Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med de minste barna i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde tenkt å få barnehageplass til lillemann fra han er ca 20 mnd gammel. Skjønner at det er stor variasjon i kvaliteten på barnehagene og noen samtaler med folk i bygda, har de siste dagene har gjort meg litt betenkt. Det ene gjaldt en småbarnsmor som er hjemme med sine små barn, fordi hun ikke kunne tenkt seg å ha barna i barnehage. Greit nok det, om det ikke var for at hun selv er ansatt i barnehage. Den andre saken gjelder en liten gutt, som er fullstendig oppkloret i ansiktet som resultat av dagens begivenheter i barnehagen. Det tredje var svaret fra en ansatt i en barnehage, når jeg lurte på om de serverer kaker til alle bursdager og om ikke det kunne vært greit å heller gi frukt eller rundstykker eller lignende, siden det blir relativt ofte, samt at en også feirer hjemme eller blir invitert i selskap. Svaret var at foreldrene heller fikk la være å gi kake hjemme da... Så nå er jeg veldig i tenkeboksen, om jeg kanskje skal gå for en annen løsning, til lillemann er litt eldre. Hvordan er deres erfaringer på godt og vondt? Hva hadde dere gjort dersom en så bort fra økonomi?

Skrevet

Her har begge mine begynt i bhg da de var rundt året. Det har gått strålende for begge to. Vi er heldige med bhg, og de som jobber der er helt fantastiske:o) I vår bhg har de ikke feiring med kaker ol, men med frukt. Det barnet som har bursdag får en fruktbåt (laget av ananas, melon el) med fruktsalat oppi, krone og får være dagens hjelper den dagen - de fokuserer på oppmerksomhet i stede for sukker;o)

Har ingen negative opplevelser med det å ha små barn i bhg. Vi har ikke hatt problemer med innkjøring, slik det ofte kan være når barna begynner senere i bhg (sikkert veldig individuelt, da men...) De er begge blitt trygge, sosiale og flinke. Ser veldig kjapp utvikling både motorisk og språklig på jenta mi på 16 mnd - husker jeg hadde samme erfaring med gutten min, som nå er 4 år.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg helt kunne se bort fra det økonomiske. På en måte ville jeg hatt de hjemme med meg lenge og bare vært sammen med dem hele tiden (selv om det kanskje hadde blitt litt mye, he he), men på den annen side virker det som om de får så utrolig mye igjen fra å gå i bhg - allerede fra da de var små, så jeg vet ikke om jeg ville tatt det bort fra dem....ville selvsagt hatt dem MER hjemme enn nå, men jeg hadde nok i utgangspunktet hatt dem i bhg tidlig - men hadde sikkert vært rundt halvannet før de begynte...kanskje...? ;o)

Skrevet

Trenger ikke legge ut historier og erfaringene eg selv har med bhg i Norge, men vil bare si at eg ville ikke hatt mitt barn i en norsk bhg om det var under 1.5 aar (helst 2). Har sett at de minste barna ofte har det "verst" fordi de ikke kan gi beskjed selv til foreldrene f.eks....Dette er en av grunnene til at eg valgte aa heller gaa i aapen bhg med jenta mi. Selvfolgelig er det ikke ille i alle bhg, for all del, men man vet aldri....

Snuppa begynte i bhg naar hun var 1.5 aar, men da i Bolivia, hvor det er konkuranse om barna, ikke om plassene, og kvaliteten paa bhg virker mye hoyere enn i Norge synes eg...nettopp fordi folk naar som helst kan flytte barnet sitt til en annen bhg, og det vet de.

Men som sagt, de fleste er nok fornoyd med bhg sin altsaa:)

Skrevet

Nå begynte snuppa mi før hun var 1 år, og jeg var veldig heldig med bhg. vår. Det er en veldig liten bhg med 4 ansatte og maks 9 barn per dag.

Hun fikk frukt når de andre spiste en liten muffins til bursdagene, ingen forskjell for henne!

Hvis du er uheldig og ikke har noen bra bhg. ville jeg også venta, men vi var heldige:)

Skrevet

Jenta vår begynte da hun var 13 mnd og har hatt det kjempefint. De tar ekstra vare på henne fordi hun er minst, hun har fått masse kos og har lært så masse i barnehagen og er glad i de som jobber der.

I barnehagen "vår" gir de ikke mat til bursdager, de har fokus på aktiviteter som bursdagsbarnet selv får velge.

Skrevet

Vi har vært veldig fornøyde! Hun begynte da hun var 14mnd. Var litt utilpass da vi gikk i begynnelsen, men det er veldig gode voksne der. De er rolige og stille, men ikke passive. Der er aktivt engasjert i barna, uten å bråke og lage uro, viss du forstår. Jenta vår liker seg veldig godt, all sutring forsvant fort. Elsker alle aktivitetene der, liker å ha andre barn rundt seg. Har utviklet seg enormt. Jeg føler også at de ansatte virkelig bryr seg om henne, og det gjør meg rolig. Men viss jeg hadde sluppet å tenke på penger, og ikke måtte jobbe, hadde jeg nok valgt å ikke ha full plass... Syns det er mye hun er borte fra oss. De gir lite sukker i barnehagen, ikke til bursdager, ikke syltetøy. Eneste kanskje vafler viss de har "vårfest". De har ikke hatt det så langt i år (siden august). Veldig lett å prate med de voksne der.

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med de minste i barnehagen, men muligens er jeg litt innhabil siden jeg også jobber på småbarnsavdeling...

At en ansatt ikke vil ha barnet i barnehagen, trenger ikke nødvendigis bety at det ikke mener det er positivt for barnet...

Vi feirer bursdag en gang i måneden. Da samler vi opp alle som har hatt bursdag den måneden og serverer varm mat, og dessert i form av kake, gele, is etc. Jeg mener at det bør man jammen tolerere. Ellers er det masse frukt, aldri saft også videre. Foreldrene har godkjent dette.

Oppkloret i ansiktet kan skje, men skjer det hver dag er jo dette noe personalet må ta tak i. Det kan også hende de gjør, men det kan ta tid å snu en adferd slik at man må prøve og feile og bruke metodene over lengre perioder om gangen. Altså om det ser ut til at situasjonene er litt tiltaksløs så trenger den ikke være det...

Med min datter har jeg bare positive erfaringer. Hun løper til døra og vinker med det samme vi sier barnehagen. når vi kommer har hun ikke tid til å ta av klærne og hun har ikke alltid lyst til å være med hjem. Jeg har absolutt ingen dårlige erfaringer og er trygg på at hun blir både sett og tatt godt vare på. Hun er en veldig aktiv frøken, men har sjeldent merker etter en barnehagedag så der passer de også på godt. Hun må ha kos av alle voksne når vi skal hjem så hun viser tydelige trygghetstegn.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er så ille med at de minste er i barnehagen heller. Jeg har aldri vært borti at de har blitt liggende uten å få noe som helst. De sitter på fanget, blir bært, får være med på ting osv. som de andre, bare enda mer som oftest.

Men en ting skal sies og det er at barn er forskjellige og ikke alle passer til å begynne i barnehagen når de er 1 år eller yngre. Det ser jeg stadig vekk. Min datter er en typisk barnehageunge. Liker å være med der det skjer og det må skje ting, hun er tillitsfull og ganske langt fremme språklig derfor visste jeg at det gikk bra og grudde meg ikke. Hadde barnet mitt vært stille, forsiktig, tilbakeholden osv. så hadde det nok blitt vanskeligere.

Hadde jeg hatt økonomi til å gå hjemme hadde jeg nok ikke gjort det. Kanskje hatt en fridag, men ikke mer. Jeg elsker jobben min med de små og jeg vet min datter har det topp og hadde kjedet seg myyyye mer hjemme. Hun er heldig å har korte dager og det hjelper jo selvsagt veldig på for alle parter.

Skrevet

Jeg ville ha Mads lengst mulig hjemme, men han begynte når han var 14mnd, går 3dager i uken. Han stortrives så i bhg... griner aldri når vi drar og har aldri tid til å dra hjem når vi kommer. Men nå er vi veldig heldige med bhg til MAds

Møllefossen bhg i Vestfossen, Bare for å skryte av bhg hehe....

Skrevet

Det er nok store forskjeller på både barn og barnehager. Jeg jobbet i barnehage for noen år siden. Det var ikke en småbarnsavdeling så de minste var 2,5 og skulle fylle 3 i løpet av høsten. Jeg syntes de var små jeg....De brukte bleier, kunne ikke prate så mye og noen av dem måtte sove litt på dagen. Men det gikk seg jo til etterhvert som de ble vant til barnehagehverdagen og kjent med de andre barna og personalet. Så jeg sier ikke at de hadde det dårlig i barnehagen.

Når det gjelder det å starte opp i barnehage ved 10-12 mnd alder så har de fleste ikke så mye valg. Permisjonen går ut, jobben venter og renta er høy.

Jeg har valgt å vente litt med å sende jenta mi i barnehage. Jeg er ikke i mot barnehager i det hele tatt og tror barna stort sett har det bra og lærer seg mye ved å gå i barnehage. Men jeg tror heller ikke at min jente går glipp av noe ved å ikke gå i barnehagen dette første året. Hun skal begynne når hun er 2 år og det synes jeg er passe.

Hun har mye besøk av jevnaldrende barn, går i åpen bhg og på svømmeskole samt leker med nabobarn i forskjellige aldre og med kusinen sin som er 5 mnd eldre. Så hun får sosialisert seg og lært å leke med andre barn. Hun er blid og trygg og flink både motorisk og språklig og har en mamma som trives med å være hjemme med henne. Etter jul skal jeg være dagmamma slik at det blir flere barn her, så da vil hun få lekekamerater 5 dager i uka.

For meg ville det føltes altfor tidlig å levere henne fra meg da hun var 10-12 mnd, men både foreldre og barn er forskjellige og det som er riktig for noen er ikke riktig for andre. Det viktigste er å finne en løsning som passer for seg og sine barn.

Skrevet

Jeg har både nedgative og positive erfaringer, men alt i alt mener jeg at det er kjempeviktig for en gutt på 20 mnd å gå i barnehage, tenk så mye de lærer! Jeg har en sønn på 1 1/2 år, og hadde jeg kunne valgt helt uavhengig av økonomi ville jeg hatt ham i bhg 3 dager i uka, jeg synes full tid er litt mye når de er så små. Hvis du skal være hjemme med en gutt på 20 mnd så stiller det krav til deg at du tar ham med ut og leker nesten hver dag + oppsøker andre barn. Han vil gå glipp av mye dersom han bare er hjemme sammen med deg eller på shoppingsenter. Er han ikke utålmodig og kjeder seg da, når du er hjemme med ham? Han er jo såpass stor, så de krever mye stimuli og utfordringer...

Skrevet

HI her...

Sunny&Simen, han er ikke 20 mnd nå, bare 12 mnd. Men kommer til å være 20 mnd når vi tenkte at han skulle begynne i barnehage. Det virker ikke som om han kjeder seg nei, men så er ikke jeg en kafè/kjøpesenter mamma heller. Han har vært så urolig og aktiv omtrent fra dag 1, at jeg kan telle på en hånd de gangene vi har tilbrakt noen timer på kafè eller på senter. Fra starten av, har vi vært ute daglig på trilleturer og etterhvert også i meis. Vi spiser ofte lunsjen vår ute også og han har fått huske og sandkasse. Både han og jeg elsker å være ute. Vi er mye sammen med en jevnaldring, selv om det kanskje er vi voksne som har hatt mest utbytte at det hittil og vi besøker oldeforeldrene hans ofte. Jeg er klar over at det å være hjemme med barnet mitt krever en innsats fra meg eller evt far, men det syns jeg ikke er god nok grunn til å sende ham fra meg dersom det faktisk ikke er det beste for ham. Jeg tåler å ha det travelt og måtte være oppfinnsom. Jeg kan ikke begripe at det jeg kan tilby mitt barn faktisk ikke er bra nok, det var ikke spørsmålet mitt egentlig:) Jeg søker vel kanskje heller en bekreftelse på at å sende ham i barnehage er vel så bra for ham som å være hjemme. Jeg er av den oppfattning at barnehage stort sett er kjempebra, i passe doser, når barnet har nådd en viss alder. Men jeg er usikker på når alderen er passe. Er redd for at barnehage for de minste rett og slett handler mest om oppbevaring. Når jeg tolker de svarene jeg har fått her, så er det at barnehage er ok, men helst i mindre doser? Tar gjerne i mot flere erfaringer:)

Skrevet

Gutten min begynte i barnehage 11 mnd gammel, har bare positive erfaringer. Han trives og personalet er veldig flinke. Han liker det sosiale, virker veldig trygg og koser seg der. Barnehagen har et godt rykte med stabilt personale og samtlige av personale har utdannelse, til og med assistentene (blandt annet en assistet som studerer til førskolelærer på deltid.)

Han er der ca 6,5 time hver dag (sover ca 2 av disse timene).

Skrevet

Litt sjokkert når jeg leser noen innlegg her, barnet kjeder seg hjemme så det har godt av å være i barnehagen. Da er det vel ditt ansvar som forelder å finne på noe sånn at barnet ditt ikke kjeder seg. Er utdannet førskolelærer har selv valgt å være hjemme med sønnen min et ekstra år (sier vel litt). Et barn under to år har mest utbytte av barn-voksen relsasjoner, at den vosne er der hele tiden og responder på barnet. Selvfølgelig har barn godt av å være med andere barn, men når de er såpass små er ikke dette behovet der hver dag. Barnehage personalet (ikke for å sverte noen) har en tendens til å pynte på/ si det de vil at foreldrene skal høre, når det i realiteten bare er en brøkdel av sanheten.Det er desverre sånn i hvirkligheten at det er opptil 4/5 barn pr voksen, dette på grunn av sykdom etc. Barn under to år har ingenting i en barbehage å gjøre, utviklingen går ikke fortere. Det er mange ting de blir senere med, for det er ikke tid til at de skal prøve/gjøre selv.

Skrevet

Selvfolgelig klarer man aa gi barnet sitt et bra nok tilbud selv om det er hjemme med mor eller far! Det kommer bare ann paa en selv...eg mener at litt stoerre barn, f eks fra 2 aar (hadde passet snuppa mi iallefall) har utbytte av aa gaa i bhg, men naar de er mindre enn det kan de like godt vere hjemme, det finnes mange tilbud. Aapen bhg, babysvoemming, babytreff, gaa paa lekeplassen, besoke besteforeldre eller kansje man kjenner andre som er hjemme med smaabarn osv....Absolutt ikke noe problem dersom som vil det:)

Jenta mi begynte i bhg naar hun var 1.5 (4 timer dagen) som sagt, men led nok ingen sosial noed foer det;) Hun er kjempeaktiv og sosial, og trenger aa moete andre barn, men ikke nodvendigvis i bhg!

Skrevet

Jeg synes også man skal tenke på støy jeg. Tror mange ikke er klar over hvor mye støy et lite barn blir utsatt for i barnehage.

Skrevet

Her har yngstemann begynt når hun var 14 mnd. Gikk kjempefint, da hun er et sosialt vesen som elsker andre barn og voksne. Ville derimot ikke sendt andremann i barnehage før han nærmet seg to. Han var en helt annen type unge. Hadde dagmamma til han var 2,5. Ville besøkt barnehagen og sett før jeg bestemte meg.

Når det gjelder hun første du har snakket med, så er det hennes mening. Kanskje hun føler hun kan gi de like mye hjemme... det gjør ikke jeg....

Oppklort, ja, det kan skje, de slår seg også... og blir bitt ;-) Det går ingen etter de 100% av tiden, men det går somregel fint likevel.

Når det gjelder hun siste, er det hennes mening. Resten av barnehagenorge dreier mot det å ha burdager med fokus på barnet og ikke maten:-) Er ikke din barnehage sånn... synd, men da kan du som forelder prøve å påvirke gjennom FAU/ SU. Hjelper ikke det, så går det nok fint om ungen får noen kakestykker gjennom året... Det er mye viktigere hvordan de ansatte møter barna i hverdagen, det er det som gir trygge og glade barn!

Skrevet

Mine barn har utviklet seg fortere i alle perioder der de får impulser fra mange ulike mennesker, så det at det ikke skjer noe med utviklingen før de er to er tull! I vår barnehage har de mye større tolmodighet og fokus på at barna skal få prøve selv enn det vi ofte har hjemme! At de på ingen måte behøver fulltidsplass er helt greit.

Kvaliteten på barnehagene og de ansatte er veldig forskjellig, men i vår barnehage er de ærlige og dyktige. Det du insinuerer er drøyt, ikke dra med deg masse dyktige mennesker i påstander om at de driver med løgn og bedrag!

Skrevet

Hadde jeg kunnet velge så hadde mine barn kanskje gått i bhg halv dag fra 3 års alderen.

Min første gikk jeg hjemme med til han var tre år, etter det begynte et helvete med å få de til å ta seg av han, skifte bleie, skifte klær, lite klær på vinteren, osv.

Nå jobber jeg i bhg i tillegg å har IKKE lyst til å plassere min lille i bhg. Lite personale, lar 21 åringer uten erfaring være førskoleledere og ha ansvaret, glemt barna, en holdt på å bli påkjørt av bil, glemt å skifte bleie ennå det skal føres lister, overser bæsjebleie for den som oppdager det tar det+++

Barna er små bare en liten periode og jeg vil ha med meg den tiden.

Skrevet

Gutten vår begynte i barnehage da han var 1 år og kan med hånden på hjertet si at han har det superbra. Han har alltid vært en sosial, åpen og glad gutt og fant seg fort til rette. Vi har en skikkelig god barnehage med god ledelse og fantastiske ansatte, spesielt hans kontaktperson som er blitt veldig glad i hverandre. Han stråler på vei til barnehagen og stråler på vei hjem. Får oppleve så masse forskjellig og fått en bestekompis. Nevner du navnet på bestekompis eller kontaktperson så lyser han opp i et smil ,-) Men research i forhold til valg av barnehage er viktig, de ansatte og ute/inneplass

Skrevet

Hei.

Vår begynte ved ett år, er to år nå.

Erfaring: Variasjonen er nok stor og dere skal føle dere trygge. Derfor er det faktisk slik at man har mange rettigheter i forhold til barnehagen via lover og regler, (faktisk svært få plikter). Man bør ikke være redd for å ta opp ting man synes er rart eller veldig imot egne grenser.

Men det er klart:Når barna begynner i hagen, må man ikke glemme at ens egne rutiner og regler blir prøvesatt, kanskje gjør ikke alle det slik som vi gjør, det har vært flere episoder der jeg har måttet gjøre kompromiss for siden å måtte bite i meg egen tanker. Feks dette med sukker i bursdager: Jeg syntes tidligere at de ikke trengte ha kake hjemmefra og slikt. Idag: Jeg synes at man har for mange regler på alt og at det beste er når man med tillit til personalet kan si, dere gjør slik deres synes best, for at barna våre skal ha det best. De er ansvarlige og utdannede og i god stand til å ta vare på barn.

skulle jeg være totalt uenig, så ville jeg attt det opp med en gang eller på et av foreldremøtene. Dere r det god mulighet for å lufte tanker og meninger. Barnehagen fungerer som et lite samfunn, og det er viktig at vi alle er fleksible og imøtekommende tenker jeg. i vår barnehage synes jeg det fungerer veldig fint. De får kake om noen sender med, ofte sendes is med og det er fint. Liker at det ikke er mye om og men om alle slike avgjørelser.

Hjelp idag har jeg munndiare..eller skrivediare kanskje:-)

Synes du skal vurdere barnehagen om det er det dere helst ønsker og skulle dere ikke være trygge der så vil dere jo ikke la barnet være der.

jeg har nettopp gitt barnehagen vår maks poeng på alt i en anonym undersøkelse. Og det mener jeg virkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...