Gå til innhold

hvordan kjennes sparkene til babyene deres ut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, Wilma

Min baby la seg i seteleie først i uke 34/35. Nå er jeg i uke 39 og sparkene kommer på den ene siden av magen, ettersom hun "sitter" på rompa. Før hun snudde seg kjente jeg "spark og kilinger" over alt i magen, også nede ved blæren og skjeden. Jeg tenker at det sikker var armene som beveget seg, men vet ikke.

Er du sikker på at babyen ligger i seteleie?

vips

hei vips 76

har du født babyen din i sete?

sist jeg var til jordmorkontroll fant hun hodet opp mot ribbene mine, hun var sikker på dette fordi hode kjennes ut som en glasskule som sklir mellom fingrene, dette gjør ikke rompa til babyen sa hun.

Hei Wilma07

JM konstaterte seteleie på meg på kontroll uke 32. Fikk UL uke 33 som bekrefter dette. Skal ha ny UL nå rett før jula setter i gang (36-37) for å se om dette fortsatt er tilfelle (det er det siden mønster på spark etc ikke har forandret seg). De måler da bekken og fosterstørrelse og jeg får en samtale om fødselsmetode med lege. JM har allerede sagt at dette trolig blir KS pga stort barn i tillegg til sete.....Puh, litt mye for meg alt dette her merker jeg.

Slik arter mine spark og bevegleser seg:

Kjenner strekeste spark nederst og på siden ned i magen. Noen ganger er det blæra og urinveiene som lider......ved blærespark må jeg på do og ved spesielle stillinger tar han urinlederne eller noe og det er kjempevondt som nåler i urinveiene (går fort over da).

Dersom jeg klemmer litt forsiktig kjenner jeg hodet under ribbeina på min venstre side. Noen dager ruller det jeg tror er hodet litt frem og tilbake oppe. Kan til tider befinne seg rett over navlen og noen ganger kjenner jeg småvondt press helt under ribbeina på venstre side.

Har også litt kilende og mindre hissige bevegelser langs hele siden og ofte høyt oppe på høyre side.....dette tror jeg er armene eller kanskje et bein som er brettet opp?

Noen ganger ruller hele magen og da er det ikke lett å si hva som er hva......kan være en rygg eller at han snur seg rundt sin egen akse ller noe. Har ALDRI hatt typiske spark opp. Tror han har ligget slik så lenge jeg har vært bevisst stillingen.

Vet ikke om han ligger i full setestilling, skrå- eller tverrleie. Kan nok være at det varierer litt. Blir greit å få sett på UL. En ting er sikkert han kommer ikke til å snu seg med hodet ned.......det er det ikke plass til.

Om du googler Breech position under bilder....får du opp litt bilder av stillinger og du kan forestille deg litt mer hvordan babyen evt ligger.

Selv er jeg veldig spent på den videre utviklingen.

Lykke til du også!

Hei Wilma07

Nei jeg har ikke født enda. Jeg har termin den 16.desember, og har aller mest lyst til å føde. Men pga størrelsen vil hun bli tatt med keisersnitt dersom hun ikke kommer før tirsdagen (termin)....

Jordmor har helt rett. Jeg kjenner hodet veldig godt. Det er som en liten kule. Hun beveger det hele tiden, noe man kjenner når jeg legger hånden over:-) Jeg synes det er veldig koselig at jeg kan klappe henne på hodet, kanskje det er en gest hun vil kjenne godt igjen etter at hun er født??? Vi skal ha noen fordeler vi som går og bekymrer oss ekstra fordi babyen har lagt seg i en utradisjonell stilling;-)

Lykke til, og nyt tiden fremover om babyen din snur seg eller ikke!

Klem

Annonse

hei begge to:)

takk for gode svar... jeg var til ul i går da satt babyen i magen. jeg var til ny ul i dag å da lå babyen i tverrleie en liten stund før den satte seg i sete igjen. (ul begge dagen på grunnn av hjertelyden til babyen ikke var helt som den skulle være på rutinekontroll.)

litt ubehagelig når babyen sparker ned i rompa å sjeden...kjennes ut som babyen sparker seg ut:)

masse takk å masse lykke til begge to:) klem klem..

• 1 måned senere...

Har baby i seteleie, er i uke36 iflg BIM, kjenner hodet som en rund kule rett med ribbeina, oppforbi navlen. Kjenner spark kun nede og i ryggen. Kan også kjenner ut som bobler helt neders.. Ganske rart. Har ikke hatt de typiske sparkene opp mot ribbeina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...