Gå til innhold

Man regner vel et sammenlagt "beste snitt" ved mammapermisjon? nå ble jeg livredd!

Anbefalte innlegg

jeg siterer fra et svar i et innlegg her inne:

"Du får IKKE bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene, det er det kun de som får dagpenger som får gjøre. I utgangspunktet er det den lønnen du har de siste 4 ukene før permisjonen starter som er grunnlaget for permisjonspengene, men om du har hatt variabel inntekt kan du be nav gjennomsnitts beregne over en periode for deg."

Dette er helt krise hvs det stemmer. Jeg tjener godt nå jobber 70 %, jobber i fire måneder (innen 10 md før fødsel), og har ca 24000 brutto, men må trappe ned i stilling 3 1/2 md før fødsel. Får ikke jobbe mer enn 25 % rett og slett, og har da 8500 brutto.

Er det virkelig sant at de ikke teller disse fire beste månedene!!!

I såfall går vår økonomi "åt skogen".

Huff og huff, håper på svar!

Fortsetter under...

Det stemmer nok at du ikke kan bruke de beste mnd som grunnlag så lenge du ikke er arbeidsledig (helt eller delvis) og får dagpenger..

Ellers er det 25% regelen som gjelder, har man inntekt som har variert med mer enn 25% kan man få gjennomsnittsregnet over et tidsrom..

I ditt tilfelle lurer jeg på om ikke du har rett på dagpenger? Har du jobbet i fjor og tjent minst 105 000 ca har du rett på dagpenger.. Når du går ned i stillingsstørrelse kan du jo melde deg arbeidsledig resten av stillingsprosenten din, og du kan da få bruke denne særregelen for arbeidsløse og få bruke de 6 beste av de 10 siste mnd slik du ønsker..

Sakset fra nav.no:

Foreldrepengegrunnlaget skal som hovedregel tilsvare gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene. NAV lokalt skal likevel alltid vurdere om den pensjonsgivende inntekten er representativ ut ifra opplysninger om din arbeidssituasjon som du gir på søknadstidspunktet. Dersom din arbeidssituasjon eller virksomhet er endret og dette medfører at årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de tre siste årene, kan NAV lokalt skjønnsfaste foreldrepengegrunnlaget.

Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes foreldrepengegrunnlaget ditt lik dagpengene pr uke. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig

Hei, HI her. jeg er helt nyutdannet, og jobbet ingenting i fjor. Jeg gikk rett inn i en midlertidig ansettelse i 70 % 4 måneder. Skal så jeg være uten arbeid i 2 uker i januar, før jeg går inn i en ny stilling i 25 % i 3 md fra 1. februar.

Kan jeg likevel melde meg arbeidsledig? Kan man ikke melde seg arbeidsledig om man ikke har rett på dagpenger?

Huff og huff. Jeg gjør så godt jeg kan, ringer nav flere ganger, er på møte hos dem, graver og spør. Trodde jeg nå hadde alt under kontroll, så oppdaget jeg dette.

Er så vanskelig å få oversikt!

Om du har tjent over 105 000 kr på den stillingen du har i år få kan du søke dagpenger til neste år når du begynner i den 25% stillingen... Du kan uansett melde deg arbeidsledig men du vil da ikke få "fordelen" med å kunne bruke de beste 6 mnd som grunnlag for foreldrepengene ettersom det er kun de som mottar dagpenger som får det.. Er det ikke mulig å få mere jobb da? Du kan jo f.eks kontakte et vikarbyrå og se om de kan tilby no, eller oppsøke lokale butikker, bensinstasjoner, sykehjem osv og se om de trenger folk?.. Vanskelig situasjon du er i men regelverket er dessverre slik det er....

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student

Annonse

Såpass har jeg fått med meg anonym 00.23 5.12.

Som sagt har jeg satt meg inn i alle mulig saker i forbindelse med denne permisjonen.

Takk for svar!

Dette er helt krise for vår del, så nå må vi tenke nytt. (Ringe lånekassen og be om betalingsutsettelse, be banken om å få avdragsfri periode, gjøre alt jeg kan for å få et vikariat selv om jeg har struttende mage. Blir vel vaskehjelp eller noe. Hel**te.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...