Asobi Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Både i barselgruppen og her på nett synes jeg det virker som om de fleste begynner med grøt ved 4 mnd. Helsesøster sa også at jeg skulle begynne med smaksprøver ved 4 mnd. Ble litt forvirret nå når jeg leste i boken jeg fikk fra hs. Der står det fullamming til 6 mnd og så introduksjon av grøt. Har lyst til å begynne med grøt snart. Er det noen grunn til at jeg bør vente til 6 mnd?
Helann og lillebror Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Anbefalingen fra helsemyndighetene er fullamming til 6 mndr. Morsmelken inneholder alle næringsstoffer barnet trenger, i tillegg til viktige antistoffer. Ekstra viktig hvis man har mye matvareallergier i slekta. Hvis du har nok melk, kan jeg imidlertid anbefale fullamming til 6 mndr - veldig kjekt å ha med seg maten overalt uten noe mer styr:-) Er imidlertid en del som sliter med f.eks hyppige nattamminger eller dårlig vektøkning, og da kan man gi grøt fra 4 mndr. Går jo fint an å gi små smaksprøver på f.eks frukt selv om man fullammer!
stratosen_er mamma_ Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 jeg har en gutt på 4mnd nå, og fullammer enda..han er snart 7kg og jeg har ikke tenkt å begynne med grøt enda så lenge han er fornøyd...han sover hele natta også så er ikke noe problem (sovner seint da men d er en annen sak) har kjøpt fruktmos så jeg muligen begynner å gi litt av men har ikke noe hast d heller....er bare mest fordi jeg synes d kan vere litt gøy å gi han noe annet;) men fullamming her så lenge han vokser og er fornøyd...så kanskje jeg klarer å ta av noen flere kg:P jeg har også vært plaget med atopisk eksem og allergi og derfor er d ekstra viktig at han får morsmelk føler jeg..jeg fikk ikke d når jeg var liten, ville ikke ta pupp...mine brødre fikk pupp og de er ikke plaget med det...så
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Vi gav henne noen smaksprøver ved 4 mnd, men da var hun aldeles ikke klar for noe grøtmåltid enda. Så vi la det på hylla en måneds tid, og nå er hun oppe i nesten full porsjon grøt på kvelden (5 mnd og en uke gammel). Plutselig begynte hun å våkne minst annahver time natta igjennom, og når vi forsøkte grøt igjen da gikk hun nærmest til angrep på skjea for å få i seg mest mulig på kortest mulig tid. Men hun har fått smaksprøver på mye rart de siste ukene da, for hun har helt klart skjønt at når vi sitter ved matbordet skal ting stappes i kjeften. Så så sant vi spiser noe hun kan få smake, så blir det most og så får hun en liten smak Ikke alltid hun liker det, men jeg synes det blir for dumt å nekte henne når hun sitter og smatter, stikker ut tunga og signaliserer at hun også vil spise (med mindre det vi trør i oss er uspiselig for knøtt såklart, men da er det triks å ha en banan på innerlomma).
mastermind Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Jeg begynte fordi hun ikke var fornøyd med puppen. var 4 mnd. De anbefaler å vente lengst mulig, men her ble det best for oss begge å begynne. Jeg ville gitt smaksprøver før 6 mnd (jada, vet det ikke er anbefalt) fordi det er lettere å venne de til det da enn senere. Mange sliter med å innføre fast føde. Her gitt det som en drøm. Nå får jeg mange på nakken, men det får så vere. Men det skal vere sagt, her er ingen allergier eller noe, og hun har vert kjempeinteressert i mat lenge! Umulig å spise fremfor henne.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Jeg hadde egentlig ikke lyst til å introdusere grøt enda. Planen var å fullamme til ca 6 mnd. Spesielt siden småtten har hatt kolikk, og har sikkert ganske umodne tarmer. På en annen side er jeg våken mellom 3-5 ganger i løpet av natta for å amme, og har vært det siste 1,5 mnd. Det tærer på! Så etter råd fra helsesøster har jeg introdusert smaksprøver. I kveld, etter en uke med smaksprøver fikk han noen skjeer ekstra, og bitte litt most banan. Er veldig spent på hvordan det blir framover. Så langt, etter smaksprøvene å dømme, har det gått fint med magen hans.
Makko med to små gutter Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Noen barn er "trege" i matveien. Ei venninne med tre små sa "hvis jeg starter ved 4 mnd, er de klar til å bytte ut et helt måltid ved 6mnd". Lille gutt er stor og trives med kun pupp. Vi venter til 6mnd med grøt selvom jeg begynner i full jobb dagen etter gutten blir 6mnd. I verste fall får far jobbe med å få gutten til å spise grøt og fylle opp med flaske (vi vet at han tar det da!). -Jeg har dog begynt å introdusere kokt vann. Kjekt at ungene kan drikke litt vann når de skal spise fulle grøtmåltid. Men jeg gleder meg til å introdusere en verden full av smaker til lillegutt!
LillyLilly Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Jeg gir min sønn grøt (4mnd), men han er flaske gutt og har bare fått det siden han var født! Nå har vi også begynt med middager for det virker som om han har behov for det! Og så er det litt vanskelig å se på at han stirrer oss i senk når vi spiser middag!!
tvkrus Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Jeg fullammer ennå og han er over 6 mnd . har prøvd med grøt i tre dager,men han har fått atopisk eksem så nå venter jeg med mer grøt til jeg har fått testet han. hva han reagerer på. men forje fulleammet jeg til hu var 8mnd. vel grunn og grunn så lenge barnet vokser leger på seg å sover godt så trenger de jo ikke grøt ennå. men det bestemmer du selv når du vill begynne.
Galskapens overhode Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 jo lengre du venter med grøt frem til 6 mndr, jo mer utviklet og modnet blir tarmsystemet for å fordøye annen mat. De fleste bør begynne å innføre fast føde ved 6 mndr, da grøt tilsatt jern, fordi barnet ikke får i seg jern gjennom morsmelken og jernlagrene nærmer seg tomme ved 6 mndr ( både fullbårne og premature) Jeg fullammet første i bare 4 mndr, ammet da hver 2. time døgnet rundt og jeg var sliten.. Hun slet fryktelog med magen frem til hun ble ca 7 mndr. Kanskje tilfeldig, men jeg innbiller meg at hun fikk mat for tidlig. Andre fullammet jeg til 6 mndr, og magen har taklet innføringen av mat kjempefint. Var tøft siste mnd, da ammet hver time på dagtid og hver 2. time på natta. Men stolt av meg selv nå for at jeg holdt ut.. ved 9 mndr ble det totalt puppenekt og morsmelknekt.. Så nå har han vært flaskebarn siden han var litt over 9 mndr. Er 10,5 mndr nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå