert for de som orker det. Men la deg ikke 'presse' til å være med på dette løpet. Du vil sannsynligvis ha igjen for det i lang tid om du greier å ta det med ro i lang tid etter fødselen. Det kan jo hende at alt går greit og ingen problemer kommer, men man vet ikke før etterpå hvem som blir kroniske plaget eller ikke. Og er det egentlig veldig kjekt å gamble, og tape? Dette ble langt gitt! Men så er det jammen noe som engasjerer meg også. :-) Håper du fikk noen nyttige tips. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139231140-f%C3%B8destilling-med-bekkenplager/#findComment-139250023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå