Gå til innhold

Permisjon og ferie?

Anbefalte innlegg

Huff, je trenger litt råd ang. denna permisjonen igjen...

Jeg har så smått begynt å sette meg inn i disse rettighetene, men jeg var faktisk ikke klar over at fedrekvoten er noe man MÅ ta ut hvis ikke faller 6 uker bort fra den sammenlagte fødselspermisjonen. Men det er jo forsåvidt greit at pappa er hjemme litt også c",) tror han synes det er greit. Men det je lurer på er hvordan det er med ferien min? jeg har jo opparbeidet 5 uker ferie neste år, er det noen som vet om jeg f.eks kan ta 5 uker i Juni/juli for så og forlenge permisjonen min med like mange uker? for jeg har jo krav på 44 (54) uker inkl fedrekvote, så hvis jeg tar ferie i denne tiden må jeg jo kunne få igjen det? Noen som vet? Skal ringe NAV i morgen men jeg klarer ikke helt å legge det fra meg...typisk meg å komme på alle slike spørsmål etter stengetid c",)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139229761-permisjon-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste svaret får du selvfølgelig fra NAV, så det er sikkert kjekt å sjekke med dem i morgen om det er flere spørsmål du har...

Far må ta 6 uker permisjon ellers faller disse bort, det har du rett i. Og han kan selvfølgelig ta mer om dere ønsker å fordele mer likt!

Det er vanlig å ta ferie (f.eks. 5 uker) midt i permisjonen, og permisjonen blir følgelig forlenget tilsvarende. Dato for ferie kan du skrive inn i søknadsskjemaet når du søker om permisjonspenger, så beregner de hele permisjonslengden for deg.

Det eneste som er litt "fastlåst" når det gjelder permisjon, er at den må starte 3 uker før ULtermin, at mor må ha de første ukene (husker ikke hvor mange... fire?), og at minst 6 uker tilhører far.

Hei og tusen takk for svar c",)

Da er det som jeg har trodd at jeg kan ta ferie og dermed forlenge permisjonen tilsvarende. Jeg må ta tre uker før ul.termin og de første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor. Men jeg ringer NAV i morgen uansett c",) Når søker dere andre om permisjon? min ul.termin er 28.mars..

Tror jeg søkte et par mnd før permisjon forrige gang, og jeg satte vel opp 5 uker ferie en gang i løpet av perioden og, som du har fått svar om, ble jo permisjonen stoppet da og fortsatte etter ferien. Man merker jo ikke det i praksis da... ;) Hør med NAV om hvor lang tid i forveien de ønsker søknaden

Annonse

Sånn jeg gjør det: Går ut i permisjon 24. februar (termin 17. mars). Stopper permisjonen i juni, og tar 4 uker ferie da. For da får jeg feriepenger alikevel. Så starter permisjonen igjen i juli, og jeg skal tilbake i jobb igjen i slutten av feb 2010 (23.feb tror jeg). Da overtar mannen min. Han får da 6 uker, men han kommer til å dele de opp og ta 2-3 dager i uka over en lengre periode. (ikke helt på plass ennå det). Svigermor tar de andre dagene.

Det nye om at far får 10 uker, gjelder ikke oss i mars klubben uansett. Barnet må være født etter 1/6 eller 1/7 -09 for å komme under den regelen. Og to av de ti ukene blir tatt fra mor, så det er bare to uker man får ekstra til sammen.

Litt utenfor spørsmålet her kanskje, men jeg ringte NAV i dag og spurte om jeg måtte bestemme tidspunktet for ferie og fedrekvote allerede når jeg sender søknaden (syns det er litt tidlig å planlegge jeg..) Men det behøvde jeg ikke altså, kunne bare skrive at jeg sender informasjon om det senere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...